پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 تير 1398 - 15:44
پشت پرده یک پروژه پیچیده

چرا دشمن نیروی انتظامی را نشانه رفته است؟

هجمه به نهاد‌های مختلف کشور و برخی چهره‌های خاص –سیاسی، حوزوی، فرهنگی، نظامی، انتظامی و ... - اگرچه موضع جدیدی نیست و طی ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه‌های ثابت و مشترک دشمن و ضدانقلاب بوده است، اما این پروژه طی چند سال گذشته –بخصوص دو سال اخیر- وارد فاز تازه‌ای شده است.
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 3379

پایگاه رهنما :

هجمه به نهاد‌های مختلف کشور و برخی چهره‌های خاص –سیاسی، حوزوی، فرهنگی، نظامی، انتظامی و ... - اگرچه موضع جدیدی نیست و طی ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه‌های ثابت و مشترک دشمن و ضدانقلاب بوده است، اما این پروژه طی چند سال گذشته –بخصوص دو سال اخیر- وارد فاز تازه‌ای شده است. در مرحله جدید، این هجمه‌ها هم ازنظر کمیت و هم کیفیت تغییر محسوس و قابل‌ملاحظه‌ای داشته و کاملاً هدفمند و هوشمند و درعین‌حال پیچیده‌تر شده است. یکی از اهداف مشخص و اصلی این پروژه تخریب، نیروی انتظامی است. پیش از پرداختن به ابعاد، ویژگی‌ها و اهداف این پروژه علیه نیروی انتظامی، مرور برخی رخداد‌ها در این زمینه ضروری است. رخداد‌هایی که شاید در ابتدای امر و ظاهر قضیه، ارتباط مشخص و مستقیمی با این پروژه نداشته باشند، اما با نگاهی از بالا و به کلیت صحنه، می‌توان اجزای این پازل را بهتر و دقیق‌تر دید و جایگاه آن‌ها را تشخیص داد. برخی از این رخداد‌ها ازاین‌قرار است:
۱- شهریورماه ۱۳۹۷ راننده خودروی لندکروز در محور شیراز- کازرون (حوزه دشت ارژن)، به بهانه واژگونی خودرویش اقدام به ضرب و شتم و فحاشی به پلیس راهور می‌کند و یکی دیگر از سرنشینان این خودرو، به‌منظور تخریب اقتدار و چهره اجتماعی پلیس، اقدام به تصویربرداری و انتشار صحنه‌هایی از فیلم درگیری ضارب با مأمور پلیس راهور فارس می‌نماید. این راننده قانون‌شکن در برخورد دیگری در بیمارستان شهید رجایی، این مأمور راهور را به قتل تهدید کرده و اظهار داشت: «شما نمی‌تونی با من طرف بشی، سه میلیارد می‌گذارم کنار، همین‌جا خاکت می‌کنم، می‌کشمت»
۲- چندی بعد، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد راننده یک دستگاه نیسان دو مأمور پلیس راهور را به‌عمد، زیر گرفته است و که منجر به مجروح شدن این دو مأمور شد.
۳- راننده یک خودروی سمند، بدون توجه به‌فرمان پلیس، به سمت افسر راهور حرکت کرده و مأمور پلیس راهور که جان خود را درخطر دیده، روی کاپوت می‌پرد، راننده سمند نیز بدون توجه به وضعیت مأمور پلیس به حرکت ادامه داد و پس از طی مسافتی مأموران پلیس موفق به توقف خودرو و دستگیری مرد راننده شدند.
۴- فرهاد مجیدی از چهره‌های فوتبالی کشور که به دلیل سرعت غیرمجاز در بزرگراه شهید مدرس، خودرویش متوقف می‌شود، با امتناع از درخواست انجام تست سلامت، اقدام به فیلم‌برداری از مأمور راهور کرده و چند ساعت بعد این فیلم را در صفحه‌اش در فضای مجازی پخش کرد.
۵- یک زن هنجارشکن مست با خوردن نیم لیتر مشروب و کشف حجاب در یکی از خیابان‌های شهر رشت، به مأمور نیروی انتظامی حمله‌ور شده و با وی درگیر می‌شود.
۶- در مورد اخیر نیز در پارکی در منطقه تهرانپارس پایتخت پس از تذکر پلیس به چند دختر و پسر هنجارشکن که علاوه بر کشف حجاب، به دلیل مصرف مواد مخدر، اعمال خلاف عفت عمومی انجام می‌دادند، یکی از این دختران جوان با حمله به مأمور نیروی انتظامی و شکستن عینک وی، اقدام به جوسازی علیه پلیس و مظلوم‌نمایی می‌نماید که درنتیجه مقاومتش با فشار مأمور پلیس این فرد بازداشت و به داخل خودرو پلیس منتقل می‌شود.
