جمعه ؛ 30 شهريور 1403
29 خرداد 1398 - 14:25

سمفونی عزت و اقتدار

تجربه چهل ساله نشان داده در منطق آمریکا مفهومی به نام صداقت و وفا محلی از اعراب ندارد و ساده انگاری است اگر مرعوب بازی رسانه‌ای و زرنگ بازی ترامپ شویم؛ از این جهت است که ترامپ شایسته تبادل پیام نیست و اکنون موسم رسیدن میوه درخت مقاومت است؛ تبر فرود آوردن بر پیکر این درخت در هنگامه میوه دهی خلاف منطق مقاومت است.
نویسنده : حسین نمازی
کد خبر : 3205
 
دیدار تاریخی و راهبردی رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر ژاپن را می‌توان یکی از جلوه‌های ماندگارِ رویکرد مقاومت در کشور دانست؛ پاسخ‌های مقتدرانه و غرورآفرین رهبرحکیم و فرزانه انقلاب به حدی بود که تمامی محاسبات طرف مقابل را به هم ریخت و از منظر بینشی برای کاسبان ترس در داخل نیز، کلاس درس عزت، مقاومت و بصیرت بود.
مواجهه رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر ژاپن یک مواجهه هوشمندانه بود؛ از یک طرف با استدلال‌های منطقی و عقلانی مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا، ترامپ را تحقیر کرد؛ (کدام عقل می‌گوید بعد از ۵ و ۶ سال مذاکره مذاکره، دوباره مذاکره شود/ترامپ را شایسته تبادل پیام نمی‌دانم و...) و از طرف دیگر، تمجید از حسن نیت نخست وزیر ژاپن مظهری از این مواجهه هوشمندانه بود. در حقیقت، دیده بان بصیر انقلاب، پاسخ به پیام ترامپ را از اساس رد می‌کند؛ این اقدام دارای پشتوانه معقول و منطقی است؛ اولاً هدف از ترامپ مذاکره نیست بلکه هدف چیدن محصول فشار پای میز مذاکره است و اگر هدفش مذاکره بود، تحریم‌های جدید را اعمال نمی‌کرد. ثانیاً ترامپ شخصیتی تاجر پیشه و دمدمی مزاج دارد به صورت لحظه‌ای و بر پایه منافع خود، تصمیم می‌گیرد؛ چرا که بعد از شکست پروژه میانجیگری ژاپن در تهران، ترامپ اعلام می‌کند که آماده مذاکره با ایران نیست. مواضع و تصمیم‌های ترامپ نشان داده که او به هیچ عرف و قانونی پایبند نیست و هیچ تضمینی برای عمل به تعهدات از سوی ترامپ وجود ندارد؛ مذاکره با کره شمالی و توافق بی حاصل با کیم جونگ اون نمونه این رفتار است.
از سویی اگر تحریم و مذاکره را دو رکن از ارکان فشار حداکثری آمریکا بدانیم، تحریم‌های جدید بدون مذاکره جدید نمی‌تواند آمریکایی‌ها را به مراد خود یعنی فشار حداکثری به ایران برساند؛ چرا که ترامپ برای مصارف سیاسی و انتخاباتی به مذاکره نیازمند است. او انتظار داشت پس از ماه‌ها عملیات روانی و فشار اقتصادی که به صورت موازی پیش می‌رفتند، بتواند با فرستادن میانجی به تهران، پاسخ مثبتی دریافت کند، اما پاسخ قاطع و مقتدرانه رهبر انقلاب، باطل السحر طراحی‌ها و ترفند‌های آن‌ها شد. محاسبه آمریکا را می‌توان اینگونه شرح داد که آن‌ها تصور می‌کردند شرایط پیش روی ج. ا. ایران مقامات نظام را مجبور خواهد کرد که از مواضع خود کوتاه بیایند و حتی الامکان به صورت محرمانه باب مذاکره باز شود. این در حالی است که نظام سیاسی در ایران از رهبری تا سطوح دیگر تصمیم گرفته اند که در مقابل تعلل و بدعهدی طرف مقابل به صورت پلکانی تعهدات خود را کاهش دهند؛ چرا که ایران باید در موضوع هسته‌ای به نقطه قوت و بازدارنده خود در گذشته بازگردد؛ انتخاب مسیر پلکانی نیز از این جهت است که شاید اروپا و آمریکا از مسیر فعلی برگردند.
سخن آخر اینکه تجربه چهل ساله نشان داده در منطق آمریکا مفهومی به نام صداقت و وفا محلی از اعراب ندارد و ساده انگاری است اگر مرعوب بازی رسانه‌ای و زرنگ بازی ترامپ شویم؛ از این جهت است که ترامپ شایسته تبادل پیام نیست و اکنون موسم رسیدن میوه درخت مقاومت است؛ تبر فرود آوردن بر پیکر این درخت در هنگامه میوه دهی خلاف منطق مقاومت است. نباید مرعوب دستکش مخملی ترامپ شد؛ چرا که هدف آن‌ها فشار برای براندازی است؛ در حقیقت تاکتیک مذاکره تداوم همان راهبرد فشار است. پاسخ رهبری نه تنها یک سمفونی اقتدار و عزت در عالی‌ترین سطح نظام بود بلکه تأیید این گزاره بود که «مذاکره در امور ناموسی انقلاب» ممنوع است!

ارسال نظرات