- عکس / تصاویر دیده نشده از شهید رائد سعد
- بانک اهداف در جنگ شناختی
- کشتار دانشجویان در ۱۶ آذر و یک سند تاریخی از شکنجه مخالفان با «خرس» در دوره پهلوی!
- آیا نبرد حضرموت نقشه یمن را تغییر خواهد داد؟
- یادداشت ها / آیا پایان ماه عسل صهیونیستها در سوریه نزدیک است؟!
- قیام جوانان سوری | پیام عملیات «بیت جن» برای جولانی و صهیونیستها
- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
سهشنبه ؛ 25 آذر 1404 دلایل گرانی خودرو از زبان معاون وزیر صنعت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از اسفند سال ۹۶ تا خرداد سال ۹۸ قیمت مواد اولیه خودروسازی ۲۲۳ درصد افزایش یافته گفت: به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تبدیل خودرو به کالای سرمایهای مردم برای خرید خودرو هجوم آوردند و دلالها نیز بازار را به هم ریختند.
سعید زرندی در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر در بخش صنعت و معدن فعالند و این بخش ۳۳ درصد اشتغال کشور و ۳۷ درصد جی دی پی را به خود اختصاص داده است افزود: کاهش نقدینگی و مواد اولیه از چالشهای سال گذشته بخش صنعت و معدن کشور بود.
وی گفت: سال گذشته واردات کشور ۴۲ و ۶ دهم میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال ۹۶، ۲۱ درصد کاهش یافت.
زرندی افزود: ۱۶ درصد واردات کشور کالاهای مصرفی بود که سال گذشته این میزان ۳۰ درصد کاهش یافت، اما به دلیل اینکه ۸۴ درصد واردات کشور مربوط به کالاهای واسطهای و سرمایهای است، واردات این کالاها نیز کاهش زیادی داشت و در تولید کشور تأثیر گذاشت.
وی گفت: افزایش و بی ثباتی نرخ ارز نیز از دیگر مشکلات تولید کنندگان در سال ۹۷ بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون هر دستگاهی کار خود را انجام میدهد، اما اگر قرار است رونق تولید اتفاق بیفتد باید جهت کارها به سمت بخش تولید باشد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.
زرندی گفت: وزارت صنعت در جهت ایجاد ثبات برای صنعتگران تلاش کرده است صدور بخشنامهها را کاهش دهد و اکنون با تلاش مسئولان در اقتصاد کلان کشور ثبات ایجاد شده و این در بازار نیز دیده میشود.
وی افزود:نظام بانکی آمادگی پرداخت تسهیلات با هدف افزایش نقدینگی تولید کنندگان را ندارد.
زرندی با بیان اینکه ۲۵ درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است افزود: ۷۵ درصد این رقم نیز تسهیل وامهای معوق تولیدکنندگان است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، ۴۰ درصد منابع بانک مرکزی باید به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد افزود: باید روشهای جدید تأمین مالی تولید کنندگان در بانک و بورس ایجاد شود، زیرا در حال از دست دادن زمان استفاده از این روشها هستیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون به بدترین شکل برای بخش صنعت و معدن تأمین مالی میکنیم.
زرندی افزود: در شرایط اقتصادی سال ۹۷ و کنونی نمیتوانستیم از صنعت خودروسازی حمایت نکنیم.
وی گفت: افزون بر این تحول در بخش خودروسازی را خواستاریم، اما نمیتوانیم در شرایط کنونی این بخش را رها کنیم.
زرندی با بیان اینکه از نخستین تحریم ها؛ تحریم بخش قطعات خودروسازی بود، افزود: البته در سال ۹۷ با تدابیری بخش زیادی از این قطعات وارد و خودروها ساخته شد.
وی گفت: از اسفند سال ۹۶ تا خرداد سال ۹۸ قیمت مواد اولیه خودروسازی ۲۲۳ درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تبدیل خودرو به کالای سرمایهای مردم برای خرید خودرو هجوم آوردند و دلالها نیز بازار را به هم ریختند.
