پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 خرداد 1398 - 14:25

پشت پرده یک استعفا

استعفای بطحایی از وزارت آموزش‌وپرورش اگرچه به بهانه شرکت در انتخابات مجلس انجام و اعلام شد، اما گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره علت استعفای بطحایی مطرح شده است.
نویسنده :
حسن رضایی
کد خبر : 3223

پایگاه رهنما :

استعفای بطحایی از وزارت آموزش‌وپرورش اگرچه به بهانه شرکت در انتخابات مجلس انجام و اعلام شد، اما گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره علت استعفای بطحایی مطرح شده است. برخی‌ها علت آن را گریز از فشار کاری در دو سال آخر دولت روحانی می‌دانند؛ فشاری که می‌تواند اعتبار وزرای دولت را کاهش دهد؛ اما بدیهی است که باوجود آنچه دولت اعلام کرده است (شرکت در انتخابات مجلس)؛ کسی پست وزارت را برای شرکت در انتخاباتی که نتیجه آن مشخص نیست، رها نمی‌کند. در واقع حتی اگر بطحایی در انتخابات مجلس اسفندماه نیز شرکت کند، نمی‌توان آن را دلیل اصلی استعفای وی قلمداد کرد. بطحایی در حالی استعفای خود را به دولت تسلیم کرد که حتی قبل از تأیید آن؛ حلقه نزدیک به روحانی به دنبال جانشین برای آن بودند.
 
به نظر می‌رسد بطحایی که با حمایت و تأکید حزب عدالت و توسعه به صندلی وزارت تکیه زده، حالا با بروز اختلافاتی دراین‌بین مجبور به استعفا شده است. عدالت و توسعه حزبی است که نوبخت، دبیرکل و محمود واعظی، چهره اثرگذار آن هستند و خود را در روی کار آمدن روحانی عامل تأثیرگذار می‌دانند. ظاهراً زیر بار نرفتن وزیر آموزش‌وپرورش برای استفاده ابزاری و پیشبرد اهداف سیاسی از این وزارتخانه برای انتخابات‌های پیش رو و تغییر و تحولات مدیران میانی در استان‌ها به‌خصوص سیستان‌وبلوچستان، بطحایی را مجبور به استعفا کرده است.
 
شائبه اهداف سیاسی و انتخاباتی در تغییر مدیریتی وزارت آموزش‌وپرورش با انتصاب جایگزین موقت بطحایی شدت گرفت؛ سیدجواد حسینی. او که از ابتدا چهره‌ای سیاسی بود تا امنیتی، (فرمانداری مشهد در دوران اصلاحات (۸۲ تا ۸۴)، مدیرکل اجتماعی و انتخابات استانداری (۸۰ تا ۸۲) و عضو شورای شهر سبزوار، در کمال تعجب در سال ۹۵ و قبل از انتخابات ریاست جمهوری به سمتِ «قائم‌مقام و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی» منصوب شد. سمتی که کاملاً امنیتی بوده و قرار دادن یک شخصیت سیاسی در آن چیزی جز تأثیرگذاری در انتخابات را در آن زمان تداعی نمی‌کرد. یکی از مسائلی که با انتصاب حسینی به سمت سرپرستی وزارت آموزش‌وپرورش در ذهن تداعی می‌شود، مسئله انتخاباتی بودن این انتصاب -درست در نزدیکی انتخابات ۹۸- و احتمالاً زیرورو کردن بدنه آموزش‌وپرورش بدون پرداخت اندک هزینه‌ای برای وزیر بعدی است. آموزش و پروش همیشه عنصری کلیدی و تعیین‌کننده در انتخابات بوده است، چرا که بدنه‌ای بسیار بزرگ دارد و در تمام کشور به‌صورت مویرگی نقش‌آفرین و حاضر است و بخش بزرگی از جامعه نیز به‌واسطه فرزندان دانش‌آموز خود با این بدنه مرتبط است.

ارسال نظرات