جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 خرداد 1398 - 17:27

چرا دولت جوان و حزب‌اللهی؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود در دیدار رمضانی امسال با دانشجویان به موضوع «دولت جوان و حزب‌اللهی» اشاره‌کرده و فرمودند: «از مهم‌ترین توطئه‌هایی که امروز علیه کشور ما و انقلاب ما دارد انجام می‌گیرد، توطئه‌ی فلج کردن نسل جوان است...
نویسنده :
جلال کامران آبادی
کد خبر : 3105

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود در دیدار رمضانی امسال با دانشجویان به موضوع «دولت جوان و حزب‌اللهی» اشاره‌کرده و فرمودند: «از مهم‌ترین توطئه‌هایی که امروز علیه کشور ما و انقلاب ما دارد انجام می‌گیرد، توطئه‌ی فلج کردن نسل جوان است... بنابر‌این، اگر چنانچه ان‌شاءالله شما جوان‌ها با این حرکت‌ها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّه‌ها هم البتّه فقط مخصوص شما‌ها نیست.» یکی نکته قابل‌تأمل و مهم درباره این بخش از اظهارات ایشان این است که معظم له، راه‌حل رفع بسیاری از غصه‌ها و دغدغه‌ها را روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی می‌دانند و روی کار آوردن چنین دولتی را نیز کار جوانان معرفی می‌کنند. در هر دو عنصر ماجرا، جوان نقشی اساسی و کلیدی دارد. این نوع تفکر و نگاه در سراسر بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب نیز قابل‌مشاهده است. جوانان موتور محرکه و اصلی پیروزی انقلاب و عبور دادن آن از گردنه‌های سخت و دشوار طی ۴۰ سال گذشته بوده‌اند و ادامه این حرکت نیز جز با تکیه‌بر توان و انگیزه آنان عملی نیست. این فراخوان نشانگر عمق باور و اعتقاد رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان است. درحالی‌که عده‌ای تحت تاثیر القائات دشمن و محاسبات و تحلیل‌های اشتباه خود، نسل جوان را تهدید و مشکل ارزیابی می‌کنند، از نگاه رهبر انقلاب، این نسل پرانگیزه و پرتوان است که می‌تواند و باید مشکلات را حل کرده و گام دوم انقلاب را باصلابتی بیش از گذشته به‌پیش بردارد.

این نگاه، ریشه‌ای اسلامی دارد. پیامبر اسلام در ۴۰ سالگی به پیامبری از سوی خداوند تبارک‌وتعالی، مبعوث شد. امیر مؤمنان حضرت علی بن ابیطالب در سی‌وچندسالگی از سوی پیامبر گرامی اسلام به امر خداوند بزرگ به امامت مسلمین منصوب شد و سیره پیامبر در اداره مسلمین تکیه‌بر جوانان بود. پیامبر در اواخر عمر خود اسامه بن زید را که جوانی ۱۸ ساله بود به‌عنوان فرمانده جنگ با رومیان انتخاب کرد وهم او بود که بعد از فتح مکه یک جوان ۲۱ ساله را به فرمانداری ام‌القرای اسلام منصوب کرد. قیس بن سعد که یک جوان مسئول جمع‌آوری صدقات بود، برای فرماندهی حمله به یمن از سوی پیامبر انتخاب شد. زید بن ثابت در جنگ موته که به فرماندهی انتخاب شد، هم یک جوان ۲۰ ساله بود. این موارد نشان می‌دهد، جوان‌گرایی و سپردن امور به دست آنان در سیره پیامبر اسلام (ص) قابل‌مشاهده و الگوگیری است. نکته مهم دیگر درباره دولت جوان و حزب‌اللهی آن است که احتمال خطای محاسباتی بخصوص در سطح راهبردی، در آن اندک است. یکی از اصلی‌ترین نقاط ضربه خوردن نظام، از طریق محاسبات غلط مسئولان است. نگاهی به برخی تحولات و قضایای چند سال اخیر در کشور گویای این واقعیت است که تلاش دشمن در زمینه تغییر و به خطا کشاندن محاسبات مسئولان بشدت ادامه دارد و شواهدی در دست است که نشان می‌دهد موضوع «خطای محاسباتی» را باید جدی‌تر گرفت و برای پیشگیری از آن، در سطوح مختلف چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی عملی کرد.
 
اوایل مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس‌جمهور محترم کشورمان پس از بازگشت از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت؛ آمریکا قول داده است به تعهدات خود در برجام عمل کند. آقای روحانی چند روز پیش از آن نیز در سخنرانی مجمع عمومی، نسبت به بدعهدی‌های آمریکا اعتراض کرده بود. چند روز بعد دولت وقت آمریکا رسماً به اعتراضات ایران پاسخ داد و گفت: واشنگتن به همه تعهدات خود عمل کرده است! این در حالی بود که آمریکایی‌ها با فشار به سایر کشور‌ها از هرگونه عادی‌سازی روابط تجاری با ایران جلوگیری می‌کردند. تا جایی که بعد‌ها آقای ظریف اعتراف کرد ایران در پسا برجام موفق به باز کردن حتی یک حساب بانکی در انگلیس نشده است. این تنها یک نمونه از خطای محاسباتی دولت اعتدال است. خطایی که زیربنای آن را باید در دل بستن به مذاکره و تعامل با غرب جستجو کرد.

انقلاب، امروز در موقعیتی خاص قرار دارد و در حال عبور از گردنه‌ای است که به تعبیر رهبر انقلاب «پیچ تند تاریخ معاصر» است. عبور از این گردنه، بدون همت و مدیران جوان و فرماندهان جوان ممکن نیست. کمتر از ۹ ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است. بعدازآن هم کشور وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. همه نخبگان سیاسی و نقش‌آفرینان در عرصه مردم‌سالاری اسلامی باید به این مهم فکر نمایند تا راه را برای ورود جوانان به عرصه «اجرا» و «تقنین» فراهم کنند. از این میان خود جوانان نیز باید با عرضه قابلیت‌های علمی، عملی و تجربی خود زمینه را برای ظهور مدیریت جهادی فراهم کنند. برای رسیدن به دولت جوان و حزب‌اللهی در چارچوب یک تدبیر مردم‌سالارانه باید مراقب گفتمان سازی دشمن بود. دشمن حتماً دراین‌باره برنامه دارد و در رسیدن به این هدف بزرگ اخلال می‌کند. از هم‌اکنون باید گفتمان دولت جوان و حزب‌اللهی شکل و در دستور کار نخبگان قرار بگیرد. اگر غفلت کنیم، از برنامه چشم‌انداز و نیز گام برداشتن در حوزه بیانیه گام دوم عقب خواهیم ماند.

ارسال نظرات