پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 خرداد 1398 - 12:13

امتداد امام خمینی (ره) در شخصیت و سیره امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

در فرهنگ دینی ما، شایسته ‏ترین فرد برای رهبری کشور اسلامی، کسی است که هم اسلام و برنامه ‏های آن را خوب بشناسد و هم دارای ویژگی اخلاقی و دانایی و توانایی لازم باشد تا بتواند زمینه پیاده‌سازی اسلام را در جامعه فراهم نماید و راه سلطه دشمنان را سد کند.
نویسنده :
بهزاد کاظمی
کد خبر : 3085

در فرهنگ دینی ما، شایسته‏ ترین فرد برای رهبری کشور اسلامی، کسی است که هم اسلام و برنامه‏ های آن را خوب بشناسد و هم دارای ویژگی اخلاقی و دانایی و توانایی لازم باشد تا بتواند زمینه پیاده‌سازی اسلام را در جامعه فراهم نماید و راه سلطه دشمنان را سد کند. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که پس از امام راحل، سکان‌دار هدایت انقلاب اسلامی و اداره جامعه گردید، علاوه بر صلاحیت‌های علمی و اخلاقی دارای توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در راستای رهبری و مدیریت جامعه خصوصاً در مواقع بحرانی و سرنوشت‌ساز بوده و از بینش صحیح سیاسی، اجتماعی، قدرت و شجاعت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این مهم با مروری بر مدیریت ایشان در سه دهه رهبری نظام و بیرون آمدن موفق از فراز و نشیب‌ها و مشکلات متعدد داخلی و بین‌المللی به‌خوبی قابل‌اثبات می‌باشد. جامعیت، عقلانیت و نظام‌مندی تفکر ایشان را باید در پرتو شخصیت معنوی و عرفان عملی معظم له ریشه‌یابی کرد. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امتداد امام خمینی (ره) در تفکر و عمل است که عرصه اندیشه ورزی و نظریه‌پردازی را به عرصه عمل پیوند داده و تمام کنش‌ها و تصمیمات ایشان برآیند نظام معنایی و اندیشه حکمت‌آمیز اوست. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به اذعان راهبرداندیشان رقیب دارای برجستگی‌های فکری ممتازی است، اما بااین‌وجود لازم است عموم مردم و حتی نخبگان ما، با وجوه متمایز و برجسته رهبری حکیمانه، مدیریت راهبردی و تمدن ساز ایشان، شناخت بهتر و بیشتری پیدا کنند. شناخت درست و دقیق از نظام‌واره فکری و سیره رفتاری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مستلزم توجه به ویژگی‌های کلان منظومه فکری ایشان است که در موارد زیر خلاصه می‌شود:

۱. اندیشه روشمند و اجتهادی در حوزه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و مدیریت داخلی و خارجی مبتنی بر توحید ناب اسلامی در بینش، منش و کنش؛
۲. تفکر شبکه‌ای و نظام‌مند (پیوند و تکمیل اجزاء دیدگاه‌ها در حوزه‌های مختلف)؛
۳. تفکر مسئله‌مدار بومی و کاربردی در حوزه‌های مختلف در عین شناخت ابعاد نظری؛
۴. بینش تمدنی در ابعاد مختلف زندگی اعم از فردی و اجتماعی (تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور منجی بشریت)؛
۵. توجه و بهره‌گیری از تجارب تاریخی متراکم خودی یا غیرخودی در تفکر و عمل؛
۶. تأکید بر آزاد‌اندیشی و استقبال از نقد افکار و آرای خود؛
۷. جامعیت دیدگاه‌ها (در زمینه عقاید، معنویت، اخلاق، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، سبک زندگی، علم، تعلیم و تربیت، خانواده، مدیریت، امنیت ملی و جهان اسلام و...)؛
۸. ثبات فکر (بر اساس اصول فکری و رفتاری ایشان، امکان پیش‌بینی نظر و عمل ایشان در حوزه‌های مختلف فراهم می‌آید)؛
۹. تداوم‌بخش و تکامل دهنده منظومه فکری امام خمینی (ره)؛ همچنین جلوه‌های مهم کارآمدی ولایت‌فقیه در سه دهه زعامت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را می‌توان چنین برشمرد:
 
الف- حفظ و تثبیت نظام اسلامی، حل بحران‌های متعدد داخلی و خارجی و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران؛ ب- تعیین و تبیین مسیر صحیح و اصول بنیادین انقلاب برای تداوم آرمان‌های نظام اسلامی در گردش قدرت بین جناح‌های مختلف سیاسی؛ ج- تحقق دستاورد‌های بزرگ در عرصه امنیتی، دفاعی، هوافضا و پیشرفت‌های خیره‌کننده در رشته‌های لیزر، نانو، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، پزشکی؛ د- هدایت فکری و معنوی، امیدآفرینی و انگیزش آحاد مردم بخصوص جوانان برای حضور انقلابی درصحنه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و به شکست کشاندن تمامی توطئه‌ها و طرح‌های براندازی.

ارسال نظرات