پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 فروردين 1398 - 09:56

رونق امید برای رونق تولید در سال ۹۸

یکی از سنت‌های حسنه‌ای که از اوایل زعامت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هرساله توسط ایشان انجام می‌شود نام‌گذاری و تعیین شعار سال است. اعلام شعار خاص برای هر سال، در واقع جایگزین نام‌گذاری خرافی و غیربومی برای سال‌ها محسوب می‌شود که کارکرد فرهنگ‌سازی بخصوص در عرصه فرهنگ عمومی نیز، دارد.
نویسنده :
بهزاد کاظمی
کد خبر : 2611

پایگاه رهنما :

یکی از سنت‌های حسنه‌ای که از اوایل زعامت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هرساله توسط ایشان انجام می‌شود نام‌گذاری و تعیین شعار سال است. اعلام شعار خاص برای هر سال، در واقع جایگزین نام‌گذاری خرافی و غیربومی برای سال‌ها محسوب می‌شود که کارکرد فرهنگ‌سازی بخصوص در عرصه فرهنگ عمومی نیز، دارد.
رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) هرساله هم‌زمان با آغاز سال نو شمسی در اقدامی مدبرانه، با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی، اقدام به نام‌گذاری آن سال می‌کنند تا توجه بیشتر مسئولان و آحاد مردم را به موضوعات اساسی و اولویت‌ها جلب کنند. نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، نوعی سیاست‌گذاری راهبردی، نشانه‌گذاری اساسی در مسیر حرکت جامعه و جهت‌دهی اجرایی محسوب می‌شود که محور قرار دادن آن با توجه به شرایط کشور از ضرورت حیاتی برخوردار است. همچنان که «مسائل اقتصادی» طی سال‌های متوالی به‌عنوان محور اصلی در نام‌گذاری سال‌ها موردتوجه رهبر معظم انقلاب بوده است. برای سال ۹۸ هم ایشان با اعلام شعار «رونق تولید» فرمودند: «برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را «سال تهدیدها» خوانده‌اند درحالی‌که من مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.»
به نظر می‌رسد باور «ما می‌توانیم»، پذیرش ذهنی مردم و مسئولان و امیدواری نسبت به این موضوع که سال ۹۸ «سال فرصت‌ها و گشایش» خواهد بود، نقطه کانونی برای رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی است. چنین نگاهی راهبرد «رونق امید برای رونق تولید» را پیش روی ما قرار می‌دهد که با توجه به اینکه درگیری امروز دشمن با نظام اسلامی، ترکیبی از جنگ اقتصادی و جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی است، اهمیت مضاعفی می‌یابد. بر این اساس رسالت سنگینی بر دوش انقلابیون بخصوص فعالان رسانه‏ای و فضای مجازی در شرایط کنونی قرار دارد تا ضمن مطالبه گری جدی برای انجام وظایف مسئولان و مردم در قبال شعار سال، با تبیین واقعیات و توانمندی‌های داخلی، نور امید به آینده و حل مسائل معیشتی را در دل‌ها روشن نمایند.
امروز اقتضا دارد که یکایک دلسوزان انقلاب اسلامی به‌مثابه یک «رسانه سیار» احساس مسئولیت و دغدغه بیش‌ازپیش داشته باشند و در برابر سیاه نمایی‌ها و یأس پراکنی‌های دشمن به‌واقع نمایی و بیان مؤلفه‌های امیدآفرین بپردازند. تحلیلگران انقلابی به‌منظور خنثی‌سازی نقشه‌های دشمن برای ترویج ناامیدی در کشور باید موجبات صبر انقلابی، تاب‏آوری اجتماعی و بازتولید امیدواری را فراهم آورند و بر محور‌های زیر تأکید نمایند:
۱. رونق امید، زمینه‌ساز و لازمه حل چالش‌ها و معضلات از جمله تولید است. پس برای رفع مشکلات و تحقق آرمان‌ها باید با محوریت امید و نشاط، همت مضاعف، روحیه و کار جهادی و انقلابی، به حرکت روبه‌جلو ادامه داد.
۲. امیدبخشی و امیدآفرینی در حقیقت بر مبنای نگاه واقع‌بینانه به عرصه‌های مختلف، توانایی‌ها و تجربیات ۴۰ ساله انقلاب در اثبات «ما می‌توانیم» است که تمامی دستگاه‌ها و کارگزاران با تکیه‌بر آن‌ها می‌توانند گره‌گشایی کنند.
۳. بخشی از امیدآفرینی‌ها باید در جهت خنثی کردن نقشه دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی در مسئولان مورد اهتمام قرار گیرد.
۴. هرکس به میزان ظرفیت خود برای ترویج امید در جامعه سهم دارد. البته نقش صاحب‌نظران، نخبگان، اهل‌قلم و بیان و به‌طور مشخص روحانیون، اساتید دانشگاه و... در ترویج و افزایش امید بیش از دیگران است.

ارسال نظرات