دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 تير 1398 - 14:45

سر خم می‌سلامت

شنبه ششم تیرماه ۱۳۶۰ آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشور که برای سخنرانی به مسجد ابوذر تهران رفته بودند مورد سوءقصد قرار گرفتند. ضبط‌صوتی که روی تریبون قرار داشت منفجر شد.
نویسنده :
جعفر مقدم
کد خبر : 3275

شنبه ششم تیرماه ۱۳۶۰ آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشور که برای سخنرانی به مسجد ابوذر تهران رفته بودند مورد سوءقصد قرار گرفتند. ضبط‌صوتی که روی تریبون قرار داشت منفجر شد. شاهدان عینی، انفجار را چنین روایت می‌کنند: «پس از نماز ظهر برنامه هفتگی آقای خامنه‌ای برای پاسخ‌گویی به سؤالات حاضران پشت تریبون قرار گرفت، اما پیش از آن جوانی ۲۵ ساله که قدی نسبتاً بلند و کت خاکستری به تن داشت، ضبط‌صوت تقریباً بزرگی را بر روی میز سخنرانی قرارداد که پس از شروع برنامه در اواسط کار همین ضبط‌صوت منفجر شد که نوشته در داخل آن با عنوان هدیه گروه فرقان، دیده شد!» البته این انفجار تنها در چاشنی بمب صورت گرفت و خودِ بمب منفجر نشد که عدم انفجار آن از معجزات الهی است، اما آیت‌الله خامنه‌ای را به‌شدت مجروح کرد.
 
حضرت امام خمینی (ره) در پیامی به ایشان درباره این ترور نافرجام می‌فرمایند:
«اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلاله رسول اکرم (ص) و خاندان حسین بن علی (ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز درصحنه انقلاب می‌باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند... من به شما خامنه‌ای عزیز تبریک می‌گویم که در جبهه‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.» چند روز بعدازاین حادثه، وقتی خبرنگار تلویزیون در بیمارستان خدمت ایشان می‌رسند و ضمن عیادت و احوال‌پرسی، از ایشان سؤال می‌کنند که: چه حرف و پیامی با حضرت امام (ره) دارند، ایشان پاسخ بسیار لطیفی می‌دهند که از عشق و ارادت زلال ایشان به حضرت امام (ره) حکایت می‌کند.
ایشان در جواب می‌فرمایند که: «سرخم می‌سلامت، شکند اگر سبویی.» فردای این سوءقصد، انفجاری مهیب در نشت حزب جمهوری اسلامی به وقوع می‌پیوندد که طی آن آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از کارگزاران نظام را به شهادت می‌رساند. ازاین‌رو حادثه تروریستی ششم تیر را می‌توان جزو الطاف خفیه الهی بشمار آورد که هرچند باعث مجروحیت و جانبازی آیت‌الله خامنه‌ای شد، اما به‌نوعی دیگر جان ایشان را نجات داد، چراکه اگر آن حادثه نبود به‌احتمال بسیار زیاد ایشان نیز در زمره شهدای هفتم تیر بودند و انقلاب اسلامی چهره‌ای کلیدی را از دست می‌داد. این موضوع وقتی روشن‌تر شد که پس از ارتحال حضرت امام (ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سکان‌دار انقلاب اسلامی شدند و این کشتی الهی را در دریایی طوفانی طی ۳۰ سال اخیر باصلابت و درایت به‌پیش راندند.

ارسال نظرات