پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 ارديبهشت 1398 - 12:33

دوگانه "مذاکره" و "اقدام نظامی"

در آستانه سالگرد خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همراه وزیر خارجه و مشاور امنیت این کشور (مایک پمپئو و جان بولتون) سیاست "فشار حداکثری" را برای مقابله با ایران در پیش گرفته اند
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2906
در آستانه سالگرد خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همراه وزیر خارجه و مشاور امنیت این کشور (مایک پمپئو و جان بولتون) سیاست "فشار حداکثری" را برای مقابله با ایران در پیش گرفته اند؛ و این سیاست از دو منظر قابل بررسی است.
۱- تحریم‌های شدید و فزاینده
۲- تهدید به حمله و اقدام نظامی. دولت آمریکا سعی می‌کند در سیاست‌های تحریمی جدید بخش صادرات غیر نفتی را مورد هدف قرار دهد. تا ورود ارز به ایران را مختل کند و اقتصاد ایران را با فشار‌های بی سابقه‌ای روبرو سازد. دولت ترامپ از سیاست‌های غافلگیرانه و ناگهانی استفاده می‌کند تا بیشترین تاثیر روانی را داشته باشد و التهاب، بی ثباتی و ناآرامی را در ایران بوجود بیاورد. البته سیاست‌های تحریمی از سوی آمریکا و متحدان آن سالهاست که علیه جمهوری اسلامی ایران از زوایایه گوناگون اعمال می‌شود و این برای ایران تازگی ندارد.

اما جنبه دوم آن که این روز‌ها برخی از رسانه‌ها، تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی را به خود مشغول کرده اعلام بیانیه تهدید به "اقدام نظامی" علیه ایران توسط سر دسته گروه "ب" جان بولتون، در پی اعزام ناو هواپیمابر" آراهام لینکلن" به منطقه تحت نظارت سنتکام (البته فعلا در مدیترانه است) می‌باشد. مشاور امنیت ترامپ نقش یک جنگ طلب را بازی می‌کند و با اعلام این بیانیه و پیام اقدام و حمله نظامی علیه ایران در صورت تسلیم نشدن و یا تهدید منافع آمریکا در پی تحریک جمهوری اسلامی ایران است؛ و تلاش می‌کند به هر طریقی ایران را وارد بازی و سیاست‌های ماجراجویانه خود کند.

جان بولتون بعد از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه تحت نظارت سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) گفت:این حامل پیام روشن به ایران است که هرگونه تعرض نظامی علیه منافع آمریکا و متحدان آن با "نیرو‌های بی امان" مواجه خواهد شد. همچنین این شخص گفته:آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد، اما کاملا آماده واکنش نشان دادن به هرگونه حمله از سوی نیرو‌های نیابتی (مورد حمایت ایران) سپاه پاسداران و نیرو‌های متعارف ایران است. این در حالی است که ناو آمریکایی از یک ماه پیش (اوایل آوریل ۲۰۱۹) عازم ماموریت روتین خود شده و روز یکم آوریل مقر خود را از نورفلک در ویرجینیا برای رفتن به مدیترانه و سپس خلیج فارس ترک کرده است و حرکت آن به سمت غرب آسیا مسئله جدیدی نیست. اما به نظر می‌رسد در جنگ روانی آمریکا تبدیل به ابزاری برای نمایش جدید بولتون شده است.

شواهد نشان می دهد بیانیه تهدید آمیز بولتون "تهدی توخالی و ضعیف"برای امتیاز گیری و مذاکره و پاسخ به مسئولان ایران در پی اعلام مسدود کردن تنگه هرمز است. از طرفی،بعد از شکست کودتای آمریکا در ونزوئلا- شکست مذاکره با کره شمالی- شکست گفتگوهای تجاری بین آمریکا و چین و همچنین شکست های پی در پی در غرب آسیا(مخصوصا در سوریه و عراق) مثلث ترامپ،پمپئو و بولتون در پی سوق دادن افکار عمومی و رسانه ها به سمت ایران هستند و قصد دارند دوگانه جنگ یا مذاکره را مشابه حادثه 11 سپتامبرکه بوش رئیس جمهور وقت آمریکا برای ایران در پیش گرفته بود را دوباره راه بیاندازند.و تلاش می کنند با بزرگنمایی تهدید و تحریم های شدید و تهدید به جنگ،باب مذاکره با ایران را فراهم کنند در عین حال، ظریف وزیر امورخارجه احتمال درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا رارد نکرد. که بلافاصله با واکنش سرلشکر سلیمانی مواجه شد و ایشان تصریح کردند به هیچ عنوان درگیری تصادفی ولو درگیری بسیار محدود و نقطه ای علیه ایران نیست. و کسانی که این اظهار نظر را مطرح می کنند در زمین دشمن بازی می کنند.با وجود اینکه جریان های غربگرا و اصلاح طلب در داخل تلاش می کنند با بزرگ جلوه دادن احتمال حمله نظامی آمریکا، مسیر مذاکره با آمریکا را هموار کنند اما تأکید اخیر رهبر انقلاب(مدظله العالی)مبنی بر نبود آرایش نظامی از طرف دشمن این ادعاها را نقش بر آب می کند.
بدیهی است ایران مانند گذشته در این اینکه با هوشیاری و دقت تحرکات و رجز خوانی های دولتمردان آمریکا را زیر نظر داشته و با سیاست منطقی خود با کمترین هزینه شرایط موجود را پشت سر بگذارد.

ارسال نظرات