جمعه ؛ 30 شهريور 1403
27 بهمن 1397 - 11:28
کودکی که قربانی تفکر داعشی آل سعود شد

قساوت سعودی از کشتار در صنعا تا کودک‌کشی در مدینه

پنج شنبه ۱۸ بهمن ۹۷ یک وهابی تندروی سعودی ۴۰ ساله در جنایتی وحشتناک، کودک شیعه ۶ ساله را به جرم محبت به پیامبر مکرم اسلام (ص) و آل الله، در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره به شهادت رساند.
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 2318

پنج شنبه ۱۸ بهمن ۹۷ یک وهابی تندروی سعودی ۴۰ ساله در جنایتی وحشتناک، کودک شیعه ۶ ساله را به جرم محبت به پیامبر مکرم اسلام (ص) و آل الله، در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره به شهادت رساند. قاتل قسی القلب «زکریا بدر علی الجابر»، راننده اتومبیلی بود که مادر وکودک را به مقصد زیارت مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص) می‌برد و زمانی که فرد جانی پس از فرستادن صلوات مادر کودک، متوجه شد وی شیعه است، پس از متوقف کردن اتومبیل اقدام به شکستن شیشه یکی از مغازه‌ها کرده و با استفاده از شیشه، گلوی این کودک ۶ ساله را در مقابل چشمان مادرش و شاهدان این جنایت برید. پس از این واقعه، رسانه‌های سعودی اقدام به انتشار مطالب و شایعات متعددی در این خصوص کردند و همچنان برخی از رسانه‌ها با انتشار اکاذیب و شایعات قصد سرپوش گذاشتن بر روی این جنایت دارند. دستگاه قضایی عربستان مدعی است که فرد جانی از سلامت عقلی برخوردار نبوده است، اما چنین توجیهی منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که وی به عنوان یک راننده تاکسی در شهر مدینه فعالیت می‌کرده است و دارای گواهینامه رانندگی است و این نشانگر آن است که او از تمرکز و سلامت عقلی برخوردار است و انگیزه اصلی اش در ارتکاب چنین جنایتی، تنها ریشه در تفکرات وهابی و متعصبانه علیه تشیع دارد. شاهدان عینی می‌گویند که قاتل مشکل روانی نداشته است بلکه پیوسته به مذهب تشیع اهانت می‌کرده است. پایگاه اسرار الاسبوع در گزارشی با اشاره به ذبح کودک ۶ ساله شیعی به دست یک وهابی در مدینه منوره از عربستان به عنوان سرزمین تکه تکه کردن و ذبح نام برده است. اما نکته مهم در این است که این جنایت یک نمونه تصادفی نبوده و شیعیان عربستان در بدترین شرایط زندگی می‌کنند. در واقع تفکرات وهابی حاکم بر جامعه سعودی باعث شده است تا اقدامات داعشی‌وار در عربستان همواره رخ دهد.

