جمعه ؛ 30 شهريور 1403
24 فروردين 1398 - 16:01

سیل اخیر تهدید یا فرصت ؟

بارش‌های اخیر که حداقل ۲۵ استان کشور را تحت تاثیر قرار داد و در استان‌های گلستان؛ خوزستان؛ لرستان و استان فارس و در چند استان کشور باعث جاری شدن سیل و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی گردید. از منظر دیگر مصداق بارز رحمت الهی بود که در کنار خسارات اندکی که آنهم بخاطر دستکاری ما در طبیعت در پی داشت؛ آثار بسیار مثبتی برای کشور به همراه داشت که به چند مورد از آن اشاره می‌گردد.
نویسنده :
محمود قاسمی
کد خبر : 2651

پایگاه رهنما :

بارش‌های اخیر که حداقل ۲۵ استان کشور را تحت تاثیر قرار داد و در استان‌های گلستان؛ خوزستان؛ لرستان و استان فارس و در چند استان کشور باعث جاری شدن سیل و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی گردید. از منظر دیگر مصداق بارز رحمت الهی بود که در کنار خسارات اندکی که آنهم بخاطر دستکاری ما در طبیعت در پی داشت؛ آثار بسیار مثبتی برای کشور به همراه داشت که به چند مورد از آن اشاره می‌گردد.
۱. کشور بیش از یک دهه دچار خشکسالی بود و طبق اعلام وزارت نیرو دست کم ۱۰ استان کشور دچار بحران کم آبی بودند که این بارش‌ها نه تنها بحران کم آبی این استان‌ها را جبران کرد؛ بلکه مازاد آن صرف رونق کشاورزی در سایر استان‌ها حتی استان‌های کویری شده است.
۲. این بارش‌ها باعث پر شدن مخازن سد‌های کشور گردیده به حدی که بسیاری از مازاد آن رها سازی می‌شود.
۳. طبق گفته کارشناسان اکثر چشمه‌های قدیمی که چندین سال بود کاملا خشک شده بودند. دوبار احیاء شده و جان تازه گرفته اند و مناظر بدیعی را در کوه ودشت بوجود آورده اند که باعث امیدواری روستائیان شده و بسیاری از آنان را که به خاطر خشکسالی به شهر مهاجرت کرده بودند، ترغیب به بازگشت برای کشت و زرع در روستا نموده است.
۴. طبق اعلام کارشناسان وزارت نیرو بسیاری از قناتهائی که خشک شده بودند و سال‌ها بود که حتی قطره‌ای آب در آن‌ها دیده نمی‌شد؛ مجددا احیاء شده و شروع به آبدهی از کاهریز‌ها نموده اند.
۵. بجز چند استان کشور که آنهم در بخشی از آن استانها؛ سیل خساراتی به خانه‌ها و مزار ع. مردم وارد کرده؛ در بقیه استان‌های کشور همین بارش‌ها موجب خوشحالی زائد الوصف کشاورزان شده و همگی اذعان دارند که سال زراعی ۹۸ یکی از بهترین و پر بارترین سال‌های زراعی آن‌ها خواهد بود.
۶. این بارش‌ها باعث سر سبز شدن و احیائ مراتع کشور گردیده و با توجه به مشگل گوشت در کشور این نعمت الهی موجب رونق دامداری بخصوص برای عشایر غیور در اقصی نقاط کشور خواهد شد و تاثیر مثبتی در تامین سبد غذائی کشور بخصوص در زمینه دام و طیور خواهد گذاشت.
۷. آبگرفتگی خانه‌های مردم در چند استان کشور موجب تحریک حس نوعدوستی مردم کشور شده و این مهم به اندازه‌ای در کشور تجلی زیبائی از ایثار را به نمایش گذاشته که موجب تعجب جهانیان شده است؛ و صد‌ها گروه جهادی بصورت خود جوش در کنار سپاه وارتش و هلال احمر ایام عید خود را صرف کمک رسانی به هموطنان سیل زده خود می‌کنند؛ که خود نمونه‌ای بارز از کار‌های فرهنگی بسیار مهم و اثر گذار برای خنثی سازی تبلیغات سوء دشمن است.
۸. تشدید حس نوعدوستی در یک جامعه زمینه‌های تحریک دشمن برای ایجاد آشوب در کشور و ایجاد تفرقه را خود بخود از بین می‌برد و سیل اخیر موجب تقویت وحدت ملی و نزدیکی قلب‌های مردم و مسئولین به همدیگر شده و بستر‌های ایجاد تفرقه و تحریک را از بعد سیاسی به نفع دولت رقم می‌زند.
نتیجه اینکه اگر بدرستی این همه فوائد بارش‌های اخیر را بخاطر خسارات آن نبینیم نوعی ناسپاسی در برابر نعمت‌های الهی مرتکب شده ایم. واگر سیل خسارتی هم به ما وارد کرده بدون تردید بخاطر قصورات و کوتاهی‌ها و تخلفات خودمان بوده است. به تعبیر یکی از بزرگان وقتی می‌گوئیم «رود خانه» یعنی جائی که خانه رود است. سئوال این است که طی سال‌های اخیر آیاشهرداری‌ها و استانداری‌های ما محدوده خانه‌های رود‌ها را محترم شمرده اند؛ یا بخاطر چند میلیون پولی که بعضی افراد سود جو و فرصت طلب به آن‌ها پرداخته اند مسیر رود‌ها را گرفته ودر آن ویلا و هتل ساخته اند؟ و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. بارش‌های اخیر به قدری برای کشور مفید بوده که طبق مصاحبه وزیر محترم نیرو دولت حداقل به اندازه دو ونیم میلیارد دلار آب شیرین در پشت سدهادارد؛ که اگر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان خسارات وارده از سیل را از آن کم کنیم؛ سود حاصله فقط از آب شیرین مشخص می‌کند که این بارش‌ها چه برکاتی برای کشور و مردم عزیز ما داشته اند.
برچسب ها: سیل تهدید فرصت

ارسال نظرات