دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
31 فروردين 1398 - 14:10
به مناسبت نیمه شعبان روز جهانی مستضعفین

رستاخیز پابرهنگان؛ کابوس مستکبران

نیمه شعبان که مصادف با سالروز ولادت امام موعود حضرت ولیعصر (عج) است، به نام روز مستضعفان نام‌گذاری شده است. پیوند مفهوم مهدویت و مستضعفان برگرفته از اندیشه و ماهیت اسلام ناب است.
نویسنده :
منصور دامغانی
کد خبر : 2714

نیمه شعبان که مصادف با سالروز ولادت امام موعود حضرت ولیعصر (عج) است، به نام روز مستضعفان نام‌گذاری شده است. پیوند مفهوم مهدویت و مستضعفان برگرفته از اندیشه و ماهیت اسلام ناب است. اسلامی که خود را صرفاً در محدوده مسائل فردی و شخصی محصور نکرده و نگاهی اجتماعی و برنامه‌ای جهانی دارد. در چنین تفکر و گفتمانی، همه مستضعفان عالم –فارغ از دین، رنگ پوست، ملیت، زبان و فرهنگ- در یک دسته جای می‌گیرند. گروهی که تحت ستم و استعمار، استکبار بوده و از این ظلم خانمان‌سوز و ضد بشری به ستوه آمده‌اند. انتخاب این روز به نام «مستضعفان»، علامتی دیگر از پیوند دیانت و سیاست در اسلام است. پیوندی عمیق و ناگسستنی که خود عامل بسیاری از دشمنی‌ها و خباثت‌های استکبار است. اسلام ناب نمی‌تواند در برابر رنج و مظلومیت مستضعفان عالم، ساکت و بی‌تفاوت باشد. از قضا عامل اصلی موفقیت استکبار در سیطره بر کشور‌ها و ملت‌ها، ترویج همین تفکر غلط و مسموم است که باید منافع خود را در نظر گرفت و کاری نداشت که بر دیگری چه می‌گذرد.

روز مستضعفان، روز اتحاد و مبارزه با تفکر استکباری است که هدفی جز تشتت و تفرقه میان مظلومان عالم و هموار کردن مسیر غارت و چپاول ندارد. این چپاول تا اواسط قرن بیستم به‌صورت استعمار مستقیم اعمال می‌شد و پس‌ازآن شکلی پیچیده‌تر، عمیق‌تر و البته خون‌خوارتر به خود گرفت و روزبه‌روز نیز وسیع‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و اگر کسی در گوشه‌ای از دنیا به مخالفت با آن برخیزد و به این نظم استکباری، تن در ندهد، با شدیدترین حملات مواجه می‌شود. دشمنی چهل‌ساله آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و انواع و اقسام فشار‌های تحمیلی در همین راستا قابل‌تحلیل و بررسی است. حمایت از مستضعفان عالم و تلاش برای آگاهی و اتحاد آن‌ها در اندیشه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) جایگاه ویژه و بنیادینی دارد. ایشان ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ در این رابطه می‌فرمایند؛ «امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند و مشکلاتى که سر راه مستضعفین است از میان بردارند و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالَم ظلم کنند و نداى اسلام را و وعده اسلام را- که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و «وراثت ارض» براى مستضعفین است- متحقق کنند. تاکنون مستضعفین متفرق بودند و با تفرقه، کارى انجام نمى‏گیرد.
 
