جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 مرداد 1398 - 08:38

چرا امارات به دنبال تجدیدنظر در راهبرد‌های منطقه‌ای است؟

امارات به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین کشور‌های خلیج‌فارس محسوب می‌شود. چراکه امنیت در این کشور بیشتر از تمام کشور‌های همسایه تأثیرگذار است.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3658

پایگاه رهنما :

امارات به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین کشور‌های خلیج‌فارس محسوب می‌شود. چراکه امنیت در این کشور بیشتر از تمام کشور‌های همسایه تأثیرگذار است. در امارات برخی امارت‌ها مانند «دبی» اقتصادمحور بوده و عامل اصلی پیشرفت اقتصادی برای این امارت‌ها نیز تأمین امنیت به‌صورت کامل است. به همین دلیل در مقاطع مختلف، هرزمانی که تهدید‌های امنیتی علیه امارات مطرح بوده، شاخص‌های اقتصادی دبی بیش از سایر امارت‌ها، روند کاهشی داشته است. با این حال، امارت ابوظبی، طی نزدیک به ۱۰ سال اخیر سعی کرده است با دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر و به‌اصطلاح ماجراجویی منطقه‌ای به دنبال تأثیرگذاری در معادلات منطقه باشد. در این راستا امارات با حضور در جنگ یمن، حمایت از تروریست‌ها در سوریه و دخالت در امور داخلی لیبی و سودان به دنبال نقش‌آفرینی بوده است. در مسائل مرتبط با ایران نیز مکرر شنیدیم که پیش از اسقاط پهپاد آمریکایی توسط پدافند نیروی هوایی سپاه، اماراتی‌ها یک پای تحریک آمریکایی‌ها برای اقدام نظامی علیه ایران بودند و اعتراف هم کردند که پهپاد ساقط‌شده در آب‌های ایران از یک پایگاه زمینی در امارات تجهیز شده و به پرواز درآمده است که این عدم رعایت حسن هم‌جواری است و به همین خاطر، کاردار این کشور به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد؛ اما امارات به این نتیجه رسیده که راهبرد کنونی دیگر نمی‌تواند امنیت سیاسی و اقتصادی این کشور را تأمین کند؛ لذا به همین دلیل، به دنبال تغییر آن است.
عقب‌نشینی از یمن
اخیراً امارات اعلام کرد که به دنبال کاهش نیرو‌های خود در یمن است. حتی روزنامه الاخبار لبنان نیز اعلام کرد که ابوظبی به ایران پیام داده که برای خروج از جنگ یمن به کمک ایران نیازمند است. در واقع امارات با ۵۲ ماه جنگ در یمن نه‌تن‌ها به اهداف خود نرسیده، بلکه امنیت امارت‌های امنیت محور این کشور نیز به‌شدت تحت‌الشعاع قرارگرفته است. «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی از بیم آنکه امارتش در معرض حملات نظامی «انصارالله» قرار بگیرد، به «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی اعلام کرده، باید از یمن عقب‌نشینی صورت بگیرد. بنا بر گزارش‌ها از داخل امارات، حاکم دبی نشست مهمی را با محمد بن زائد برگزار کرده و در آن به بن زائد اطلاع داده است که دبی قادر به تحمل هزینه‌های ناشی از حمله انصارالله به مراکز حیاتی این امارت نیست و در صورت ادامه سیاست‌های ابوظبی، وحدت امارات به خطر می‌افتد.
تغییر نگاه در مورد ایران
مسئله دیگر در ارتباط با ایران است. امارات در سال‌های گذشته از یک‌سو به تبعیت از سیاست‌های ضد ایرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پرداخته و روابط خود را با ایران به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده و در این مسیر سعی کرده به روش‌های مختلف علیه تهران فعالیت کند و از سوی دیگر، با اعلام راهبرد فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران، خاک خود را در اختیار آمریکا گذاشت تا سیاست‌های واشنگتن علیه ایران اجرا شود و حتی پهپاد ساقط‌شده آمریکایی