جمعه ؛ 30 شهريور 1403
01 تير 1398 - 08:48

ایران و نمایش قدرت نظامی – امنیتی آن

صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، خبری در خروجی شبکه‌های خبری داخلی و خارجی دیده شد که گویای آن بود که آمریکایی‌ها باز دچار خطای محاسباتی شده و با اعزام یک فروند پهپاد جاسوسی فوق مدرن، پیشرفته و گران‌قیمت (آر کیو گلو بال هاوک) به درون خاک جمهوری اسلامی با قصد اقدامات جاسوسی از مراکز حساس منطقه، در سواحل «کوه مبارک» استان هرمزگان مورد هدف پدافند هوا و فضای سپاه قرارگرفته و سرنگون شده است.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 3239

پایگاه رهنما :

صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، خبری در خروجی شبکه‌های خبری داخلی و خارجی دیده شد که گویای آن بود که آمریکایی‌ها باز دچار خطای محاسباتی شده و با اعزام یک فروند پهپاد جاسوسی فوق مدرن، پیشرفته و گران‌قیمت (آر کیو گلو بال هاوک) به درون خاک جمهوری اسلامی با قصد اقدامات جاسوسی از مراکز حساس منطقه، در سواحل «کوه مبارک» استان هرمزگان مورد هدف پدافند هوا و فضای سپاه قرارگرفته و سرنگون شده است. سؤال اینجاست؛ آمریکایی‌ها که پیش‌تر تجربه نشاندن پهپاد بسیار مدرن (آر کیو ۱۷۰) خودشان را توسط سپاه در منطقه شرق کشور، داشتند چرا در این مقطع زمانی دست به چنین اقدامی زدند؟ آنچه در رابطه با این اقدام آمریکایی‌ها می‌توان گفت: این است که این رفتار آمریکایی‌ها، با سه رویکرد و هدف صورت گرفته است. اول آنکه؛ نوع این پهپاد که از مجهزترین و مدرن‌ترین پهپاد‌های جهان به‌حساب می‌آید، این برداشت و تصور را در آمریکایی‌ها ایجاد کرده که جمهوری اسلامی ایران این قابلیت را ندارد که پهپادی با این سطح از توانمندی را ساقط کند. دوم؛ آمریکایی‌ها قصد امتحان کردن جمهوری اسلامی را داشتند که بدانند در شرایطی که به‌صراحت اعلام می‌کنند قصد جنگ با ایران را ندارند، با یک اقدام جاسوسی از این جنس، ایرانی‌ها چگونه و در چه سطحی برخورد می‌کنند. پاسخ سریع و قاطع هوافضای سپاه نشان داد که نیرو‌های مسلح ایران اولاً؛ از چنان ظرفیت پدافندی برخوردارند که مجهزترین تسلیحات دشمن را در کمترین زمان و به بهترین شکل پاسخ می‌دهند. ثانیاً؛ درست است که جمهوری اسلامی آغازکننده هیچ اقدام نظامی نخواهد بود، اما بار‌ها اعلام کرده که در مقابل هر اقدام تجاوزگرانه دشمن، واکنش متناسب به آن را خواهد داشت؛ اما چرا آمریکایی‌ها بلافاصله پس‌ازآنکه دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هفته گذشته، قبل از سفر به روسیه و شرکت در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشور‌های جهان، از کشف و نابودی یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا که در حوزه جاسوسی سایبری کار می‌کرد، اقدام به جاسوسی پهپادی در سواحل جنوبی کشورمان کردند؟ آنچه در این زمینه مهم است این است که آمریکایی‌ها که دچار شکست سنگین اطلاعاتی و افتضاح امنیتی شده‌اند، به نظر می‌رسد بلافاصله با چنین اقدامی و در صورت موفقیت از این عملیات جاسوسی‌شان، احتمالاً با انتشار برخی تصاویر از مراکز حساس ایران در منطقه، قصد جبران شکست اطلاعاتی – امنیتی خود در حوزه سایبری و انحراف افکار عمومی از اخبار منتشرشده حول شکست‌های اطلاعاتی_ امنیتی خود را داشتند.
آن‌ها به‌درستی می‌دانند که ایران با تقویت قدرت اطلاعاتی و امنیتی خود در سال‌های گذشته، باعث ایجاد امنیت در منطقه و حتی جهان شده است. کمک‌های اطلاعاتی ایران به سایر کشور‌ها مانند عملیات کشف شبکه جاسوسی سازمان سیا که باعث نابودی این شبکه در کشور‌های دیگر شده، کمک بسیار مهمی به امنیت کشور‌های دیگر کرده است. تقویت قدرت اطلاعاتی- امنیتی ایران باعث شده تا نه‌تن‌ها ایران به‌عنوان کشوری امن تبدیل شود، بلکه امنیت منطقه‌ای و جهانی نیز تحت تاثیر این قدرت اطلاعاتی – امنیتی قرارگرفته است. به‌گونه‌ای که ایران در سطح جهانی یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود که با اقدامات خود به امنیت جهانی کمک زیادی می‌کند و این برای آمریکا و کشور‌های مرتجع عربی بااین‌همه هزینه‌هایی که می‌کنند، یک فاجعه است. از همین رو، با هر پیروزی ایران در حوزه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی، سعی در جبران شکست‌های خود دارند، ولی ازآنجاکه این سنت الهی است که استقامت کنندگان در مسیر حق را یاری و دشمنان را زبون کند، شکار پهپاد جاسوسی آن‌ها هم باید در همین روز‌ها اتفاق بیفتد تا مؤمنین، بار دیگر نصرت الهی را برای ملت ایران ببینند و امید را در دل ملت‌های مظلوم یمن، سوریه و... زنده نگه دارد.

ارسال نظرات