پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 اسفند 1396 - 00:37

اصطلاح برگزیت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اطلاق می‌شود که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.  هیچ‌کس به ‌درستی نمی‌داند که چه اتفاقی برای اقتصاد بریتانیا بعد از اینکه از اتحادیه اروپا خارج شود، خواهد افتاد. در واقع چنین عدم قطعیتی، عواقب ناشی از تصمیم رأی‌دهندگان انگلیسی برای ترک بلوک تجاری اروپا را بیشتر خواهد کرد. پس از مارس سال 2019، انگلستان به‌طور کامل از چارچوب‌ها و تشکیلات بوروکراتیک و دست و پاگیر اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، با این حال باید گفت که برگزیت به هیچ‌وجه یک روند انقلابی نخواهد داشت. انگلیس به روند سابق خود، یعنی اقتصاد لیبرال و فلسفه سیاسی که با اتحادیه اروپا مشترک است، ادامه خواهد داد. لندن یکی از نگهبانان اصلی هژمون جهانی غربی باقی خواهد ماند. سیاست خارجی این کشور نیز به همین ترتیب، روال سابق را در پیش خواهد گرفت؛ رفتار جنایتکارانه و خطرناک لندن در امور بین‌الملل نیز همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

برخلاف تصور برخی منتقدان و آنچه در ماه‌های گذشته از روابط بین لندن و واشینگتن به ذهن متبادر می‌شود دوستی و اتحاد آمریکا و بریتانیا همچنان ادامه خواهد یافت و در عرصه بین‌المللی بریتانیا سیاستی اتخاذ خواهد کرد که در راستای برآوردن آمال و آرزوهای آمریکا باشد. بعد از برگزیت روابط واشینگتن و لندن به رابطه ویژه‌ای تبدیل خواهد شد. برخلاف تصور برخی کارشناسان که فکر می‌کردند هدف اصلی انگلیس از ترک اتحادیه اروپا و شعار «استقلال بریتانیا» با هدف ایجاد تقابل با آمریکا در آینده صورت می‌گیرد، انگلیس هرگز قصدی برای متوقف کردن آمریکا در سر ندارد.

 

انگلیس نقش خود را به‌عنوان مدافع پایدار ناتو چون گذشته ایفا خواهد کرد. حمایت از ناتو، یعنی حمایت از بازوی نظامی غرب برای مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل که به ‌منظور حمایت از هژمونی جهانی آمریکایی صورت می‌گیرد. دستورالعمل انگلیس و سهم این کشور همچون دیگر اعضای ناتو تخصیص دو درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور به‌ عنوان بودجه دفاعی برای ناتو خواهد بود.

موقعیت دوجانبه لندن نسبت به ایران باقی خواهد ماند. از یک طرف، انگلیس روابط دیپلماتیک با ایران را ادامه خواهد داد و از برجام در بحث توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد؛ اما از سوی دیگر، بریتانیا پیوندهای خود را با گروه‌های متخاصم در ایران که مترصد فرصتی برای براندازی حکومت ایران هستند، همچون گذشته ادامه خواهد داد.

موضع خصمانه و نگاه مشکوک بریتانیا نسبت به روسیه ادامه خواهد یافت. تحریم‌هایی که انگلیس در قبال روسیه و در قالب اتحادیه اروپا اعمال می‌کرد در خارج از چارچوب‌های این اتحادیه ادامه خواهند داشت و انگلیس تحریم‌ها را طبق خواست آمریکا در زمان و مکان مشخص اعمال خواهد کرد.  فراموش نکنیم این انگلستان بود که در سال 2014، در اتحادیه اروپا به ‌شدت لابی کرد تا تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کند. در این راستا، بریتانیا از ادامه حضور نیروهای نظامی ناتو در مرزهای غربی فدراسیون روسیه حمایت خواهد کرد و از برنامه‌های کشورهایی که مایل به عضویت در ناتو هستند، همچون اوکراین پشتیبانی می‌کند.

البته حمایت‌های انگلیس از اوکراین‌ـ که آن را قربانی تجاوز روسیه می‌داند‌ـ محدود به کمک‌های معنوی نخواهد ماند؛ بلکه این کمک‌ها جنبه سیاسی و نظامی بیشتری نیز به خود خواهد گرفت.

ارسال نظرات