جمعه ؛ 30 شهريور 1403
14 ارديبهشت 1398 - 14:58

نظام قرون‌وسطایی عربستان و جنایات سعودی

نظام سیاسی عربستان، نظام سلطنتی مطلقه است. در این نظام سیاسی، کوچک‌ترین اعتراضات با بزرگ‌ترین محکومیت‌ها همراه است. مهم‌ترین ویژگی نظام سیاسی سعودی پایدارى و تسلط قبیله آل سعود در پادشاهى عربستان است.
نویسنده :
محمدرضا مرادی
کد خبر : 2863
 
نظام سیاسی عربستان، نظام سلطنتی مطلقه است. در این نظام سیاسی، کوچک‌ترین اعتراضات با بزرگ‌ترین محکومیت‌ها همراه است. مهم‌ترین ویژگی نظام سیاسی سعودی پایدارى و تسلط قبیله آل سعود در پادشاهى عربستان است. در این کشور قانون اساسى وجود ندارد. فعالیت هر نوع حزب، گروه و دسته سیاسى در عربستان ممنوع است. به‌طورکلی این نظام در جهان مدرن کنونی به‌عنوان یکی از عقب‌مانده‌ترین نظام‌های سیاسی شناخته می‌شود. عربستان به دلیل نداشتن قانون اساسی مدون بر اساس سلایق حاکمان آن یعنی خاندان سعود اداره می‌شود که این موضوع منجر به اعمال انواع و اقسام تبعیض‌ها در این کشور و اعمال انواع ظلم‌ها و ستم‌ها بر شهروندان عربستانی شده و همین موضوع نارضایتی‌هایی را در این کشور در پی داشته است. رهبر معظم انقلاب بار‌ها تأکید کرده‌اند که نظام عربستان قرون‌وسطایی بوده و بر این اساس رفتار می‌کند. در واقع برخی از ویژگی‌های مشترک نظام‌های سیاسی قرون‌وسطی و عربستان باعث شده است تا این کشور همچنان به‌عنوان عقب‌مانده‌ترین نظام سیاسی و بزرگ‌ترین حامی تروریسم شناخته شود.

ویژگی‌های مشترک نظام‌های قرون‌وسطی و عربستان
پس از گذشت ۶ قرن از دوران قرون‌وسطی، نظام سیاسی عربستان نیز در بسیاری از موارد همان رفتار را در پیش‌گرفته است که در چنان نظام‌هایی حاکم بود. برخی از این ویژگی‌ها و رفتار‌ها بدین قرار است:

الف) اطلاق نام خاندان سعودی بر کشور
در دوران قرون‌وسطی معمولاً فئودال‌ها با انحصار بخشی از سرزمین و یا شهر، قلعه خود را بنا می‌نهادند و نام خاندان خود را بر قلعه و به‌اصطلاح فرمانروایی خود می‌گذاشتند. به‌مرور این وضعیت از بین رفت و کشور‌ها بر اساس اشتراکات همه ملت نام‌گذاری می‌شدند؛ اما در عربستان نام خاندان سعودی بر این کشور نهاده شده است. باوجوداینکه این سنت و رفتار قرون‌وسطایی بیش از ۶ قرن است که منسوخ‌شده است. آل سعود خاندانی است منسوب به سعود بن محمد بن مقرن که از ۱۷۳۵ بر بخشی از شبه‌جزیره عربستان حکومت می‌کرده است و اکنون نیز بر کشور عربستان سعودی که نام این کشور از این سلسله گرفته‌شده، حکومت می‌کند.

ب) موروثی بودن قدرت
در نظام قرون‌وسطی، قدرت بیشتر از طریق خون به افراد انتقال می‌یافت. در واقع پسر جانشین پدر می‌شد و کسی نمی‌توانست دراین‌بین دخالتی داشته باشد. این چرخه باعث شده بود که قدرت در بین خانواده‌های محدودی تداوم داشته باشد. در عربستان نیز هنوز این وضعیت در جریان است. طبق وصیت ملک عبدالعزیز قدرت از برادر به برادر می‌رسد. البته ملک سلمان یک‌قدم جلوتر رفت و با انتخاب محمد بن سلمان این رویه را تغییر داد و قدرت را از پدر به پسر انتقال خواهد داد.

ج) سیستم قضایی قرون‌وسطایی
در عربستان بسیاری از ویژگی‌های نظام قضایی قرون‌وسطی وجود دارد. روزنامه واشنگتن‌پست با «قرون‌وسطایی» خواندن سیستم قضایی عربستان نوشته است: «سیستم قضایی مستبدانه عربستان بر مبنای تفسیر شخصی قضات و دادستان‌ها از قوانین قرار دارد. در عربستان بسیاری از متهمان تحت‌فشار و شکنجه‌های وحشتناک مجبور به اعترافات ساختگی هستند و هنوز در این کشور روش اعدام با گردن زدن با شمشیر است. شکنجه برنامه‌ریزی‌شده در این کشور به محاکمه‌ها در قرون‌وسطی در اروپا شبیه است. در هر دو حالت، بازجویان به دنبال آن بودند از طریق گرفتن اعتراف به‌زور، به توطئه‌هایی که در توهمات خودساخته بودند مصداقیت ببخشند.»

