دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
15 اسفند 1397 - 16:42
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به ساخت شهرک دارویی:

ایران در تولید دارو به خودکفایی می‌رسد

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی توسط این ستاد در سال‌های اخیر خبر داد. محمد مخبر در آیین بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه گلخانه ۵۰ هکتاری هیدروپونیک زرندیه
کد خبر : 2448

رئیس ستاد اجرایستاد اجرایی فرمان امام()ی فرمان حضرت امام (ره) از ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی توسط این ستاد در سال‌های اخیر خبر داد. محمد مخبر در آیین بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه گلخانه ۵۰ هکتاری هیدروپونیک زرندیه با بیان این مطلب افزود: علاوه بر این، ستاد در چند ماه گذشته ۴۱ هزار فرصت شغلی مستقیم را به بهره‌بر‌داری رسانده است. وی تصریح کرد: همه فعالیت‌ها و اقدامات ستاد اجرایی بر محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم متمرکز است. وی با طرح این پرسش که در شرایط امروز کشور، راهبرد اصلی توسعه چیست؟ اظهار داشت: بعضی معتقدند باید روی رشد اقتصادی تمرکز کنیم و برخی دیگر بحث کنترل تورم را مطرح می‌کنند و اعتقاد دارند ثبات اقتصادی با مهار تورم محقق می‌شود. راهبرد‌های دیگری مانند تمرکز بر اشتغال‌زایی برای توسعه پایدار هم مطرح است. مخبر ادامه داد:، اما راهبردی که بر سر آن اجماع شکل گرفته و در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همیشه مورد تأکید قرار گرفته و در سرلوحه اقدامات ستاد نیز قرار دارد، بحث تولید است. اگر تولید اتفاق بیفتد و سامان بگیرد همه مشکلات قابل حل است و قادر خواهیم بود از این دوره حساس عبور کنیم.
 
وی یادآور شد: برخلاف آنچه دشمنان ادعا می‌کنند که حوزه دارو و غذا را از تحریم‌ها مستثنا کرده‌اند، اما همه مشکلات در این دو حوزه هست و باید روی آن‌ها متمرکز شد. وی با تأکید بر اینکه این ستاد بر ۲ مبحث دارو و غذا تمرکز کرده است، گفت: امروز ۹۶ درصد دارو‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و با ساخت شهرک دارویی همه توان خود را به‌کار گرفته‌ایم تا در ۴ درصد مابقی نیز به خودکفایی برسیم. تولید یک داروی ضدسرطان در کشور در سال ۹۶ نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی را در طول یک‌سال در پی داشته است. وی با اشاره به اینکه در بخش غذا با واقعیت غیرقابل انکار تغییر اقلیم روبه‌رو هستیم، افزود: تغییر اقلیم فقط مخصوص ایران نیست و به همه دنیا مربوط می‌شود. امروز خشکسالی دلیل نزدیک به ۵۵ درصد مرگ‌ومیر‌های طبیعی است. تغییر اقلیم بویژه برای عشایر کشور ایجاد مشکل می‌کند. اوایل انقلاب ۲۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین و ۷۵ درصد در روستا‌ها ساکن بودند، اما این نسبت در حال حاضر کاملاً معکوس است. مخبر خاطرنشان کرد: کشور هلند به اندازه استان‌های گیلان و مازندران و بخش سرسبز استان گلستان وسعت دارد و با میانگین بارندگی ۷۰۰ میلی‌لیتر در برابر هزار میلی‌لیتر این مناطق، ۱۰۱ میلیارد دلار از صنعت کشاورزی درآمدزایی دارد، در حالی که در ایران با همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خدادادی به این مهم بی‌توجهی شده است. به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، این ستاد می‌خواهد از اقتصاد مقاومتی به مردمی کردن اقتصاد برسد و به همین دلیل، در یک سال گذشته ۳۷۰ شرکت را به مردم واگذار کرده است. مخبر اظهار داشت: در منطقه زرندیه یک استعدادی وجود دارد که انتظار دارم روی آن کار شود. ۹۵ درصد کره کشور از خارج وارد می‌شود که امیدوارم با توسعه گلخانه‌ای این منطقه و تکمیل زنجیره منابع و گسترش دامپروری، شاهد تولید ۱۵ درصد کره کشور در زرندیه باشیم.

مخبر در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، بحث کار‌های دانش‌بنیان مطرح می‌شود که اتفاقاً امروزه در کشور‌های پیشرفته کاربرد فراوانی دارد. به‌عنوان نمونه در کشور مکزیک گلخانه‌ای را به مساحت ۱۴۴ مترمربع احداث کرده‌اند که با ۸۰۰ لیتر آب در سال ۱۲۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد و می‌توان با آن ۱۰۰ گاو یا ۵۰۰ گوسفند را تعلیف کرد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به فعالیت‌های گسترده بنیاد برکت وابسته به این ستاد اشاره و تصریح کرد: هر چند عمده فعالیت‌های بنیاد برکت متمرکز بر اشتغال‌زایی است، اما در کار‌های موردی باید به استفاده از دانش روز و کار‌های پشتیبانی توجه ویژه داشته باشد. به‌عنوان نمونه در کار‌های دامپروری حتماً باید به احداث گلخانه برای تأمین علوفه دام‌ها توجه ویژه داشت. یکی از ویژگی‌های کار‌های دانش‌بنیان این است که قیمت تمام‌شده را پایین می‌آورد.

ارسال نظرات