جمعه ؛ 30 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1398 - 18:16

در چه شرایطی از گذاشتن عکس و فیلم کودک در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بایدخودداری کرد؟

رضایت والدین برای انتشار عکس کودکان در فضای مجازی شرط اول و لازم است. عکس‌هایی که از کودک در حال پوشک گرفتن، دستشویی رفتن و حمام کردن گرفته می‌شود نادرست است چرا که این تصاویر در آینده می‌تواند باعث تمسخر و تحقیر او شود.
نویسنده :
علیرضا سفید چیان
کد خبر : 2812

رضایت والدین برای انتشار عکس کودکان در فضای مجازی شرط اول و لازم است. عکس‌هایی که از کودک در حال پوشک گرفتن، دستشویی رفتن و حمام کردن گرفته می‌شود نادرست است چرا که این تصاویر در آینده می‌تواند باعث تمسخر و تحقیر او شود. استفاده ابزاری از کودکان در جهت تبلیغ شرکت‌ها نوعی سوءاستفاده و تجاوز به حقوق کودکان محسوب می‌شود. انتشار برخی تصاویر گروهی که در آن رضایت سایر والدین گرفته نشده است، کاری غیراخلاقی و غیرقانونی تلقی می‌شود. باید استفاده از تصاویر کودکان و انتشار آن در فضای مجازی باهدف تفاخر پرهیز شود؛ چراکه بسیاری از والدین دچار مقایسه شده و گاهی به دلیل شرایط نامناسب، سرخورده و خجالت‌زده می‌شوند. موقعیت‌های دیگری همچون زمانی که کودک در حال انجام کار خطرناکی بوده و حادثه‌ای در انتظار کودک است یا کودک در هیجانات شدید و عدم تعادل رفتاری مثل پرخاشگری، قشقرق، قهر، گریه شدید باشد و همچنین زمانی که کودک احساس حقارت و ضعف می‌کند مثلاً وقتی با اسم تحقیرآمیز خطاب می‌شود زمان مناسبی برای عکاسی و انتشار آن در فضای مجازی نیست.
 
تصاویری که با زمینه کودک‌آزاری گرفته می‌شود باعث ضربه زدن به روحیه و اعتمادبه‌نفس کودک خواهد شد. برای دختربچه‌ها آرایش کودک که اصولاً کاری غلط بوده و در دنیای واقعی هم توصیه نمی‌شود در فضای مجازی نیز بسیار مضر است و این کار عواقب نامناسبی همچون عوارض پوستی، کاهش اعتمادبه‌نفس، مقایسه خود با دیگران، نارضایتی از بدن خود، غرور کاذب و گاهی بلوغ زودرس خواهد داشت. همچنین والدین باید از انتشار جزئیات زندگی کودک و خانواده مثل مکان زندگی، آدرس مهد و مدرسه، محل بازی و خرید و... در هر شرایطی خودداری کرد، زیرا انتشار این اطلاعات می‌تواند مرتبط با مسئله کودک‌آزاری، دزدی، رُبایندگی و سوءاستفاده جنسی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

ارسال نظرات