موارد فوق که مشتی از خروار است، علاوه بر آنکه از اثرات پروژه تخریبی دشمن علیه نیروی انتظامی است، خود سوخت جدید این پروژه نیز محسوب می‌شود و به آن شدت می‌بخشد. درباره ابعاد و اهداف مختلف این پروژه برخی نکات قابل‌تأمل وجود دارد؛
۱- هدف اصلی دشمن در این پروژه اقتدار زدایی از نیروی انتظامی است. این نکته، مغز و محور اصلی ماجراست. هر بهانه و دست‌آویزی که با آن بتوان اقتدار نیروی انتظامی را زیر سؤال برد و به آن خدشه وارد کرد، برای دشمن یک فرصت محسوب می‌شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ در دیدار فرماندهان و کارکنان ناجا در این خصوص می‌فرمایند: «یک مسئله‌ی مهم [دیگری]که وجود دارد - که بنده بار‌ها تکرار کرده‌ام - مسئله‌ی اقتدار نیروی انتظامی است. نیروی انتظامی در مسئولیت خود که ایجاد امنیت است، مظهر حاکمیت جمهوری اسلامی است؛ یعنی جزو وظایف جمهوری اسلامی این است که در جامعه امنیت ایجاد کند. امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی جزو وظایف ما است؛ جزو وظایف جمهوری اسلامی است؛ نمی‌توانیم این‌ها را رها کنیم. مظهر این امنیت و عامل وسطِ میدانِ این امنیت عبارت است از نیروی انتظامی؛ بنابراین بایستی اقتدار داشته باشید؛ باید بتوانید مقتدرانه عمل کنید؛ باید بتوانید با قاطعیت عمل کنید.»
۲- علت این حجم انبوه از عملیات تخریبی علیه نیروی انتظامی به جایگاه مهم و حساس آن بازمی‌گردد. نیروی انتظامی به‌نوعی ویترین نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و تخریب آن به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه یعنی ضربه زدن به جمهوری اسلامی. حساسیت مأموریت و وظیفه آن با حجم و کیفیت این هجمه‌ها ارتباطی مستقیم دارد. امنیت برای ثبات و پیشرفت یک کشور، نیازی اصیل و بنیادی است. کشوری که دچار ناامنی باشد، ضعیف شده و در معرض خطرات دیگر قرار خواهد گرفت. باید به این نکته مهم توجه و دقت داشت که ایجاد آشوب و ناامنی یکی از برنامه‌های اصلی دشمن طی چند سال اخیر بوده و هست. پروژه ایجاد آشوب و ناامنی و گسترش و بسط آن، وقتی می‌تواند موفق باشد که نیروی بازدارنده و قابل اتکایی در برابر آن وجود نداشته باشد. این نیرو همان نیروی انتظامی است. پس هجمه به پلیس و تضعیف و منفعل سازی آن، اولین گام و پیش‌نیاز، ایجاد آشوب و ناامنی است.
۳- بروز و گسترش رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی به پروژه دشمن، ابعاد و شتاب بیشتری بخشیده است. اصلی‌ترین کارکرد این ابزار‌ها در این پروژه، در دو حوزه قابل‌بررسی است. نخست روایت ناقص یا واژگونه وقایع و حوادث که منجر به برداشتی کاملاً اشتباه و غلط می‌شود. گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، ابزار و رسانه‌هایی کوتاه و کم‌حوصله هستند. وقایع را تقطیع و کوتاه می‌کنند و ذائقه مخاطب را به این روش عادت داده‌اند. از حادثه‌ای که کل آن‌یک ساعت و شاید حتی بیشتر است، یک عکس و یا فیلمی کمتر از یک دقیقه –معمولاً حداکثر سه دقیقه- را منتشر می‌کنند که به‌راحتی می‌تواند حقیقت را قلب کرده و مخاطب را فریب دهد. کارکرد دوم این رسانه‌ها و ابزار، انتشار سریع و انبوه روایت ناقص و گاه کاملاً دروغ است. بیش از ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد و تقریباً همه آن‌ها به اینترنت متصل هستند. این یعنی یک روایت می‌تواند با سرعتی نجومی و در سطح کشور، به‌راحتی منتشر شود. تسلط و سابقه دشمن بر روش‌های عملیات روانی و همین‌طور برخورداری از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گسترده در این میدان، این نبرد را دشوار و پیچیده کرده است. چگونگی برخورد و مواجهه با این پروژه، بسیار مهم است و پرداختن به آن مجالی دیگر می‌طلبد.

ارسال نظرات