پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 شهريور 1398 - 11:39

توصیه‌های راهبردی جهت عمیق حرکت‌های جهادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال دیداری که در مورخه ۱۰ مردادماه با جمعی از اعضای گروه‌های جهادی جوان داشتند،
نویسنده : حسین عبدالهی فر
کد خبر : 3766

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال دیداری که در مورخه ۱۰ مردادماه با جمعی از اعضای گروه‌های جهادی جوان داشتند، پیامی را خطاب به اعضای این گروه‌ها صادر فرمودند که در اجتماع بزرگ جهادگران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت شد. معظم له در این پیام، کار جهادی را کار برخاسته از ایمانی توصیف فرمودند که اجر و سپاس آن نزد خدای باری تعالی است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در این پیام در چند توصیه راهبردی به فرزندان جهادی خویش، از آن‌ها خواستند تا برای توسعه چند ده برابری این فعالیت‌ها، همگانی کردن شعار خدمت‌رسانی، شریک سازی جوانان منطقه محل خدمت، ارتباط با دیگر گروه‌های جهادی و اطلاع‌رسانی هنرمندانه از موفقیت‌های روزافزون حرکت‌های زیبا و شوق‌انگیز جهادی تلاش کنند. بر اساس اطلاعات و آمار موجود ۱۲ هزار و ۱۰۴ گروه جهادی در سراسر کشور فعال هستند. از این تعداد، ۱۴۷۶ گروه دانشجویی، ۱۸۴ گروه عشایری، ۱۱۹ گروه مهندسین کشاورزی، ۶۰۵ گروه دانش‌آموزی، ۲۲۱ گروه طلاب، هفت هزار و ۷۱۶ گروه محلات، ۱۰۵ گروه پزشکی، ۱۰۶۲ گروه جامعه زنان، ۲۴۸ گروه مستقل، ۹۰ گروه مهندسین عمران و صنعت و ۱۱۰ گروه هم کارمندی و کارگری هستند. از مجموع فعالیت‌های جهادی که ۶۷ درصد آن در مناطق روستایی و ۳۳ درصد در مناطق شهری انجام‌شده، ۳۳ درصد در حوزه فرهنگی، ۲۸ درصد در حوزه فنی و عمرانی، ۱۹ درصد در حوزه علمی و آموزشی، ۱۰ درصد در حوزه بهداشت و سلامت و ۱۰ درصد هم در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی صورت گرفته است. بدون تردید یکی از علل اهمیت ویژه حرکت‌های جهادی به مختصات این‌گونه فعالیت‌ها بازمی‌گردد. مختصاتی مانند کار برای خدا، خودجوش بودن، دلسوزی، همدلی و صمیمت، صداقت و خلوص، خستگی‌ناپذیری و تلاش مستمر، تکثر و فراگیری می‌باشد که بدون هیچ چشم‌داشتی صورت می‌گیرد. بدیهی است چنین حرکت‌هایی دارای آثار و برکات زیادی می‌باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به حل مشکلات بزرگ، سرعت عمل، کاهش هزینه‌ها و... اشاره کرد. بدون تردید این روش در مقابله با مشکلات کشوری که دچار تحریم و فشار دشمنان بوده و از طرف دیگر در معرض بحران‌های طبیعی بسیاری قرار دارد، فرصت مغتنمی است و عدم استفاده از آن، هیچ‌چیز جز غفلت و ناسپاسی نیست. وجود چنین نیروی عظیم و جوانانی مؤمن در کمتر فرهنگ و کشوری وجود دارد که باید قدر آن را دانست. ضمن آنکه نقش تفکر و روحیه جهادی در کارآمد سازی نظام‌های سیاسی غیرقابل‌انکار می‌باشد؛ مؤلفه‌ای که غفلت از آن سبب بروز برخی از اشکالات و نابسامانی‌ها گردیده است و سبب بروز این سؤال شده که چگونه کشورمان توانسته است در علوم پیشرفته و بخش‌های دفاعی به رتبه‌های اول دنیا دست یابد، اما در برخی زمینه‌ها مثل خودرو و صنایع سبک و حتی کشاورزی دچار ضعف می‌باشد؟ پرسشی که پاسخ آن را رهبر معظم انقلاب چنین می‌فرمایند: «هر جا انقلابی عمل کردیم پیشرفت کردیم هر جا جهادی عمل کردیم پیشرفت کردیم.»
علاوه بر این، تحقق اهداف بیانیه گام دوم نیز در گرو اقدامات جهادی جوانان مؤمن انقلابی است. چنانچه رهبر معظم انقلاب مکرراً از عنوان جهادی استفاده کرده و می‌فرمایند: در مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی
و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کاربندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.» نجات جامعه و عموم مردم از محرومیت یکی از اقدامات لازم فراروی گروه‌های جهادی است. تحقق اهداف فوق در پرتو ترویج فعالیت‌های جهادی ممکن می‌باشد. از این‌رو، یکایک آحاد جامعه به‌ویژه خواص و نخبگان مسئولیت دارند که در راستای گفتمان سازی، فراگیر سازی فرهنگ جهادی، حمایت از این گروه‌ها، تشویق جوانان در این حرکت‌ها، قدردانی و تشویق جهادگران، انعکاس نتایج اقدامات جهادی، ایفای سهم فردی درحرکت‌های جهادی و ... تلاش نمایند تا از مواهب روحی و اجر اخروی محرومیت‌زدایی، بی‌نصیب نمانند.

ارسال نظرات