- عکس / تصاویر دیده نشده از شهید رائد سعد
- بانک اهداف در جنگ شناختی
- کشتار دانشجویان در ۱۶ آذر و یک سند تاریخی از شکنجه مخالفان با «خرس» در دوره پهلوی!
- آیا نبرد حضرموت نقشه یمن را تغییر خواهد داد؟
- یادداشت ها / آیا پایان ماه عسل صهیونیستها در سوریه نزدیک است؟!
- قیام جوانان سوری | پیام عملیات «بیت جن» برای جولانی و صهیونیستها
- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
سهشنبه ؛ 25 آذر 1404 خانواده؛ مجری اصلی اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی هر چند در ظاهر یک موضوع اقتصادی را به ذهن متبادر میکند؛ اما کمی دقیقتر که نگاه کنید با مفهومی کاملاً فرهنگی مواجه میشوید؛ مفهومی که گویی با تاروپود خانواده ایرانی گره خورده است. به عبارتی اقتصاد مقاومتي مفهومی صرفاً اقتصادي نیست؛ بلکه تحقق آن الزامات و بسترهاي فرهنگي متعددي را ميطلبد و تا زماني که به اصلاح الگوي مصرف و استفاده از کالاي ایراني در مجموعه خانواده ایرانی بیاعتنا باشیم، نميتوانیم به پیادهسازي اقتصاد مقاومتي در ارکان جامعه اسلامی امیدوار باشیم؛ بنابراین براي دستیابي به اقتصاد مقاومتي پیش از هر چیز باید به سراغ موضوع سبک زندگي رفت تا مشخص شود چه عواملی در این بخش موجب شد تا ارزشهایي مانند قناعت و صرفهجویي جاي خود را به تجملگرایي و چشم و همچشمي و نمایش ثروت بدهد.
در حقیقت مقاومت به عنوان رکن اقتصاد باید در جایجای خانواده ایرانی نقش ببندد تا هم در برابر القائات فرهنگی دشمن مانند یک دژ نفوذناپذیر عمل کرده و هم ارتعاشات و تکانههای اقتصادی را خنثی کند. تأکید بر بنیان مقدس خانواده در مقوله اقتصاد مقاومتی به این دلیل است که اقتصاد مقاومتی ماهیتی مردمی دارد و بیشک حمایت خانواده ایرانی از تولیدات داخلی و کاهش مصرفگرایی، دروازه کشور به روی کالاهای وارداتی و به تبع آن فرهنگ تحمیلی را تنگتر میکند. در این زمینه از نقش زنان در حوزههای کلانتر حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نمیتوان به سادگی عبور کرد. چنانچه در واقعه تحریم توتون و تنباکو آنچه این قیام مردمی را به سرانجام رساند، حضور مقتدرانه زنان بود. در اين قيام مردمي، زنان کشورمان، حتی در اندرونی ناصرالدینشاه قلیانها را شکستند تا برگ زرینی در تاریخ مبارزات کشورمان با استعمار و پیادهسازی اقتصاد مقاومتی رقم بخورد.
در کنار نقشآفرینی بانوان کشورمان در برهههای حساس تاریخی و در سطح اجتماع، در حوزههای خانوادگی نیز این مهم با عناوینی همچون قناعت و صرفهجویی هنوز هم در خانوادههای اصیل ایرانی و به طور مشخص با تدبیر بانوان و مادران کشورمان پیادهسازی میشود. به بیان دیگر، تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح خانه و خانواده، هنر زن ایرانی است که میتواند به سطح جامعه هم تسری یابد. از سوی دیگر نیز نفوذ اقتصادی برای از پا درآوردن یک جامعه با تغییر نگاه زنان در جایگاه مجریان اصلی اقتصاد مقاومتی رقم میخورد.
بر همین اساس است که بخش عمدهای از نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن، خانواده را هدف گرفته تا با تغییر ارزشها و رویکرد مصرفی، فرهنگ قناعت را با ولع مصرف و تجملگرایی آلوده کند. اینگونه است که کشورمان در برخی حوزهها مانند مصرف لوازم آرایش، رتبهدار جهان و منطقه شده است و در کوران القای تبلیغات به جای مدیریت اقتصاد خانواده و تأثیرگذاری بر تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه، مصرفکننده کالاهای تجملی و غیرضروری شدهاند. اینها نمونههایی از نفوذ فکری و فرهنگی برای ضربههای اقتصادی به جامعه و مردم است؛ اما همچنان بیشتر خانوادههای ایرانی در صف نخست تحقق اقتصاد مقاومتی ایستادهاند و با هنر قناعتشان، خانواده را آبرومندانه اداره میکنند.
در حقیقت مقاومت به عنوان رکن اقتصاد باید در جایجای خانواده ایرانی نقش ببندد تا هم در برابر القائات فرهنگی دشمن مانند یک دژ نفوذناپذیر عمل کرده و هم ارتعاشات و تکانههای اقتصادی را خنثی کند. تأکید بر بنیان مقدس خانواده در مقوله اقتصاد مقاومتی به این دلیل است که اقتصاد مقاومتی ماهیتی مردمی دارد و بیشک حمایت خانواده ایرانی از تولیدات داخلی و کاهش مصرفگرایی، دروازه کشور به روی کالاهای وارداتی و به تبع آن فرهنگ تحمیلی را تنگتر میکند. در این زمینه از نقش زنان در حوزههای کلانتر حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نمیتوان به سادگی عبور کرد. چنانچه در واقعه تحریم توتون و تنباکو آنچه این قیام مردمی را به سرانجام رساند، حضور مقتدرانه زنان بود. در این قیام مردمی، زنان کشورمان، حتی در اندرونی ناصرالدینشاه قلیانها را شکستند تا برگ زرینی در تاریخ مبارزات کشورمان با استعمار و پیادهسازی اقتصاد مقاومتی رقم بخورد.
در کنار نقشآفرینی بانوان کشورمان در برهههای حساس تاریخی و در سطح اجتماع، در حوزههای خانوادگی نیز این مهم با عناوینی همچون قناعت و صرفهجویی هنوز هم در خانوادههای اصیل ایرانی و به طور مشخص با تدبیر بانوان و مادران کشورمان پیادهسازی میشود. به بیان دیگر، تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح خانه و خانواده، هنر زن ایرانی است که میتواند به سطح جامعه هم تسری یابد. از سوی دیگر نیز نفوذ اقتصادی برای از پا درآوردن یک جامعه با تغییر نگاه زنان در جایگاه مجریان اصلی اقتصاد مقاومتی رقم میخورد.
بر همین اساس است که بخش عمدهای از نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن، خانواده را هدف گرفته تا با تغییر ارزشها و رویکرد مصرفی، فرهنگ قناعت را با ولع مصرف و تجملگرایی آلوده کند. اینگونه است که کشورمان در برخی حوزهها مانند مصرف لوازم آرایش، رتبهدار جهان و منطقه شده است و در کوران القای تبلیغات به جای مدیریت اقتصاد خانواده و تأثیرگذاری بر تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه، مصرفکننده کالاهای تجملی و غیرضروری شدهاند. اینها نمونههایی از نفوذ فکری و فرهنگی برای ضربههای اقتصادی به جامعه و مردم است؛ اما همچنان بیشتر خانوادههای ایرانی در صف نخست تحقق اقتصاد مقاومتی ایستادهاند و با هنر قناعتشان، خانواده را آبرومندانه اداره میکنند. محمدرضا شبانی
ارسال نظرات