جنایت‌های عربستان
نظام سیاسی عربستان با ویژگی‌های قرون‌وسطایی در ۸ دهه گذشته جنایت‌های زیادی را در عرصه داخلی و بین‌المللی مرتکب شده است. در این مقاله به چند نمونه از این جنایت‌ها اشاره می‌شود:
- اعدام ۳۷ نفر بی‌گناه در یک روز: اخیراً دولت عربستان از اعدام ۳۷ نفر از جمله ۳۲ شیعه خبر داد، حادثه‌ای که بیشتر شبیه به یک قتل دسته‌جمعی بود، چراکه آل سعود با برچسب زدن به شیعیان به‌راحتی آن‌ها را قتل‌عام می‌کند. گردن زدن شیعیان را آل سعود اعدام می‌نامد، اما این جنایتی وحشیانه است و هیچ وجاهت قانونی ندارد چراکه در واقع نظام سیاسی عربستان از دستگاه قضایی این کشور برای تحقق عدالت واقعی استفاده نمی‌کند، بلکه آن را در راستای تقویت حاکمیت و استبداد مطلقه خود به کار می‌گیرد. علاوه بر این، شبکه خبری سی. ان. ان آمریکا به اسنادی دست‌یافته است که بر اساس این اسناد و مدارک، ۲۵ متهمی که حکم اعدام آن‌ها اجرا شد، حکمشان تنها پس از سه جلسه محاکمه در سال ۲۰۱۶ صادرشده بود.

- اعدام آیت‌الله نمر: وزارت کشور عربستان دی‌ماه ۹۴ از اجرای حکم اعدام ۴۷ نفر از اشخاصی که مدعی شده بود تروریست هستند، خبر داد. شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه از جمله اعدام‌شدگان بود. وی به اتهام واهی اقدامات تروریستی از سوی عربستان اعدام شد. محاکمه‌این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه‌ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود، انجام شد.
- قتل خاشقجی: دولت عربستان در مهرماه ۹۷ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رساند. شیوه قتل این مخالف و قطعه‌قطعه کردن آن با اره باعث شد تا بار دیگر همه بر وحشیانه رفتار کردن آل سعود با مخالفان حتی مخالفان میانه‌رو متمرکز شوند. در سطح جهان این مسئله باعث فشار‌های زیادی بر بن سلمان ولیعهد سعودی به‌عنوان عامل اصلی این قتل شد که در نهایت با بذل و بخشش‌های زیاد به دونالد ترامپ، توانست به‌نوعی از مهلکه فرار کند.

- ۳۰ هزار زندانی سیاسی: رژیم عربستان به لحاظ شاخص آزادی بیان در زمره بدترین کشور‌ها قرار دارد، به‌گونه‌ای که طبق گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در حوزه شاخص آزادی بیان، عربستان از میان ۱۷۹ کشور، رتبه ۱۶۳ را به خود اختصاص داده است. در واقع، در عربستان آزادی‌های اساسی همچون حق اعتراضات و تجمعات، آزادی رسانه و ابراز عقیده به‌صورت فاحشی نقض می‌گردد. آمار‌ها حاکی است این کشور بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی دارد که بیشتر آن‌ها زندانی عقیدتی می‌باشند و عمدتاً شامل شیعیان نواحی شرقی عربستان هستند. نکته جالب این است که برای بسیاری از این زندانی‌ها، هیچ‌گاه جلسه محاکمه‌ای برگزار نمی‌شود و در زندان‌ها به بدترین شیوه با آن‌ها برخورد می‌شود.

-جنایت در یمن: عربستان با حمله به یمن از سال ۹۴ بزرگ‌ترین تراژدی قرن را خلق کرده است. سازمان ملل، اعلام کرده که تجاوز به یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۲۳۳ هزار قربانی برجای خواهد گذاشت. اکثر قربانیان جنگ یمن کودکان زیر پنج سال هستند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در هر ۱۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه، یک کودک بر اثر جنگ و عوارض جانبی آن، جان خود را از دست می‌دهد. طبق گزارش سازمان ملل، در صورت ادامه جنگ تا سال ۲۰۲۰ آمار تلفات به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید و ۶۵۷ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به یمن وارد خواهد آمد.

-شهادت زکریای شش‌ساله: ۱۸ بهمن ۹۷ یک وهابی تندروی سعودی ۴۰ ساله در جنایتی وحشتناک، کودک شیعه ۶ ساله‌ای را به جرم محبت به خاندان پیامبر (ص) در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره به شهادت رساند. فرد جانی به «زکریا بدر علی الجابر»، راننده اتومبیلی بود که مادر کودک آن را به مقصد مرقد پیامبر اکرم (ص) اجاره کرده بود و زمانی که فرد جانی پس از فرستادن صلوات مادر کودک، متوجه شد وی شیعه است، پس از متوقف کردن اتومبیل اقدام به شکستن شیشه یکی از مغازه‌ها کرده و با استفاده از یک‌خرده شیشه، گلوی این کودک ۶ ساله را در مقابل چشمان مادرش برید. در واقع تفکرات وهابی حاکم بر جامعه سعودی باعث شده است تا اقدامات داعشی‌وار در عربستان همواره رخ دهد.

ارسال نظرات