زرندی گفت: البته تولید ۱۱۰۰ دستگاه خودرو در آذر سال ۹۷ به ۲۲۰۰ خودرو برای پاسخگویی به تقاضای مردم در اسفند سال گذشته افزایش یافت.
وی افزود: تمرکز وزارت صنعت معدن و تجارت بر تولید داخلی است و به عنوان نمونه در حوزه خودروسازی هدف گذاری ۳۵۰ میلیون یورویی در بخش قطعه سازی شده است.
زرندی گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی نیز برنامه ریزی کرده ایم.
وی گفت: سال گذشته واردات کشور ۴۲ و ۶ دهم میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال ۹۶، ۲۱ درصد کاهش یافت.
زرندی افزود: ۱۶ درصد واردات کشور کالاهای مصرفی بود که سال گذشته این میزان ۳۰ درصد کاهش یافت، اما به دلیل اینکه ۸۴ درصد واردات کشور مربوط به کالاهای واسطهای و سرمایهای است، واردات این کالاها نیز کاهش زیادی داشت و در تولید کشور تأثیر گذاشت.
وی گفت: افزایش و بی ثباتی نرخ ارز نیز از دیگر مشکلات تولید کنندگان در سال ۹۷ بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون هر دستگاهی کار خود را انجام میدهد، اما اگر قرار است رونق تولید اتفاق بیفتد باید جهت کارها به سمت بخش تولید باشد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.
زرندی گفت: وزارت صنعت در جهت ایجاد ثبات برای صنعتگران تلاش کرده است صدور بخشنامهها را کاهش دهد و اکنون با تلاش مسئولان در اقتصاد کلان کشور ثبات ایجاد شده و این در بازار نیز دیده میشود.
وی افزود:نظام بانکی آمادگی پرداخت تسهیلات با هدف افزایش نقدینگی تولید کنندگان را ندارد.
زرندی با بیان اینکه ۲۵ درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است افزود: ۷۵ درصد این رقم نیز تسهیل وامهای معوق تولیدکنندگان است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، ۴۰ درصد منابع بانک مرکزی باید به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد افزود: باید روشهای جدید تأمین مالی تولید کنندگان در بانک و بورس ایجاد شود، زیرا در حال از دست دادن زمان استفاده از این روشها هستیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون به بدترین شکل برای بخش صنعت و معدن تأمین مالی میکنیم.
زرندی افزود: در شرایط اقتصادی سال ۹۷ و کنونی نمیتوانستیم از صنعت خودروسازی حمایت نکنیم.
وی گفت: افزون بر این تحول در بخش خودروسازی را خواستاریم، اما نمیتوانیم در شرایط کنونی این بخش را رها کنیم.
زرندی با بیان اینکه از نخستین تحریم ها؛ تحریم بخش قطعات خودروسازی بود، افزود: البته در سال ۹۷ با تدابیری بخش زیادی از این قطعات وارد و خودروها ساخته شد.
وی گفت: از اسفند سال ۹۶ تا خرداد سال ۹۸ قیمت مواد اولیه خودروسازی ۲۲۳ درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تبدیل خودرو به کالای سرمایهای مردم برای خرید خودرو هجوم آوردند و دلالها نیز بازار را به هم ریختند.
زرندی گفت: البته تولید ۱۱۰۰ دستگاه خودرو در آذر سال ۹۷ به ۲۲۰۰ خودرو برای پاسخگویی به تقاضای مردم در اسفند سال گذشته افزایش یافت.
وی افزود: تمرکز وزارت صنعت معدن و تجارت بر تولید داخلی است و به عنوان نمونه در حوزه خودروسازی هدف گذاری ۳۵۰ میلیون یورویی در بخش قطعه سازی شده است.
زرندی گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی نیز برنامه ریزی کرده ایم.
منبع: الف
اشتراک گذاری:
گزارش خطا
ارسال نظرات