دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 اسفند 1397 - 10:12

آخرین تحولات سوریه

سوریه پس از چند سال جنگ و کش و قوس های فراوان سیاسی و درگیری های داخلی دارد به سمت حاکمیت مطلق دولت بر همه مناطق اشغالی پیش می رود
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2376
سوریه پس از چند سال جنگ و کش و قوس‌های فراوان سیاسی و درگیری‌های داخلی دارد به سمت حاکمیت مطلق دولت بر همه مناطق اشغالی پیش می‌رود، گرچه نقش کشور‌هایی مانند آمریکا و متحدانش مانع تشکیل دولت ملی فراگیر در سوریه شده است و ائتلاف ضد سوری تلاش می‌کنند بخشی از توان نظامی خود را همچنان در سوریه حفظ کنند. لیکن برای بررسی بیشتر در مورد آخرین تحولات سوریه موارد ذیل:
۱- نبرد در آخرین مقر تحت سیطره داعش یعنی روستای الباغوز در شرق رود فرات و نزدیکی مرز عراق ادامه دارد. در حال حاضر نیرو‌های ارتش سوریه، داعش را در این منطقه محاصره کرده اند و تنها مشکل آن‌ها برای انجام عملیات پاکسازی، غیر نظامیانی هستند که نیرو‌های تروریستی داعش آن‌ها را به گروگان گرفته اند. ارتش سوریه مایل نیست قبل از خروج همه غیرنظامیان از منطقه درگیری حمله نهایی را شروع کند تا مبادا آسیبی به مردم عادی و زنان و کودکان برسد.
۲- مسئله بعدی آزادسازی استان ادلب است تا جایی که دولت سوریه تلاش دارد هرچه زودتر آنجا را از دست نیرو‌های تروریستی داعش آزاد کند. بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه المیادین گفته: «ترکیه توافق ادلب را بر اساس منافع خود اجرا می‌کند. ما نمی‌توانیم تروریست‌ها را در ادلب به حال خود بگذاریم. تصمیم ریاست جمهوری سوریه با هماهنگی روسیه این است که ادلب به آغوش وطن بازگردد. مسئله آزادی ادلب قطعی است، اما مسئله آغاز عملیات به زمان بستگی دارد.» وی در ادامه با انتقاد از اردوغان گفته: «صحبت‌های روسیه درباره بازگشت به توافق نامه آدانا بین سوریه و ترکیه در راستای مخالفت با منطقه امنی است که ترکیه خواهان آن است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای ورود اخوان المسلمین به عرصه سیاسی سوریه تلاش می‌کند، اما دمشق با این مسئله مخالف است. ما به هیچ کسی اجازه تغییر هویت سوریه را نمی‌دهیم.»
۳- آمریکا در صدد است با همکاری ترکیه در شمال سوریه منطقه‌ای را تحت عنوان منطقه امن ایجاد کند. در شرایطی که دولت سوریه به شدت مخالفت خود را در این زمینه اعلام داشته، ولی، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان طی توافقی پنهانی و غیرقانونی پیرامون تحولات سوریه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده اند. البته رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه توافق کرده اند که خروج آمریکا از سوریه به گونه‌ای شکل گیرد که به نفع منافع دو کشور باشد.
۴- در راستای خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک سوریه یک تغییر جزئی شکل گرفته و آن اینکه، واشنگتن تصمیم دارد حدود ۲۰۰ سرباز خود را در سوریه حفظ کند که این تصمیم موجب خوشحالی کرد‌های سوری شده است چرا که آن‌ها ماندن سربازان آمریکایی در سوریه را حفظ نیرو‌ها و سربازان اروپایی در خاک سوریه می‌دانند.
۵- کشور‌های آمریکا، انگلستان و فرانسه کشور‌هایی هستند که در خاک سوریه نیرو‌های زمینی دارند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته: با نزدیک شدن به موعد نهایی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه همپیمانان اروپایی آمریکا گفته اند، اگر واشنگتن از سوریه خارج شود آن‌ها نیز در سوریه نخواهند ماند.
آنچه در مورد تحولات سوریه در حال انجام است اینکه باید گفت: صلح و ثبات برای شروع بازسازی در این کشور یک روند چند جانبه را سپری می‌کند تا جایی که اختلاف دیدگاه‌ها در بین طرفین داخلی از سویی و متفاوت بودن منافع قدرت‌ها از سوی دیگر موجب شده تا دستیابی به صلح پایدار برای مردم سوریه در آینده‌ای نزدیک متصور نباشد. به هر حال به نظر می‌رسد هر اتفاقی در سوریه رخ دهد این مردم سوریه هستند که باید تکلیف و سرنوشت خود را بدون دخالت بیگانگان تعیین کنند و مطمئناً دولت مرکزی سوریه و شخص بشار اسد در این ماجرا نقش اصلی را ایفا خواهند کرد.
سید فرشید کاظمی پیرسرا

ارسال نظرات