پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 بهمن 1397 - 14:20

منطق نفوذ ایران در منطقه(غرب آسیا)

بعد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران تاکتیک‌های گوناگونی را متناسب با تهدیدها و خطرات برای مقابله با نظام سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی در منطقه در دستور کارداشته است.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2213

در جهان پرتلاطم امروز، تقابل و مراوده میان کشور ها،سازمان های دولتی و غیر دولتی، لایه‌های متعددی را در بر می گیرد. دیگر مانند گذشته  رودررویی صرفاً در حوزه تقابل نظامی و جنگ قابل‌تعریف نیست. "جنگ سیاسی"یکی از این لایه‌ها را شامل می شود. این لایه، در گسترده‌ترین تعریف، به معنای استفاده از تمام ابزارها و توانمندی های یک کشور، برای دست‌یابی به اهداف ملی است.
بعد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران تاکتیک‌های گوناگونی  را متناسب با تهدیدها و خطرات برای مقابله با نظام سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی در منطقه در دستور کارداشته است.
که اصلی ترین آنها عبارتند از: استفاده از ایدئولوژی مذهبی، استفاده از نفوذ فرهنگی،تاریخی، سیاسی و اقتصادی، حضور مستشاری، حمایت از نیروهای مردمی و مدافع وطن،تشکیل بسیج مردمی در بعضی از کشورهای اسلامی با الگوگیری از بسیج ایران، استفاده از ظرفیت شبکه های ماهواره ای متناسب با ذائقه های کشورهای هدف،تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی، حضور پررنگ در اماکن متبرکه وبازسازی مجدد آنها ،کمک های فکری و سیاسی به مردم و دولت های منطقه در مقابل تجاوز گروهک های تروریستی،داشتن یک راهبرد قوی تحت عنوان محور مقاومت  متشکل از کشورهای پیرامونی و تلاش برای تقویت هرچه بیشتر آن .
جمهوری اسلامی ایران که یک حکومت انقلابی است و تجربه  8سال جنگ تحمیلی را دارد، اهمیت تبلیغات و جنگ نرم را بهتر درک می کند. و به لحاظ نزدیکی و ارتباط تاریخی، آشنایی کافی را نسبت به محیط پیرامونی خود دارد.
 ایران دارای ظرفیت های زیادی از جنبه های مختلف برای سامان دادن به هویت اصلی در منطقه ، متناسب با نیاز کشورهای منطقه است. در حالی که آمریکا به طور کلی با  آداب ورسوم این منطقه بیگانه است.گرچه اطلاعات آنها از طریق مطالعه ، تحقیق و حضور چند ساله در منطقه را نباید نادیده گرفت.
تجاوز نظامی آمریکا به منطقه غرب آسیا با بهانه قرار دادن حادثه 11 سپتامبر و ایجاد گروهک های تروریستی طالبان،القاعده،داعش و... حضور نظامی و امنیتی ایران را در منطقه جدی ترکرد. چرا که وضعیت برای ایران هر روز  بغرنج تر می شد.
عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا یکی از بزرگترین چالش های آمریکا ست  که این امر بعد از جنبش بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی منطقه مثل سودان،لیبی،مصر،یمن،عراق و بحرین جایگاه ایران را بیش از گذشته ارتقاء داده و نگرانی آمریکائیان را دو چندان کرده است.
اتفاقاتی که بعد از یازده سپتامبر در قالب تجاوز آمریکا به عراق، افعانستان،سوریه و یمن رخ داد هوشیاری جمهوری اسلامی ایران با تدابیر حکیمانه و مدبرانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با انجام دیپلماسی قوی معادلات منطقه گام به گام به سود ج.ا. ایران پیش می برد.
اینک موقعیت اثرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل برای همه مشخص شده و شرایطی در غرب آسیا  بوجود آمده است که بدون حضور ایران هیچ معاهده و قراردادی در منطقه ارزش اجرئی نخواهد داشت.
بهم خوردن موازنه قدرت در منطقه بخاطر حضور اثرگذار جمهوری اسلامی باعث شده است که آمریکائیها مجبور شوند نیروهای خود را از کشورها یی مثل عراق و سوریه خارج کنند
جمهوری اسلامی با توجه به آرمان های جهانی خود تلاش می کند برای احیای یک تمدن بزرگ اسلامی و متحد کردن 58 کشور مسلمان،ایجاد یک قدرت جهانی با ظرفیت های بسیار گسترده نظامی،اقتصادی،سیاسی و فرهنگی زمینه را برای ظهورآخرین ذخیره الهی آماده کند و در این راستا یکی از مهمترین اقدام های خود را گسترش عمق استراتژیک در منطقه و جهان می داند.
 

ارسال نظرات