دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 مرداد 1398 - 16:55

دستاوردهاى جنگ ۳۳ روزه براى جبهه مقاومت‌

۲۳ مردادماه، سالگرد پیروزی و مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در برابر ارتش به‌ظاهر قدرتمند رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادى و شکست مفتضحانه این رژیم، به‌عنوان «روز مقاومت اسلامی» نام‌گذاری شده است.
نویسنده :
مصطفی اسلامی
کد خبر : 3689

پایگاه رهنما:

۲۳ مردادماه، سالگرد پیروزی و مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در برابر ارتش به‌ظاهر قدرتمند رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادى و شکست مفتضحانه این رژیم، به‌عنوان «روز مقاومت اسلامی» نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روزبه این نام یعنی «مقاومت اسلامی» و بازخوانی حوادث و تحولات آن، هر زمان دستاورد‌های بسیار والا و ارزشمندی را به همراه دارد، چراکه این پیروزی ارزش‌های واقعی و حقیقی شکل‌گیری جریان مقاومت و یا به تعبیری، «جبهه مقاومت» دریکی از حساس‌ترین مناطق راهبردی جهان و نتایج ثمربخش آن را برای تمامی ملت‌های مبارز را به اثبات می‌رساند؛ چنانکه در سال‌های اخیر نقش مؤثر آن در ظهور «جبهه مقاومت» برای مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکنانه و تجاوزطلبانه جریان عبری-عربی- غربی در سوریه و عراق و پیروزی در این مصاف را به‌خوبی مشاهده نمودیم، روندی که همچنان باقدرت و توان بیشتری ادامه دارد.

علل پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه

۱. استفاده مناسب و کامل از ظرفیت و توان نظامی
استفاده از ظرفیت و توان نظامی مناسب و راهبردی در شرایط زمانی و مکانی مورد لزوم، یکی از مسائلی بود که پیروزی این نیروی مقاومت را در مقابل ارتشی که به جدیدترین و کاربردی‌ترین سلاح‌ها و آموزش‌ها مجهز شده بود و از ارتش‌های برتر جهان به شمار می‌آمد، رقم زد.

۲. ایمان به یاری خداوند و پیروزی جبهه حق
درباره رزمندگان اسلام، توکل و توسل و نیز معنویت، یک موضوع اساسى است و بنا به وعده‌های مصرح الهى در قرآن کریم، نصرت الهى همراه با توکل‌کنندگان به خداست. در این جنگ نیز شرکت‌کنندگان از هر دو جبهه به این امر اذعان داشته‌اند که عواملى خارج از امور عادى، در شکست یا پیروزى آن‌ها دخیل بوده به‌گونه‌ای که عده زیادى از نیروهاى ارتش عبرى حتى در قبال آنچه براى آن‌ها اتفاق افتاده به جنون رسیده‌اند.

۳. وجود رهبری نظامی ـ. سیاسی کارآمد و نخبه و استفاده از عملیات روانی علیه دشمن
در این جنگ یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی را باید استفاده درست و مناسب از ابزار رسانه در جنگ روانی علیه دشمن دانست. حزب‌الله در زمان انجام عملیات‌های خود از روند عملیات فیلم تهیه می‌کرد و از طریق شبکه المنار برای جهانیان به نمایش می‌گذاشت. تصاویر پخش‌شده از این عملیات‌ها، تأثیر بسیار بالایی بر روحیه تمامی مردمی که در مناطق مختلف لبنان از مقاومت حمایت می‌کنند، داشته و در مقابل موجب شکست روحی سربازان دشمن و افکار عمومی رژیم صهیونیستی شد.

دستاوردهاى جنگ ۳۳ روزه براى حزب‌الله

۱. تجلی «حزب‌الله» به‌عنوان یک نیروى تأثیرگذار در منطقه
پیروزی‌های غرورآفرین مجاهدین حزب‌الله و عملکرد غیرقابل‌انتظار آنان درصحنه جنگ در مقابل نیرو‌های آموزش‌دیده و تجهیزات پیش رفته ارتش اسرائیل بر همگان ثابت کرد که حزب‌الله به یک نیرو و قدرت نظامی تمام‌عیار درصحنه‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی اداره جنگ تبدیل‌شده است و می‌تواند در مسائل و نزاع‌های مختلف منطقه که امنیت لبنان و کشور‌های دیگر منطقه را تهدید می‌کند، نقش مؤثری ایفا کند.

۲. ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل اسرائیل
موفقیت حزب‌الله در عرصه مختلف این جنگ و به رخ کشیدن قدرت نظامی آن بر ارتش اسرائیل علاوه بر اینکه شکست اطلاعاتی و نظامی این رژیم را به همراه داشت، باعث شد که این رژیم برای هرگونه حمله نظامی دیگری به‌صورت بسیار محتاطانه عمل کرده و حتی برنامه‌ریزی و اقدام به تجاوز مجدد به خاک لبنان را از سر بیرون کند.

۳. افزایش قدرت و توان نظامی باتجربه این جنگ
ازجمله دستاورد‌های مهم این جنگ علی‌رغم اینکه خسارت‌های جانی و مالی را بر حزب‌الله و نیز مردم و ملت لبنان تحمیل کرد، دستاورد‌ها و تجارب موفق نظامی برای تقویت قدرت تهاجمی این نیرو است. عرصه این جنگ ضمن آنکه آزمون بسیار مهمی برای سنجش توان نظامی و رزم حزب‌الله بود توانست به عرصه تجربه رویارویی با تسلیحات جنگی پیشرفته دشمن شود و همچنین زمینه‌ساز افزایش قدرت و توان نظامی این نیرو را فراهم سازد و امروزه حزب‌الله را با افزایش قدرت نظامی خود بخصوص در عرصه موشکی به یکی از قدرت‌های موشکی و نظامی منطقه تبدیل نماید.

۴. شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه با الگوپذیری از حزب‌الله
مقاومت حزب‌الله لبنان با پیروزی در این جنگ و غلبه بر افسانه شکست‌ناپذیری ارتش صهیونیستی، توانست به نماد و الگوی مقاومت برای تمامی گروه‌های مبارز در منطقه تبدیل شود و به‌مرورزمان توانست محور مقاومت در مقابل توطئه‌های جبهه عربی-عبری-غربی را شکل دهد و ثابت کند که «مقاومت» تنها راه پیروزی بر دشمن کافر است. چنانکه الگوگرفتن از این جریان برای جنبش مقاومت فلسطینی حماس بود که باعث شد در جنگ ۵۱ روزه شکست دیگری برای ارتش صهیونیستی رقم بخورد. هم‌اکنون نیز این نیروی مقاومت است که در تمامی جریان‌های سیاسی حضور مؤثر دارد و با هدایت رهبران نظامی ایران، در راستای مقاومت از آرمان‌های خود جهاد گونه تلاش می‌کند و از طریق اقدامات سازمان‌دهی شده خود، هرگونه برنامه تهاجمی‌ای را خنثی می‌کند.

بنابراین، دستاورد‌های این پیروزی‌ها و خط‌مشی حزب‌الله لبنان در طی سال‌های اخیر به‌خوبی ثابت نموده است که راهبرد مقام معظم رهبری در مقابله با دشمنان با محوریت اصل دینی «مقاومت» تنها راهبرد مؤثر در مقابل دشمنان است: «ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیاده‌خواهی دشمن و زورگیری دشمن و باج‌خواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش آمدن اوست؛ پس صرفه با مقاومت است.» و به همین دلیل لازم است که «نظریه‌ی مقاومت در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه» تبلیغ و ترویج شود.

ارسال نظرات