جمعه ؛ 30 شهريور 1403
04 اسفند 1397 - 11:33

چهار محور اساسی بیانیه «گام دوم انقلاب»

۲۴ بهمن ماه بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با ترسیم نقشه راه کشور در گام دوم برای تحقق آرمان‌های انقلاب منتشر گردید.
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 2365
چهار محور اساسی بیانیه «گام دوم انقلاب»
۲۴ بهمن ماه بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با ترسیم نقشه راه کشور در گام دوم برای تحقق آرمان‌های انقلاب منتشر گردید. معظم‌له دراین سند راهبردی با ارائه روشن‌ترین و منطقی‌ترین تصویر از گذشته انقلاب، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته پرداخته و با ترسیم نقشه راه آینده نظام اسلامی، برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت را برشمردند. در کنار توصیه‌های هفتگانه‌ای که رهبری معظم انقلاب در انتهای بیانیه بر آن تاکید ویژه کرده و از مخاطبان بیانیه، بخصوص جوانان خواسته‌اند در گام دوم انقلاب برای تحقق آن همت گمارند، بیانیه از چندین ویژگی اساسی برخوردار است که در این یادداشت، تنها به طرح چهار محورمهم آن بسنده می‌کنیم:

۱- جوانان موتور محرک گام دوم انقلاب اسلامی؛ جوانان موتور محرکه و اصلی پیروزی انقلاب و عبور دادن آن از گردنه‌های سخت و دشوار طی ۴۰ سال گذشته بوده‌اند و ادامه این حرکت نیز جز با تکیه بر توان و انگیزه آنان عملی نخواهد شد. این فراخوان نشانگر عمق باور و اعتقاد رهبر معظم انقلاب به جوانان است. در حالی که عده‌ای تحت تاثیر القائات دشمن و محاسبات و تحلیل‌های اشتباه خود، نسل جوان را تهدید و مشکل ارزیابی می‌کنند، از نگاه رهبرمعظم انقلاب، این نسل پرانگیزه و پرتوان است که می‌تواند و باید مشکلات را حل کرده و گام دوم انقلاب را با صلابتی بیش از گذشته به پیش ببرد.

۲- برخورداری از امید صادق و دوری از امید کاذب؛ نخستین حس و درکی که پس از خواندن این پیام، به مخاطب دست می‌دهد احساس امید و نشاط است. این امید و انگیزه، سطحی و ناشی از احساسات زودگذر نیست و مبتنی بر واقعیت هاست. نکته قابل تامل و بسیار مهم آنکه این امید واقعی و مبتنی بر واقعیتها، درست در مقابل امید کاذبی است که توسط دشمن و برخی افراد ناآگاه ترویج می‌شود.

۳- شکستن محاصره تبلیغاتی؛ ریشه‌ای‌ترین عنصرجهاد در پیمودن گام دوم انقلاب؛ برخورداری جوانان به عنوان محور و موتور محرکه گام دوم انقلاب از امید و انگیزه به تنهایی کافی نیست و پس از آنکه این نسل خود واجد این ویژگی شد، در گام بعدی، باید دیگران را نیز مانند خود نسبت به واقعیت‌های امیدآفرین و دروغ‌های یاس آفرین دشمن آگاه سازد. رهبر انقلاب از وضعیت فعلی به عنوان «محاصره تبلیغاتی» یاد می‌کنند و اولین و ریشه ای‌ترین جهاد جوانان را شکست این محاصره که واقعیت‌ها را وارونه می‌کند، می‌دانند.

۴- آرمانگرایی انقلابی در برابر نرمالیزاسیون غربی؛ یکی از اصلی‌ترین نکات این پیام و راهبرد، تاکید بر آرمان گرایی است. انقلاب‌ها و نظام‌های نوظهور پس از مدتی نسبت به شعار‌ها و آرمان‌های خود دلسرد و بی اعتنا شده و کم کم از آن‌ها فاصله گرفته و حتی در جهت مخالف آن حرکت می‌کنند. این انحراف و فاصله گرفتن از آرمان‌ها و شعار‌ها دلایل مختلف و متعددی می‌تواند داشته باشد که در مورد هر کدام از انقلاب‌ها بطور جداگانه قابل تحلیل و بررسی است. انقلاب و جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته نه تنها از این آرمان‌ها فاصله نگرفته، بلکه در آغاز چهل سال دوم عمر خود، با زبان رسا و گویا بر این آرمان‌ها و اهداف تاکید دارد و به دنبال تحقق صددرصدی آنهاست.
این در حالی است که دشمن، بخصوص طی سال‌های اخیر، تمام تمرکز و توان خود را بر نرمالیزاسیون جمهوری اسلامی قرار داده و به صراحت می‌گوید ایران باید از یک کشور انقلابی، به کشوری عادی تبدیل شود. بسیاری از چالش‌های به ظاهر فنی و سیاسی غرب با جمهوری اسلامی نیز بر سر همین مسئله است. مقامات غربی بخصوص آمریکایی طی چند سال اخیر بار‌ها به صراحت گفته اند هدف اصلی آن‌ها از امضای توافق هسته‌ای با ایران، زمینه سازی برای تبدیل جمهوری اسلامی به کشور غیرانقلابی و عادی است. با توجه به همین نکات و ظرایف است که رهبر انقلاب می‌فرمایند؛ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده... است.»

چهار محور اساسی بیانیه «گام دوم انقلاب»این بیانیه که در واقع مانیفست ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی است، از چنان نکات برجسته‌ای برخوردار است که یقینا پرداخت آن در یک یا چند یادداشت کوتاه نه تنها امکان پذیر نبوده، بلکه با توجه به انتظاری که رهبری معظم انقلاب در پرداخت و توجه به آن دارند و به صراحت در دیدار با آیت الله شب زنده دار به چنین انتظاری اشاره کرده اند، به نوعی بسنده کردن در این حد، ظلم به این کار بزرگی است که معظم له در آغاز چهل سال دوم انقلاب انجام دادند. از این رو، یقینا در آینده در خصوص این بیانیه راهبردی بیشتر خواهیم نوشت.

ارسال نظرات