پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 تير 1398 - 10:50
مروری بر پیام تاریخی امام راحل به مناسبت سالگرد کشتار حجاج و قبول قطعنامه ۵۹۸

۱۰ نکته راهبردی از یک پیام تاریخی

۲۹ تیرماه مصادف است با سالروز صدور یکی از راهبردی‌ترین و ماندگارترین پیام‌های حضرت امام خمینی (ره) که باوجود گذشت بیش از سه دهه از صدور آن، همچنان خواندنی و قابل فکر و تأمل است.
کد خبر : 3488

پایگاه رهنما:

۲۹ تیرماه مصادف است با سالروز صدور یکی از راهبردی‌ترین و ماندگارترین پیام‌های حضرت امام خمینی (ره) که باوجود گذشت بیش از سه دهه از صدور آن، همچنان خواندنی و قابل فکر و تأمل است. این پیام دو روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل درباره جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران صادرشده و هم‌زمانی آن با سالگرد کشتار حجاج ایرانی به دست مزدوران آل سعود در سرزمین وحی، موجب شده است تا به این نکته مهم تاریخی و تحلیل وضعیت و رویکرد آل سعود نیز پرداخته شود. بسیاری از نکات این پیام راهبردی به نحوی است که برای امروز کشور نیز درس‌آموز و قابل‌اتکاست. چراکه نبرد و تخاصم دشمن علیه جمهوری اسلامی، ماهیت و ریشه‌ای فکری و بنیادین داشته و اگرچه طی چهار دهه اخیر صورت‌ها و قالب‌های مختلفی به خود گرفته، اما اصل این نبرد و دشمنی تغییری نکرده است. پیچیده‌تر شدن تاکتیک‌های دشمن در این خصومت دیرپا و به‌کارگیری روش‌های نوین و پیچیده و حتی در مواقعی وارد شدن از در فریبکاری و دوستی، لزوم رجوع و بازخوانی چنین پیام‌های کلیدی و مهمی را اهمیتی مضاعف می‌بخشد. در پیش بودن ایام حج و جنایات سعودی در منطقه بخصوص یمن، نشان می‌دهد آن پیر فرزانه چه تیزبینانه و عمیق، ماهیت این رژیم جنایتکار را چند دهه پیش شناخته بوده‌اند. در ادامه گزیده‌ای از فراز‌های این پیام تاریخی و ماندگار را مرور می‌کنیم. گفتنی است میان تیتر‌های هر بخش با توجه به محتوای آن بخش و مباحث امروز انتخاب‌شده و جزء متن پیام حضرت امام نیست.
تهمت کهنه هوس امپراتوری بزرگ به ایران
امریکا و آل سعود، حادثه مکه (کشتار حجاج در سال ۱۳۶۶) را یک مبارزه فرقه‌ای و نزاع قدرت میان شیعه و سنى ترسیم نموده و ایران و رهبران آن را به‌عنوان کسانى که هوس رسیدن به یک امپراتورى بزرگ را در سر می‌پرورانند، معرفى می‌کنند تا بسیارى از کسانى که از مسیر حوادث سیاسى جهان اسلام و نقشه‌های شوم جهان خواران بی‌خبرند تصور کنند که فریاد برائت ما از مشرکین و مبارزه ما براى کسب آزادى ملت‌ها در مسیر کسب قدرت سیاستمان و گسترش قلمرو جغرافیاى حکومت اسلامى است.
حج؛ سفری زیارتی- سیاحتی؟!
چیزى که تابه‌حال از ناحیه ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره‌خواران به‌عنوان فلسفه حج ترسیم‌شده است، این است که حج یک عبادت دسته‌جمعی و یک سفر زیارتى - سیاحتى است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه کیفیت در مقابل جهان سرمایه‌داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید براى فشارهاى روحى و جسمى مسلمانان چاره‌اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به‌عنوان یک نیروى بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایى کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومت‌های وابسته بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحى براى دیدار از قبله و مدینه است و بس!
اگر دنیای اسلام چنگ و دندان آمریکا را نشکند...
اگر مسلمانان مسائل خود را به‌صورت جدی با جهان خواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده خواهند بود؟ هم‌اکنون اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانه حفظ منافع خویش با خاک یکسان کند، چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز مبارزه نمانده است و باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصاً امریکا را شکست و الزاماً یکی از دو راه را انتخاب نمود: یا شهادت یا پیروزی.
آغوش امام خمینی (ره) پذیرای تیر‌های بلاست
امروز امام خمینی (ره) آغوش و سینه خویش را برای تیر‌های بلا و حوادث سخت و برابر همه توپ‌ها و موشک‌های دشمنان بازکرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می‌کند. جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی امان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه‌اندازیم.
آیا نبرد ما بر سر شهر و مملکت است؟
ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت باکسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم لا اله الا اللّه را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.
جنگ تازه آغازشده است!
امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع‌شده است؛ و من دست و بازوى همه عزیزانى که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد درراه خدا و اعتلاى عزت مسلمین را نموده‌اند می‌بوسم و سلام و درودهاى خالصانه خود را به همه غنچه‌های آزادى و کمال نثار می‌کنم.
چه کسانی تا آخر با انقلاب می‌مانند؟
بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‌طلبی، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله‌ای است که هرگز باهم جمع نمی‌شوند؛ و تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلاب‌ها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.
پیش‌بینی نتیجه مذاکره با استکبار
نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند؟! به‌یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی مان نمی‌شناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند، مگر این‌که شمارا از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها و امریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی‌مان را لکه‌دار نمایند.
تصمیمی که از زهر کشنده‌تر بود
قبول این مسئله (قطعنامه ۵۹۸) برای من از زهر کشنده‌تر است، ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم و نکته‌ای که تذکر آن لازم است این است که در قبول این قطعنامه فقط مسئولین کشور ایران به اتکای خود تصمیم گرفته‌اند و کسی و کشوری در این امر مداخله نداشته است. مردم عزیز و شریف ایران، من فرد فرد شما را، چون فرزندان خویش می‌دانم و شما می‌دانید که من به شما عشق می‌ورزم و شمارا می‌شناسم، شما هم مرا می‌شناسید. در شرایط کنونی آنچه موجب امر شد، تکلیف الهی‌ام بود.
جوانان خود را برای مبارزه بزرگ علمی و عملی آماده کنند
به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‌ها و ذخیره‌های عظیم الهی و به این گل‌های معطر و نوشکفته جهان اسلام، سفارش می‌کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.

ارسال نظرات