پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 فروردين 1398 - 10:49
نگاهی به رویداد‌های فضای مجازی در هفته اخیر

دیـد و بـازدیـدهـای مـجـازی

بهار ۹۸ هم با خبر‌ها و شایعات داغ در فضای مجازی از راه رسید. شاید دورهمی‌ها و مسافرت‌های نوروزی فرصت کمتری برای گشت‌وگذار در فضای مجازی برایمان گذاشته باشد، اما بدون شک وقوع رویداد‌ها و اخباری که ناخواسته از دستمان در رفته، بخشی از وقایع خوب و بد سال ۹۷ را برایمان رقم خواهد زد.
کد خبر : 2614

پایگاه رهنما :

بهار ۹۸ هم با خبر‌ها و شایعات داغ در فضای مجازی از راه رسید. شاید دورهمی‌ها و مسافرت‌های نوروزی فرصت کمتری برای گشت‌وگذار در فضای مجازی برایمان گذاشته باشد، اما بدون شک وقوع رویداد‌ها و اخباری که ناخواسته از دستمان در رفته، بخشی از وقایع خوب و بد سال ۹۷ را برایمان رقم خواهد زد.
رحمتی که با بی‌تدبیری زحمت شد
بارش باران بعد از چندین سال خشک‌سالی در ایران می‌توانست مایه خوشحالی مردم شود، اما دخالت انسان در طبیعت، اشتباهات پیشین در تصمیمات شهری و بی‌تدبیری در نحوه مواجهه با آن موجب وارد آمدن خسارات زیادی به مردم شد. در این میان در فضای مجازی نیز واکنش‌های مختلفی نسبت به این سیل خسارت‌بار صورت گرفت. بازار شایعات در مورد میزان خسارات جانی و مالی و تهدید‌های احتمالی داغ شد. انتقاداتی نسبت به روند رسیدگی دولت به سیل‌زدگان مطرح شد و در این میان کانال‌ها و صفحات معاند نیز شروع به سیاه نمایی و لجن‌پراکنی کردند و سعی کردند تصویری آشفته و ناامیدانه از وضعیت کشور را بازنمایی کنند. در شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک‌های صلیب سرخ جهانی به سیل‌زدگان هم با مشکل مواجه بود ارائه نظریه گرفتار شدن در سیل به دلیل شعار مرگ بر آمریکا توسط برخی سلبریتی‌ها و شبه روشنفکران یک‌بار دیگر گزافه‌گویی‌های بی مبنای آن‌ها را به مردم نشان داد. اما در کنار غیبت غیرموجه برخی مسئولان دولتی بسیاری از نیرو‌های مسلح ازجمله سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و همچنین گروه‌های مردمی تلاش زیادی برای حل بحران و برطرف کردن نیاز سیل‌زدگان داشتند. درعین‌حال بسیاری از فعالان فضای مجازی نیز سعی کردند با اطلاع‌رسانی صحیح و جلوگیری از دامن زدن به شایعات نقشی در مدیریت بحران و بازگرداندن آرامش به مردم داشته باشند. علی علیزاده؛ تحلیلگر مسائل سیاسی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره نقش توئیتر در سیل نوشت: التهاب روانی حاصل از سیل در حال فروکش کردن است و کرکس‌ها و پروژه نفرت سازیشان شکست خوردند و اتحاد ملت سر آخر غلبه کرد. دست‌مریزاد به فعالان مستقل که ضعف خبررسانی رسانه رسمی را جبران کردند. مردم سطل سطل آب خالی کردند شما نیز توئیت، توئیت دروغ و نفرت و ایران ستیزی را از فضای مجازی بیرون ریختید.
پاس گل تاجزاده به بی‌بی‌سی فارسی
در روز‌هایی که قیمت پیاز مرز ۱۲۰۰۰ هزار تومان را طی می‌کرد و بسیاری از مردم کشورمان با بحران‌هایی، چون سیل، زلزله و طوفان شن درگیر بودند و نیاز به مدیریت بحران و کمک‌رسانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با توئیت‌های خود نشان دادند که تا چه مقدار جنس دغدغه آن‌ها با عامه مردم تفاوت دارد. مصطفی تاج‌زاده با انتشار توئیتی مدعی راهبرد اشتباه مسئولان در برخورد با مشروبات الکلی شد و حسام‌الدین آشنا مشغول نظرسنجی از مردم درباره لزوم ساخت مستند درباره یک خواننده خاطی بود. هرچند توئیت تاج‌زاده موردانتقاد بسیاری از فعالان فضای قرارگرفته بود، اما از طرفی مورد استقبال بی‌بی‌سی فارسی نیز قرار گرفت. توئیت تاج‌زاده این سؤال را برای منتقدان مطرح می‌کرد که چگونه ممکن است افرادی که در دهه اول انقلاب به داشتن رویکرد افراطی در برخورد با مردم معروف بودند حالا چنین موضع‌گیری‌هایی از خود نشان دهند و با موج‌سواری‌های کاذب دغدغه‌های اصلی مردم را منحرف می‌کنند.
تولیدی که قرار است رونق بگیرد
سال ۹۸ به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است. از همان ساعات ابتدایی انتخاب این شعار هشتگ‌های مرتبط با آن در فضای مجازی به راه افتاد و ایده‌هایی برای رونق گرفتن تولید مطرح شد. برخی در تحلیل‌های خود به ظرفیت‌های فضای مجازی برای رونق تولید اشاره داشتند و این‌گونه مطرح کردند که تولیدکنندگان داخلی برای رشد و پیشرفت خود نباید قدرت فضای مجازی برای افزایش بهره‌وری را دست‌کم بگیرند. ارتقای کیفیت، کاهش قیمت، ورود به بازار رقابتی و استفاده از اهرم رسانه برای بازاریابی و تبلیغات مهم‌ترین اقداماتی است که هر تولیدکننده‌ای برای ماندن در عرصه رقابت موظف به انجام آن است. فضای مجازی با فراهم نمودن بستر مناسب ارتباطی و اطلاعاتی، کمک به کشف مزیت رقابتی، ایجاد دسترسی به بازار فروش ۲۴ ساعته، کاهش مدارک کاغذی، صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه، کاهش کارکنان و امکان تعامل مستقیم با مشتری برای دریافت بازخورد و کسب رضایت؛ ابزاری مهم برای موفقیت تولیدکنندگان به شمار می‌رود. فضای مجازی برای تولیدکنندگان امکان معرفی و جهانی‌شدن محصولاتشان با صرف هزینه پایین را فراهم می‌نماید. در صورت استفاده هوشمندانه تولیدکنندگان از فضای مجازی، دیگر مشتریان صرفاً به‌عنوان یک مصرف‌کننده تلقی نخواهند شد. مشتریان در تولید کالا و خدمات، رویه‌های انجام امور و کمک به توان رقابتی مانند تولیدکنندگان حضور فعال خواهند داشت. تا جایی که موفقیت تولیدکنندگان بستگی زیادی به تعریف درست نیاز مشتریان و کسب رضایت آن‌ها خواهد داشت. تولیدکنندگان داخلی باید بدانند که مهم‌ترین فاکتور‌ها برای مشتریان؛ قیمت، کیفیت، قابلیت اطمینان، تنوع، انعطاف‌پذیری، خدمات و سرعت تحویل دهی می‌باشد و فضای مجازی به دلیل قابلیت تعاملی، دسترسی به اطلاعات، دریافت سریع بازخورد‌ها و آگاه‌سازی به هنگام از نیاز‌های مشتریان، به تحقق این فاکتور‌ها کمک می‌نماید.

ارسال نظرات