اکنون‌که نمونه‏اى از پیوند مستضعفین در بلاد مسلمین تحقق پیدا کرد، این نمونه باید به یک سطح وسیع‌تری، در تمام قشرهاى انسان‌های تاریخ، تحقق پیدا کند به اسم «حزب مستضعفین» که همان «حزب‌الله» است و موافق اراده خداى تبارک‌وتعالی است که مستضعفین، وارث ارض‏ باید بشوند. ما از جمیع مستضعفین عالَم دعوت مى‏کنیم که با هم در «حزب مستضعفین» وارد بشوند و مشکلات خودشان را با دست جمع و اراده مصمم عمومى رفع کنند؛ و هر مسئله‏اى که در هر جا و در هر ملتى پیش مى‏آید به‌وسیله «حزب مستضعفین» رفع بشود.» تفکر امام راحل یک تفکر انتزاعی و صرفاً تئوریک نبود. تفکری که تنها بازتاب‌دهنده آمال و آرزو‌های یک عالم دینی و عارف زاهد باشد. این تفکر کاملاً عملیاتی و امتحان پس داده است. پایه‌گذاری حزب‌الله در لبنان، یکی از موفق‌ترین و اصلی‌ترین تجربه‌های عملی این تفکر برگرفته از اسلام ناب است. حزب‌الله در شرایطی پایه‌گذاری شد که لبنان در آشفته‌ترین وضعیت خود قرار داشت. اقوام و طوایف مختلف با یکدیگر درگیر بودند و رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین برنده این تفرقه بود. اندک گروه‌های جهادی و مخالف این رژیم نیز به دلیل اختلافات داخلی و رقابت با یکدیگر، تأثیر خاصی بر اوضاع نداشتند.
 
حزب‌الله طی حدود ۳ دهه از یک گروه کوچک و گمنام، امروز به‌جایی رسیده است که تأثیر و نفوذ آن به خارج از مرز‌های لبنان نیز رسیده است. حزب‌الله بود که افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را به پایان رساند و کاری کرد که ارتش ۶ کشور عربی با تمام عده و ادعا نتوانسته بودند انجام دهند. حزب‌الله از سوی گروهی در لبنان پایه‌گذاری شد که به معنای واقعی کلمه مستضعف بودند، اما همین مستضعفان با پایمردی و مقاومت، از چنان قدرت و جایگاهی برخوردار شدند که سرنوشت لبنان بدون حزب‌الله متصور نیست و به خاری دردناک در چشم استکبار و صهیونیسم تبدیل‌شده است. این مدلی کوچک از اتحاد و قدرت مستضعفان است و حال تصور کنید اگر تمام مستضعفان دنیا متحد شوند، اثری از استکبار باقی خواهد ماند؟! بر همین اساس است که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید؛ «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا فِی اَلْأَرْضِ، وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً، وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوارِثِینَ» (آیه ۵، سوره قصص) «ما مى‌خواهیم به مستضعفان زمین نیکى کنیم، یعنى: آنان را پیشوایان سازیم و وارثان زمین.» این آیه به‌صراحت، از امامت مستضعفان سخن گفته است و فرودستان و مستضعفان را میراث بر آن زمین معرفى کرده است، دربارۀ دوران ظهور و رستاخیز قیام مهدى آل محمد (ص) است، که به دست آن منجى بزرگ این وعدۀ خدایى تحقق مى‌پذیرد. امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر آیه فرموده‌اند: «هم آل محمد، یبعث اللّه مهدیّهم بعد جهدهم، فیعزّهم و یذلّ عدوّهم»؛ ایشان (مستضعفان وارث زمین)، خاندان پیامبرند که خداوند پس از سختی‌ها، مهدى ایشان را برانگیزد و به آنان عزت بخشد و دشمنانشان را خوار سازد.

اما این وعده الهی بدون مقدمات و زمینه‌سازی محقق نمی‌شود. انقلاب اسلامی ایران گامی بلند در راستای این زمینه‌سازی فرخنده است. مستکبران از هیچ تلاشی برای انقیاد و مهار مستضعفان دریغ نکرده و نخواهند کرد، اما نتیجه این نبرد درنهایت به دست پابرهنگان تاریخ رقم خواهد خورد. بقول حضرت امام (ره)؛ «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است؛ و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند می‌بوسم... تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌ها هستند.»

ارسال نظرات