جمعه ؛ 30 شهريور 1403
26 اسفند 1396 - 11:43

نهضت ملی شدن صنعت نفت از نگاهی دیگر

تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر» عنوان کتابی ۷۵۶ صفحه‌ای است که به قلم محمدحسن سالمی نوشته شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است. کتاب حاضر، روایت و تحلیلی درونی از نهضت ملی کردن صنعت نفت ایران در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲ است؛ درونی از این منظر که کسی آن را به رشته تحریر درآورده که خود از نزدیکان و نوادگان (نوه دختری) آیت‌الله کاشانی، از رهبران اصلی نهضت نفت بوده و از نزدیک بسیاری از وقایع و اتفاقات را دیده است.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 367

پایگاه رهنما :

«تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر» عنوان کتابی 756 صفحه‌ای است که به قلم محمدحسن سالمی نوشته شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است. کتاب حاضر، روایت و تحلیلی درونی از نهضت ملی کردن صنعت نفت ایران در سال‌های 1328 تا 1332 است؛ درونی از این منظر که کسی آن را به رشته تحریر درآورده که خود از نزدیکان و نوادگان(نوه‌ دختری) آیت‌الله کاشانی، از رهبران اصلی نهضت نفت بوده و از نزدیک بسیاری از وقایع و اتفاقات را دیده است.

گفتنی است، به دلیل اینکه نویسنده نوه‌ دختری آیت‌الله کاشانی است و همچنین به دلیل فعالیت سیاسی در نهضت، وی تجربیات و اطلاعات بسیاری از مقطع زمانی مورد بحث دارد. نویسنده با تکیه بر خاطرات و مشاهدات شخصی، اسناد خانوادگی و خصوصی و دیگر منابع و کتاب‌ها، روایتی را از فرآیند نهضت ملی ارائه می‌دهد. محور تقریرات و کتاب حاضر، بررسی و شرح زندگانی و فعالیت آیت‌الله کاشانی(از تولد تا وفات) است که در خلال این بررسی، دکتر سالمی خاطرات و نظرات خود را ارائه می‌کند. تلاشی که رهاورد آن، کتاب حاضر و روایتی دیگر از یکی از دوره‌های مهم تاریخ معاصر ایران است. در واقع، اثر حاضر به دو دلیل اهمیت دارد؛ نخست آنکه، داستان نهضت نفت از زبان کسی گفته شده که خود در صحنه‌ مبارزه بوده و ریز و درشت، تلخ و شیرین و فراز و فرود نهضت را تجربه کرده است. دوم آنکه با تأکیدی که بر نقش آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی کردن صنعت نفت داشته است، کاربردی و متناسب با مباحث روز جامعه است، به ویژه با توجه به شبهه‌پراکنی‌های بی‌اساس و مغرضانه‌ای که رسانه‌های معاند به تازگی در ارتباط با این شخصیت بزرگ و مبارز در تاریخ معاصر ایران مطرح کردند.

برچسب ها: نهضت ملی شدن نفت

ارسال نظرات