پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 اسفند 1397 - 09:41

سلاح‌های کشتارجمعي غربی و کشتار کودکان بی‌گناه یمنی

جنایات چهار ساله ائتلاف سعودی علیه یمن باعث به وجود آمدن بزرگترین تراژدی قرن ۲۱ شده است. قحطی، انتشار بیماری‌های واگیردار، تعداد بالای شهدا و نابودی زیرساخت‌های این کشور حاصل این تجاوز عربستان و امارات به یمن است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 2507

پایگاه رهنما :

جنایات چهار ساله ائتلاف سعودی علیه یمن باعث به وجود آمدن بزرگترین تراژدی قرن ۲۱ شده است. قحطی، انتشار بیماری‌های واگیردار، تعداد بالای شهدا و نابودی زیرساخت‌های این کشور حاصل این تجاوز عربستان و امارات به یمن است. اما عربستان و امارات به عنوان دو کشور اصلی متجاوز به یمن به تنهایی قادر به تحمیل این فاجعه بر مردم یمن نبوده و تنها به مدد حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی کشور‌های غربی در چهار سال گذشته به جنایت‌های خود ادامه داده اند. نگاهی به سطح این حمایت‌ها به خوبی موید این امر است.
نقش کشور‌های غربی در فاجعه یمن
کشور‌های غربی به روش‌های مختلف در جنایت علیه یمن به متجاوزان کمک کرده اند. قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی آمریکا با عربستان در خردادماه ۹۶ باعث شد که آل سعود با جسارت بیشتری به‌افراط گری‌های منطقه‌ای خود ادامه دهد. علاوه بر این، از سال ۲۰۱۵ به بعد صادرات سلاح انگلیس به عربستان ۵۰۰ درصد افزایش‌یافته است. در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس، لندن قرارداد فروش ۴۸ جنگنده تایفون به عربستان به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار را امضا کرد و درمجموع، یک قرارداد ۸۵ میلیارد دلاری را با سعودی‌ها در این سفر امضا کرد. بزرگ‌ترین قحطی قرن در یمن در سایه حمایت‌های تسلیحاتی غرب به عربستان صورت گرفته است. میزان صادرات سلاح از آمریکا به عربستان در دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ یعنی در سه سال نخست جنگ یمن بیش از ٤٣ میلیارد دلار بوده است. این سلاح‌ها شامل تجهیزات نظامی، هلیکوپتر، ناوچه‌های جنگی، تانک‌های آبرامز و هواپیما‌های جنگی هستند. صادرات سلاح انگلیس در این دوره هم به ١٣ میلیارد دلار رسیده است. عربستان بزرگترین خریدار سلاح‌های انگلیس است. در میان کشور‌های اروپایی طبق اعلام مجله فوربس انگلیس بزرگترین فروشنده سلاح به عربستان است. پس از انگلیس، فرانسه در جایگاه دوم قراردارد و از سال ٢٠١٤ تاکنون حدود ٤٧٥ میلیون دلار سلاح به عربستان فروخته است. آلمان سومین کشور اروپایی است که به عربستان سلاح صادر کرده است. آلمان تنها در سال ٢٠١٨، ٤٦٢ میلیون دلار سلاح به ریاض داده است. در واقع عربستان پس از الجزایر دومین مشتری بزرگ سلاح‌های آلمانی است. کشور‌های دیگر اروپایی، به ترتیب میزان فروش سلاح به عربستان به ترتیب زیر هستند: ایتالیا، کرواسی، سوئد، بلژیک، اسلواکی، جمهوری چک و اسپانیا. اخیرا روزنامه لومانیته در مقاله‌ای به قلم استفان اِبوآر به همدستی اروپایی‌ها با عربستان در جنایات ائتلاف عربی در یمن و کشتار غیرنظامیان پرداخت. این نشریه فرانسوی نوشت، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا یکی پس از دیگری در ازای فروش سلاح، تسلیم عربستان می‌شوند. به صورت کلی ۶۰ درصد میزان واردات