پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 اسفند 1397 - 17:09

فرهنگ فراموش شده‌اي به نام درختکاري

در ایران روز ۱۵ اسفند ماه، روز درختکاری نامیده شده است؛ چرا که اسفند، ماه رویش مجدد زمین است و این همان معاد طبیعت است و انسان را به فکر زنده شدن مجدد خود در جهانی دیگر می‌اندازد.
نویسنده :
خديجه پرندوار
کد خبر : 2449

در ایران روز 15 اسفند ماه ، روز درختکاری نامیده شده است؛ چرا که اسفند، ماه رویش مجدد زمین است و این همان معاد طبیعت است و انسان را به فکر زنده شدن مجدد خود در جهانی دیگر می‌اندازد. در این روز هر ساله رهبرمعظم انقلاب خود را ملزم به غرس یک نهال می‌نماید، و این یک سنت حسنه در میان ایرانیان شده است و شعار) هر ایرانی یک نهال) را برای همین موضوع بنیان نهاده‌اند، تا آنجا که دیگر جایی که نیاز به کاشتن درخت دارد خالی نماند. معظم‌له هر سال بعد از غرس نهال، یک سخنرانی کوتاه و موجز در این باره ایراد می‌نمایند و حال اشاره‌‌ای کوتاه به سخنان ایشان طی 10 سال اخیر می کنیم.

«درختی که می‌کاریم ممکن است امروز باشد و فردا نباشد، این درختی بی‌‌اهمیت است؛ اما درختانی که صد سال، دویست سال عمر دارند با ارزشند، اینها را بایستی ما نگه داریم و نگذاریم به آنها تعرض شود». (88/12/18)
«من از مسؤلان در قسمتهای مختلف خواهش می‌کنم به مسآله ی آب وهوا، غبار و دود و محیط زیست سالم، نگاه به جنگلها، نگاه‌های اصلی است؛ اینها را در متن برنامه‌ها و در مجاری همه‌ی برنامه‌های زندگی بگنجانید.» (89/12/17)
«روز درختکاری درخت می‌کاریم ولی باید درختهای موجود را هم حفظ کنیم؛ یکی از کارهای مهم این است و باید مانع قطع درختان و خرابی باغها شویم.» (90/12/15 )
«گلایه‌ای که از مسؤلان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع بشوند، قطع می‌شوند. علاوه بر غصب زمین‌های اطراف شهرها، موجب از بین رفتن پوشش گیاهی شده و جنگل‌های کشور نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد.» (91/12/15)
«ما از مردم خواهش می‌کنیم درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمیت بدهند هر ایرانی یک درخت کاشت درخت را افزایش دهند.» (92/12/14)
«جنگلها و مراتع ریه‌های تنفسی شهرها و محیط زندگی‌اند و باید این جنگلها را حفظ کرد.» (93/12/14)
«هم مردم وهم مسؤلان عادت کنند این فضای سبز را ـ بخصوص جنگلها را ـ انشاءالله حفظ کنند» (94/12/18)
«اینها (منابع طبیعی و گیاهان دارویی) ثروت ملی هستند و در حفظ آنها بکوشیم و باید قدر آنها را بدانیم و در حفظ آنها بکوشیم.» (95/12/18)
«مسؤلان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند.»96/12/15

با توجه به فرموده‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالي) در دهه‌ی اخیر به موضوع فرهنگسازی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌توان پی برد و اگر این سخنان را سرلوحه‌ی کار قرار می‌دادیم، این تهدیدات خنثی می‌شد و با بحران کنونی (کوچک بودن جنگلها) مواجه نبودیم. وضعیت محیط زیست در یک کشور، دستاوردی از تاثیرگذاری تصمیم دولتها، سازمانهای مردم نهاد، بنگاههای اقتصادی و مجامع علمی می‌باشد. واقعیت این است که وضع محیط زیست در ایران، و در کشورهای در حال توسعه بسیار بحرانی است و روند فزاینده‌ای را در تخریب منابع طبیعی و جنگلها و مراتع و اطراف شهرها شاهد هستیم و ما در میان 10 کشور تخریب کننده محیط زیست جهان، قرار داریم. از دیگر مضرات کم کاری در حوزه‌ی درختکاری این بوده که الان با محدود شدن جنگلها و مراتع تهدید زیست محیطی دیگری را شاهد هستیم و این برای کشوری مانند کشور ما - با داشتن منابع آبی کم و پوشش گیاهی بسیار کم و داشتن کویرها - زنگ خطری است که سالها این را معظم‌له، گوشزد کرده‌اند و تاکنون اقدام مؤثری از طرف مسؤلان امر در این‌باره صورت نگرفته است. جالب اینجاست که در کشور قوانینی در مجلس تصویب شده ولی هنوز به اجرا نرسیده است و در اجرا ما دچار ضعف گسترده هستیم. و با توجه به رهبرمعظم انقلاب، مسؤلان ذیربط باید تمهیداتی را مورد توجه قرار داده تا بحران کنونی را مدیریت کرده و کشور از خطر تخریب منابع طبیعی در امان بماند. اکنون وضعیت آب وهوای کشور و محیط‌ زیست در حالت هشدار است. پدیده‌ی گرد و غبار که چندین سال برخي از نقاط کشور را تحت تاثير قرار داده و با خشک شدن درختان و منابع طبیعی رشد فزاينده‌اي داشته را نيز مي‌توان با احياي مناطق جنگلي، با آن مقابله کرد. گسترش این روند، اثرات و هزينه‌هاي گسترده‌اي را بدنبال خواهد داشت و جنگلها روز به روز کوچکتر شده و سودجویان این عرصه‌، منابع ارزشمند طبیعی را به تاراج می‌برند و کسی هم جلودار آنان نیست. به همين دليل امروز نه تنها موضوع درختکاری مهم و با ارزش است بلکه موضوع جلوگیری از قطع درختان و از بین رفتن جنگلها و منابع طبیعی در اولویت است.

ارسال نظرات