دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 خرداد 1398 - 13:55
.

استعفای ترزا می‌و ابهام در آینده برگزیت

می، بعد از ناکامی‌های متعدد در به تصویب رساندن توافق نامه خروج از اتحادیه اروپا با کشورش روز جمعه از منصب خود، ریاست حزب محافظه کار انگلیس و نخست وزیری استعفا داد؛ و گفت: هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) از سمت خود استعفا می‌دهد.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 3056
 
انگلیس اولین کشوری است که قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد و فرآیند خروجش بخاطر دست نیافتن به توافق  از سوی  پارلمان این کشور با فراز و نشیبهایی مواجه شده است.
در همه پرسی ژوئن 2016(سوم تیر 1395) در بریتانیا 9/51 درصد به خروج  از اتحادیه اروپا و 1/48 درصد به ماندن در این اتحادیه رای دادند.بعد از 2 سال یعنی امسال (9 فروردین) انگلیس باید اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما عدم توافق با پارلمان این کشور باعث شد این زمان تا 9 آبان (31 اکتبر) به تعویق بیافتد.
ترزا می به مدت 3سال از سال 2016 ، و بعد از استعفای دیوید کامرون،نخست وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه کار را بر عهده داشت.اما نتوانست در زمینه برگزیت موفقیتی کسب کند و دومین قربانی برگزیت لقب گرفت.
می،بعد از ناکامی های متعدد در به تصویب رساندن توافق نامه خروج از اتحادیه اروپا با کشورش روز جمعه از منصب خود،ریاست حزب محافظه کار انگلیس و نخست وزیری استعفا داد. و گفت هفتم ژوئن(17 خرداد) از سمت خود استعفا می دهد.
ترزا می،در مقابل دفتر نخست وزیری با چهره ای مغموم وگرفته که همراه با جاری شدن اشک از چشمانش بودگفت:اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر  تازه بهتر تأمین می شود.
می،قصد داشت لایحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بعد از 3 بار شکست در تصویب رساندن برای بار چهارم بعد از اصلاحات مجدد به رای پارلمان بگذارد.اما طی چند مدت گذشته فشار از داخل هم حزبی ها و حزب اپوزیسیون باعث شد که وی زودتر از موعد به خط پایان و اسباب کشی از خانه شماره 10 خیابان داونینگ (صدرات نخست وزیری) برسد.
سه سال از برگزاری همه پرسی  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به"برگزیت" می گذرد و دو نخست وزیر(دیوید کامرون و ترزا می) در این ارتباط از سمت خود استعفا داده اند. با این حال هنوز تکلیف آن در هاله ای از ابهام است.
ترزا می دومین زنی است که بعد از مارگارت تاچر به نخست وزیری رسید و در آن موقع این مسئله مطرح بود که آیا او هم مثل تاچر ملقب به بانوی آهنین خواهد شد یا نه؟اما وضعیت می در هنگام اعلام بیانیه استعفا به هیچ وجه شبیه سه سال پیش در ابتدای نخست وزیری وی نبود.
سران آلمان و فرانسه در واکنش به استعفای ترزا می خواستار روشن شدن هرچه سریعتر آینده خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده اند .همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده استعفای می هیچ چیزی را در مذاکرات "برگزیت" تغییر نمی دهد.
کارشناسان معتقدند تا دو ماه آینده رهبر جدید حزب محافظه کار مشخص خواهد شد. در اساسنامه این حزب برای انتخاب،رای گیری اولیه بین نمایندگان حزب در پارلمان پیش بینی شده در هر دوره رای گیری نامزدی که کمترین رای را آورده باشد حذف می شود این روند تا جایی ادامه داردکه دو نامزد بیشتر نماند. پس از آن اعضای حزب باید بین دو نامزد یکی را انتخاب کنند.
با این حال تعدا زیادی از اعضای حزب برای جانشینی و رقابت در این انتخاب اعلام  آمادگی کرده اند.
در کنار بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین، طبق آخرین نظر سنجی که شانس بیشتری را دارد، از افرادی چون:جرمی هانت، وزیر امورخارجه-آندرا لید سام، وزیر مستعفی کابینه- مایکل گوو، وزیر محیط زیست-دومینک راب،وزیر مستعفی- ساجد جاوید، وزیر کشور- و نیز امبرا وزیر کار به عنوان جانشینان احتمالی نخست وزیری نام برده می شود.
زمان دقیق کناره گیری بعد از دیدار دونالد ترامپ از بریتانیا تعیین شده است. قرار است رئیس جمهور آمریکا(سوم تا پنجم ژوئن)به انگلیس سفر کند.با اینکه گزارشگر ان بی.بی.سی بیش از این تاریخ کناره گیری را دهم ژوئن اعلام کرده بودند. اما ترزا می گفته است تا تعیین جانشینی وظایف خود را انجام خواهد داد.
تصمیم مردم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا تاکنون نه تنها به نتیجه مورد نظر منجر نشده بلکه به دلایلی با بن بست مواجه شده و تاکنون استعفاء زودتر از موعد دو نخست وزیر را در پی داشته است.
باتوجه به اینکه مجلس این کشور خروج بدون توافق  از اتحادیه اروپا را  ممنوع کرده است. در صورت ادامه این روند احتمالا خانم می آخرین قربانی نخواهد بود.مگر اینکه برگزیت را بدون توافق اجرا کنند یا اینکه برگزیت را بار دیگر به همه پرسی بگذارند و با رای "نه" با مردم به یک اجماع نظر برسند.
حالا ترزا می بعد از دست و پنجه نرم کردن وکش و قوس های فراوان مجبور به کناره گیری شده است. بایددید که جانشین وی چه طرح و ایده ای را برای برگزیت آماده کرده است. به نظر می رسد جانشی ترزا می هر کس که باشد با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد که می در سه سال گذشته درپیشروی داشت.
 

ارسال نظرات