پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 ارديبهشت 1398 - 15:26

جنایت سعودی – اماراتی

پس از حملات پهپادهای نیروهای مقاومت یمنی که شاه لوله های انتقال نفت به دریای سرخ را هدف قرار دادند پیش بینی می شد که سعودی ها و اماراتی ها دست به انتقام جویی زده و عملیات تلافی جویانه راه بیاندازند .
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2991

پس از حملات پهپاد‌های نیرو‌های مقاومت یمنی که شاه لوله‌های انتقال نفت به دریای سرخ را هدف قرار دادند پیش بینی می‌شد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها دست به انتقام جویی زده و عملیات تلافی جویانه راه بیاندازند. اما کمتر کسی فکر می‌کرد که حاکمان سعودی دست به جنایتی وحشتناک بزنند. جنایتی که در آن ۷۷ نفر از مردم بی گناه و مظلوم یمن کشته یا زخمی شدند که تعدادی از قربانیان آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

آمار جانباختگان
شبکه خبری المسیره در گزارشی اعلام کرد: «روز‌های پنج شنبه و جمعه جنگنده‌های ائتلاف سعودی منطقه مستبا در استان حجه یمن را بمباران کردند. همچنین نیرو‌های متجاوز سعودی با موشک مناطق جنوبی الحدیده را نیز هدف قرار دادند. این حملات یک روز پس از آن صورت گرفت که هواپیما‌های متجاوز سعودی روز پنج شنبه منطقه مسکونی الرقاص در مرکز صنعاء پایتخت یمن را هدف قرار دادند و از آنجا که این مناطق عمدتاً مسکونی است در جریان آن ۷۷ نفر کشته یا زخمی شدند.» به گزارش وزارت بهداشت یمن، ۲۷ نفر از مجروحان کودک، ۱۷ نفر زن و ۲۷ نفر مرد هستند. حملات وحشیانه ائتلاف سعودی – اماراتی به صنعاء دو روز پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن با پهپاد و ایستگاه پمپاژ نفت وابسته به شرکت آرامکو سعودی را هدف قرار داد.

ضعف ائتلاف سعودی – اماراتی
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن محکوم کردن جنایت تازه ائتلاف سعودی – اماراتی در صنعاء گفت:: «این جنایت نشان دهنده عجز و ناتوانی ائتلاف متجاوز و شکست نظامی و سیاسی دشمنان ملت یمن و عجز و ناتوانی آن‌ها در برابر عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله است.»
عبدالسلام تاکید کرد: «هدف قرار گرفتن یمنی‌ها در ماه مبارک رمضان و بعد از عملیات ارتش یمن و انصارالله علیه یکی از تاسیسات لجستیکی دشمن، ثابت می‌کند که دشمن از لحاظ نظامی، سیاسی، اخلاقی و رسانه‌ای شکست خورده است. عملیات صورت گرفته در نهم ماه رمضان (هدف قرار گرفتن پمپاژ نفتی عربستان سعودی) راهبردی بود، زیرا ترامپ دیگر نمی‌تواند کشور‌های عربی خلیج فارس را بدوشد.»

شکست توافق نامه حدیده
فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نشست طرف‌های یمنی در امان پایتخت اردن که با حضور نمایندگانی از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به منظور دستیابی به توافقی برای اجرای بند‌های اقتصادی در توافق نامه حدیده برگزار شده بود، به دنبال کارشکنی عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن بی نتیجه پایان یافت. در توافق نامه استکهلم آمده بود که نیرو‌های انصارالله از بنادر الصلیف و رأس عیسی در الحدیده عقب نشینی خواهند کرد و این توافق نامه تعهداتی را برای ائتلاف سعودی - اماراتی برقرار کرده بود، تعهداتی که طرفین ملزم به اجرای آن بودند، ولی متأسفانه مزدوران سعودی – اماراتی در تحرکات جدید خود نشان دادند به توافق استکهلم پایبند نیستند و کارشکنی می‌کنند. این در حالی است که سازمان ملل متحد بار‌ها پایبندی انصارالله به توافق استکهلم را تأیید کرده است و عامل اصلی انجام نشدن توافق را کارشکنی طرف مقابل و ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی می‌داند.

آمار سازمان ملل متحد
در گزارشی که ۲۰ روز پیش برنامه عمران سازمان ملل متحد اعلام کرده، شمار جان باختگان جنگ یمن را حدود ۲۵۰ هزار نفر برآورد کرده است. سخنگوی سازمان ملل (استفان دوجاریک) اعلام کرده: «جانباختگان یمن، علاوه بر افرادی که در نتیجه خشونت‌ها کشته شده اند، کسانی را شامل می‌شود که در نتیجه کمبود مراقبت‌های بهداشتی و کمبود آب جان خود را از دست داده اند. دوجاریک افزود: «این گزارش بین المللی نشان می‌دهد یمن از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ میلادی، به میزان ۲۰ سال به لحاظ توسعه انسانی عقبگرد کرده است. در صورتیکه جنگ یمن تا سال ۲۰۳۰ تمام نشود، ۷۱ درصد یمنی‌ها زیر خط فقر مطلق زندگی خواهند کرد؛ ۸۴ درصد آنان از سوء تغذیه رنج می‌برند و خسارت‌های اقتصادی این کشور، حدود ۶۵۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.»

ارسال نظرات