دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 تير 1398 - 07:38

ورود بی‌بی‌سی به برنامه‌های کودک تحقق دوباره صنعت فرهنگ

زمانی که آدورنو و هورکهایمر در دیالکتیک روشنگری درباره صنعت فرهنگ و تأثیرات صنعت سرگرمی در یکدست‌سازی جوامع در جهت خواست قدرت‌های موجود دنیا سخن گفتند و آن را گونه‌ای جدید از سلطه خواندند، بسیاری این دیدگاه را بدبینانه دانستند و معتقد بودند این رویکرد به دموکراسی فرهنگی منجر خواهد شد، اما واقعیت همان چیزی است که بسیاری از اندیشمندان بر آن تأکید داشتند.
نویسنده :
معصومه نصیری
کد خبر : 3286

پایگاه رهنما :

زمانی که آدورنو و هورکهایمر در دیالکتیک روشنگری درباره صنعت فرهنگ و تأثیرات صنعت سرگرمی در یکدست‌سازی جوامع در جهت خواست قدرت‌های موجود دنیا سخن گفتند و آن را گونه‌ای جدید از سلطه خواندند، بسیاری این دیدگاه را بدبینانه دانستند و معتقد بودند این رویکرد به دموکراسی فرهنگی منجر خواهد شد، اما واقعیت همان چیزی است که بسیاری از اندیشمندان بر آن تأکید داشتند. تأملی در رویه رسانه‌ای علیه ایران طی سال‌های اخیر از چرخشی نرم از سمت اخبار و جریان‌سازی‌های سیاسی به سمت حوزه سرگرمی، حکایت دارد. حوزه‌ای که بیشترین تأثیرات را بر مخاطب گذاشته و جدی‌ترین تغییرات سبک زندگی نیز از همین روزنه، آن‌هم بدون مقاومت ذهنی مخاطب رخ داده است. تأسیس ده‌ها شبکه فارسی‌زبان در حوزه‌های متنوع کودک، سریال، فیلم، مد، آشپزی و… مؤید همان نکته اندیشمندان منتقد به صنعت فرهنگ است که تأکید داشتند صاحبان قدرت مخاطب را رها نکرده و برای همه افراد، کالایی برای فروش دارند. نگاهی به آمار و ارقامی که اخیراً از سوی آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شد حاکی از این است که ۹۱ درصد محتوای شبکه‌های اجتماعی، غیرسیاسی و مربوط به حوزه سرگرمی است. نگاهی به این آمار و در کنار آن زمینه‌های فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان حکایت از تغییر استراتژی از تولیدات و تأثیرات سیاسی و چرخش به سمت تأثیرگذاری از طریق محتوای سرگرمی است. در فضای رسانه‌ای فعلی، بهترین نقطه برای تغییر نگرش مخاطبان حوزه سرگرمی و در واقع مدیریت مخاطب و تفکر او در حین غفلت است. «مهندسی در حین غفلت» همراه با تکرار پیام به روش‌های مختلف می‌تواند مخاطب را دچار تغییرات جدی در نگرش و رفتار کند بدون اینکه خود او متوجه باشد. خبر ورود بی‌بی‌سی به حوزه کودک و برنامه‌ریزی جهت پخش محتوا برای این گروه سنی، نهیبی است برای مسئولان، برنامه ریزان، تولیدکنندگان و خانواده‌ها که این بار غفلت به معنی واقعی کلمه، پشیمانی به بار خواهد آورد. همان‌طور که سریال‌های ساخته شده جهت تغییر سبک زندگی و ارزشی خانواده‌های ایرانی تأثیرات غیرقابل جبرانی بر این نهاد والا گذاشته است، آنچه در پازل تغییرات اجتماعی در ایران از سوی رسانه‌های خارج از کشور دنبال می‌شود، تأثیر بر روی کودکان و تغییر نگرش از همان سن پایین است تا شاید هزینه برنامه‌سازی برای تغییر دادن آن‌ها در سن بزرگ‌سالی و در راستای بسط و توسعه سلطه جهانی خود را کاهش دهند. قطعاً همگان از وجود برنامه و استراتژی دقیق رسانه‌ای جهت ایجاد تغییرات جدی در ایران، آگاه‌اند، اما آنچه مهم است عبور از مرحله دانستن و تلاش در راستای عقب نماندن از این قافله است. برنامه‌سازی دقیق، جذاب، متنوع و بر اساس نیازسنجی و شناسایی ذائقه مخاطب کودک می‌تواند تأثیرات برنامه‌هایی که بناست ذهن و سبک‌فکری کودکان ایران اسلامی را نشانه گیرد، کاهش دهد. جهت توفیق در این مرحله، باید از شعار فاصله گرفته و کاملاً عمل‌گرا باشیم تا سیل ما را با خود نبرد. همان‌طور که رئیس شبکه کودک صداوسیما گفته است جنگ دشواری در پیش است و بخش کودک بی‌بی‌سی فارسی، حریف قدری خواهد بود چراکه روی یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین آرشیو‌های برنامه‌سازی کودک دنیا یعنی سی بی‌بیز (خردسال) و سی‌بی‌بی‌سی (کودک) نشسته و با دوبله این گنج بزرگ، سال‌ها تجربه آن‌ها را با خود حمل می‌کند. نکته مهم‌تر اینکه در کنار تولیدات مؤثر، واکسیناسیون کودکان در برابر انواع رسانه و تولیدات آن از روزنه آموزش سواد رسانه‌ای و تقویت مهارت‌های تفکری رخ خواهد داد. سواد رسانه‌ای این دغدغه همیشگی را تا حد زیادی مرتفع می‌کند و ضمن تقویت توانایی تجزیه‌وتحلیل محتوا‌ها و مضامین رسانه‌ای، منجر به تربیت رسانه‌ای کودکان و هوشمند سازی آن‌ها و تبدیلشان به مخاطبان فعال می‌شود. صیانت از مخاطب در دنیایی که غول‌های رسانه‌ای دنیا سعی در القای مفاهیم خاص خود در راستای منفعت نظام سرمایه‌داری دارند، پروسه‌ای دفعتی و ضربتی نیست. برای نیل به توفیق باید طی فرآیندی کارشناسی، بسته‌ای چندمنظوره اعم از تولید، آموزش، سیاست‌گذاری و …فراهم کرد تا در راستای یکدیگر حرکت کرده و مخاطبانی هوشمند و سنجشگر تربیت کند. در نهایت اینکه راه غلبه بر هر ترسی، فهم و آگاهی است. همان‌طور که به فرزندانمان شنا کردن را می‌آموزیم و دیگر از رفتنشان به استخر نمی‌ترسیم، به آن‌ها مهارت‌های رسانه‌ای را بیاموزیم و لحظه‌به‌لحظه نگران آن‌ها نباشیم. شناگران، غرق نمی‌شوند.

ارسال نظرات