نیز از خاک امارات به پرواز درآمد؛ اما با متشنج شدن اوضاع خلیج‌فارس و توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در واکنش به توقیف نفت‌کش ایران در جبل‌الطارق، امارات به این نتیجه رسیده که در این شرایط، نمی‌تواند همچنان با راهبرد فعلی و حمایت از تنش منطقه‌ای، امنیت خود را تضمین کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد به‌تدریج، در حال تنش‌زدایی با ایران است. در این راستا هیئتی اماراتی به سرپرستی «حمد علی مصباح الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات متحده عربی در تهران با سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کرده است. نکته جالب این است که گفتگو‌های ساحلی بین دو کشور پس از ۶ سال از سرگرفته شده است. این سفر آن‌چنان اهمیت داشته که سعودی‌ها، امارات را متهم به خیانت کرده و حتی هشتگ «خیانت امارات» در عربستان ترند شده و ۵۴ هزار بار توییت و ریتویت شده است. این مسئله باعث شده که کارشناسان عربی اعلام کنند که امارات در حال عقب‌نشینی در برابر ایران است.
دلایل چرخش امارات
تشدید تنش و وقوع جنگ در منطقه خلیج‌فارس برخلاف منافع امارات است که به‌شدت به حضور تجار و شرکت‌های بین‌المللی وابسته است. همچنین در صورت بسته شدن احتمالی تنگه هرمز امکان صادرات نفت برای امارات میسر نخواهد بود. این امر خسارت‏‌های اقتصادی سنگینی را برای ابوظبی به دنبال خواهد داشت. تبعات و پیامد‌های اقتصادی نیز به‌نوبه خود افزایش نارضایتی مردمی را علیه حکام امارات در پی خواهد داشت؛ لذا برای جلوگیری از این مهم، ابوظبی سعی دارد با کاهش تنش، بستر را برای مذاکره با تهران فراهم کند.
در مورد یمن نیز امارات به این جمع‌بندی رسیده است از یک‌سو، ادامه همسویی باسیاست‌های ضد ایرانی عربستان منافع ابوظبی را تأمین نمی‌کند و از سوی دیگر، ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن ناکام مانده است. برداشت امارات این است که ادامه مشارکت در جنگ علیه یمن ضمن اینکه منافع این کشور را تأمین نمی‌کند، بلکه هزینه زیادی نیز در پی خواهد داشت، به‌خصوص اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رویکرد تهاجمی در پیش‌گرفته و نقاط حساس و راهبردی عربستان را طی ماه‌های اخیر هدف قرار داده‌اند. از دید امارات، در شرایط کنونی ادامه مشارکت فعال در جنگ علیه یمن به‌منزله افزایش ناامنی در داخل امارات و خروج سرمایه‌گذاری خارجی از این کشور خواهد بود. اما در مورد عقب‌نشینی امارات از سیاست‌های افراطی منطقه‌ای، خبرگزاری آناتولی از منابع نزدیک به افراد مطلع در امارات، به اطلاعاتی دست یافتند که دلایل بروز نشانه‌های اخیر از تغییر در سیاست خارجی امارات و عزم این کشور برای بهبود روابط با ایران را روشن می‌کند. به گفته این منبع، روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پس‌ازآنکه اعلام شد ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ساقط کرده است، شاهزاده‌های امارات، نشستی سری برگزار کردند. در این نشست، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دوبی و نخست‌وزیر امارات، حضور داشتند. این منبع مطلع گفت: در این نشست، آل مکتوم از سیاست خارجی کشور انتقاد و بر لزوم بازنگری در آن، تأکید کرد. آل مکتوم در این نشست گفته است: «ما باید سیاست خارجی خود را موردبازنگری کامل قرار دهیم. ما روزانه صد‌ها میلیون دلار هزینه می‌کنیم، بی‌آنکه در ازای آن چیزی به دست آوریم. ما باید سیاست مداخله مستقیم در امور دیگر کشور‌ها را که برای ما هزینه بسیاری داشته، اما هیچ دستاوردی به همراه نیاورده، کنار بگذاریم».

ارسال نظرات