وضعیت شیعیان عربستان
 
قساوت سعودی  از کشتار در صنعا تا کودک‌کشی در مدینه
شیعیان عربستان در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند و به عنوان مسلمانان فراموش شده مشهور هستند. اکثریت شیعیان عربستان در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان با مساحت ۵۴۰ هزار کیلومتر مربع، یک چهارم مساحت عربستان را تشکیل داده و بزرگترین استان این کشور محسوب می‌شود. شیعیان عربستان که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند طی ۸ دهه‌ای که از حکومت آل سعود می‌گذرد، با تبعیضات و محدودیت‌های متعدد و فراوانی مواجه بوده‌اند که می‌توان آن‌ها را به صورت کلی در سه طیف بر‌شمرد: ۱- تبعیض‌های دینی-مذهبی ۲- تبعیض‌های سیاسی ۳- محرومیت‌های اقتصادی. به لحاظ مذهبی، شیعیان در معرض تبعیض دینی نظام‌مند، رسمی و قانونی قرار دارند؛ چنانکه آن‌ها برای احداث اماکن مذهبی همچون مساجد و حسینیه یا ترمیم و رسیدگی به آن‌ها به شدت با محدودیت مواجه‌اند. علاوه بر آن، آن‌ها در انتشار آثار مذهبی خود، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجرای مراسمات و مناسک مذهبی تحت فشار بوده تا جایی که استفاده از برخی از اسامی شیعی غیر قانونی اعلام شده است. علاوه بر اینگونه محدودیت‌ها، شیعیان به لحاظ جایگاه سیاسی نیز کاملا در حاشیه قرار گرفته‌اند؛ به نحوی که از تمام مشاغل حکومتی محروم هستند. در کنار طرد شیعیان از عرصه‌های مهم سیاسی و حکومتی، آن‌ها از شرایط اقتصادی بدتری نسبت به سایر شهروندان عربستانی برخوردارند و با تبعیضات شغلی جدی مواجه‌اند. شیعیان اگرچه عمدتاً در نواحی نفت خیز عربستان از جمله میدان نفتی «الغوار» (بزرگترین میدان جهان) ساکن هستند، اما سهم اندکی از نیروی انسانی شرکت‌های نفتی منطقه به خصوص شرکت آرامکو را به خود اختصاص داده‌اند و طی سال‌های اخیر نیز یا از کار اخراج شده و یا در مشاغل و مناصب پایین به کار گمارده شده‌اند. در مجموع شیعیان عربستان در ثروتمندترین نقطه زمین یعنی الشرقیه، وضعیت اقتصادی بسیار بدی دارند.
گراهام فولر استاد علم ادیان در دانشگاه نیویورک و تحلیلگر سیاسی خاورمیانه که سال‌ها پیش مقاله‌ای تحت عنوان «شیعیان عرب، مسلمانان فراموش شده» نوشت، معتقد است: «شیعیان عربستان بسیار محرومند؛ به این معنا که تنها شیعیانی هستند که نه فقط از تبعیض در عمل، بلکه از تبعیض‏های قانونی در این کشور رنج می‏برند و تقریبا به کلی از اظهار علنی سنن مذهبی خود محرومند.» براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، شیعیان در عربستان با تبعیض سیستماتیک در آموزش، مذهب، عدالت و اشتغال مواجه هستند و معمولا به شغل‌های خطرناک گمارده می‌شوند و هیچ یک از ۳۰۰ مدرسه دخترانه شیعیان در استان الشرقیه مدیر شیعه ندارد. در عربستان نمونه‌ای منحصر به فرد از آپارتاید مذهبی در جریان است. نهاد‌های مذهبی از روحانیون دولتی تا قضات و برنامه‌های آموزشی و همچنین تمامی آیین نامه‌های رسانه‌ای همه در انحصار وهابیت است. بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر در عربستان، در شهر الدمام در استان الشرقیه که سه چهارم از جمعیت ۴۰۰ هزار نفری آن شیعه هستند هیچ مسجد شیعه و یا نمازخانه‌ای وجود ندارد؛ و هیچ گورستانی مخصوص شیعیان وجود ندارد. بخش عمده آموزش و پرورش عربستان براساس تعالیم وهابیت است و دانش‌آموزان سعودی از سن بسیار پایین یاد می‌گیرند که شیعیان مسلمان نبوده و مذهب شیعه توطئه و پروژه‌ای است که توسط یهودیان ایجاد شده و بنابراین مستحق مرگ هستند.

تفکر داعشی آل سعود
قساوت سعودی  از کشتار در صنعا تا کودک‌کشی در مدینه
 

در واقع جایگاه شیعیان عربستان و تبعیض‌های صورت گرفته علیه آن‌ها به خوبی نشان دهنده رفتار سعودی‌ها با شیعیان است. این مسئله به نوعی حاصل تفکر داعشی و وهابی علمای تندروی این کشور است. سیطره مکتب وهابیت بر دولت عربستان باعث شده است تا آل سعود به عنوان رژیمی دیکتاتور، ناقض حقوق بشر و جنایتکار معرفی شود. چرا که آموزه‌های وهابیت مهمترین عامل شکل‌گیری برخی گروه‌های تروریستی مانند داعش بوده است. در واقع، وهابیت را به عنوان مادر تروریسم منطقه‌ای می‌شناسند. روزنامه «بوستون‌گلوب» در تحلیلی، از دوگانگی‌های سیاست دولت آمریکا در قبال ایران و سعودی انتقاد و تاکید کرده است: «در تمام مطالعات جدی در قرن ۲۱ درباره تروریسم جهانی این نتیجه حاصل شده که غالب پول‌های مصرف‌شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و سایر گروه‌های تبهکار هم‌فکر آن‌ها توسط عربستان تأمین می‌شوند.»

شهادت زکریای شش ساله نه تنها یک اتفاق نبوده بلکه حاصل تفکر داعشی دولت سعودی است. همانطور که تروریست‌های داعش مردم بی‌گناه عراق، سوریه، لیبی و مصر را به بدترین شیوه ممکن سر می‌بریدند وهابی‌های تندور نیز زکریای شش ساله را گلو بریدند. در واقع داعش محصول وهابیت است و به همین دلیل است که این گروه تروریستی در مکاتب تحت کنترل خود متون درسی عربستان را تدریس می‌کند. در شرایط فعلی محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی با تظاهر به اصلاحات در حوزه‌های مختلف سعی دارد تا چهره جنایتکارانه آل سعود را به نوعی ترمیم کند، اما شهادت کودک شیعه عربستانی نشان داد که اقدامات بن سلمان تنها یک اقدام فریبکارانه با هدف رسیدن به تخت پادشاهی بوده است.

ارسال نظرات