سلاح به عربستان از آمریکا، ۲۳ درصد از انگلیس،۵ درصد از فرانسه، و ۱۲ درصد باقیمانده نیز از دیگر کشور‌های اروپایی تامین می‌شود. همچنین تازه‌ترین گزارش کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه انگلیس (CAAT) نشان می‌دهد که عربستان سعودی طی یک دهه گذشته بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار سلاح از کشور‌های غربی خریداری کرده است. استفاده از سلاح‌های ممنوعه در یمن برای سعودی‌ها آزاد است و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به هر میزان که آل سعود بخواهند در یمن از آن‌ها استفاده کنند، تسلیحات ممنوعه در اختیارشان قرار می‌دهند و در عین حال چشم خود را روی جنایات متجاوزان سعودی می‌بندند. استفاده گسترده از بمب‌های ممنوعه و غیر متعارف همانند بمب‌های خوشه‌ای، فسفری و میکروبی توسط عربستان، ابعاد هولناک‌تری به جنایات آل سعود در یمن داده و مناطق مختلف این کشور را به آزمایشگاه سلاح‌های اهدایی غرب به عربستان تبدیل کرده است. فروش بمب‌های خوشه‌ای تولید آمریکا و انگلیس به عربستان و به کارگیری این بمب‌ها علیه غیرنظامیان یمنی درحالی ادامه دارد که استفاده از این بمب‌ها بر اساس «کنوانسیون مهمات خوشه‌ای» مصوب سال ۲۰۰۸ ممنوع است. ۱۰۸ کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و حدود ۱۰۰ کشور آن را به تصویب رسانده‌اند.
با توجه به این سند حقوق بین‌الملل می‌توان گفت: عربستان به عنوان استفاده کننده و انگلیس و آمریکا به عنوان فروشنده بمب خوشه‌ای، مرتکب جنایت جنگی، جنایت علیه صلح و جنایت علیه بشریت در یمن شده اند. آمریکا و انگلیس با ارسال تدارکات جنگی و بمب‌های خوشه‌ای برای عربستان سعودی، جنگ بی رحمانه علیه مردم یمن را تشدید می‌کنند. کشور‌های غربی در شعار‌های انتخاباتی خود همواره سعی دارند خود را به عنوان حامیان حقوق بشر معرفی کنند. مضحک بودن این شعار بار‌ها به اثبات رسیده است. اما نکته مهم این است که این کشور‌ها با چراغ سبز خود در درجه اول باعث شروع تجاوز ائتلاف سعودی به یمن شدند و در ادامه نیز با افزایش فروش انواع سلاح‌های مدرن به عربستان و امارات باعث خلق بزرگترین تراژدی قرن ۲۱ شده اند. سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی که انگلیس و آمریکا در اختیار عربستان قرارداده اند بار‌ها در یمن علیه مردم بیگناه استفاده شده است، حضور افسران آمریکایی در اتاق جنگ یمن تایید شده است، کماندو‌های آمریکایی در مرز عربستان و یمن در حال عملیات علیه انصارالله هستند، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در کنار آمریکا در حمله به الحدیده، ائتلاف سعودی را همراهی کردند و بار‌ها قطعات بمب‌های استفاده شده عربستان در یمن آمریکایی بودن این بمب‌ها را ثابت کرده است. در شرایط کنونی که شدت بحران به مرز فاجعه رسیده است فشار افکار عمومی ونهاد‌های حقوق بشری بر حامیان عربستان وامارات در جنگ یمن باعث شده است تا موجی در اروپا و حتی آمریکا برای تحریم تسلیحاتی عربستان به عنوان بزرگترین عامل بحران یمن به راه بیفتد. اما نکته جالب این است که بسیاری از مقامات کشور‌های غربی به دلیل دلار‌های نفتی سعودی حتی برای فریب افکار عمومی نیز به ظاهر با این موج همراهی نمی‌کنند و همانند دونالد ترامپ به صراحت از فروش سلاح به عربستان حمایت می کنند.
برچسب ها: عربستان غرب اسلحه

ارسال نظرات