پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 بهمن 1397 - 15:09
تعطیلی دولت آمریکا، ناشی از عدم توافق کنگره و کاخ سفید بر سر تصویب بودجه سالانه است.

دولت آمریکا چگونه تعطیل می شود؟

نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2180
دولت آمریکا  چگونه تعطیل می شود؟
تعطیلی دولت آمریکا، ناشی از عدم توافق کنگره و کاخ سفید بر سر تصویب بودجه سالانه است. این مسئله امر تازه‌ای نیست، ریشه این اختلافات غالبا سیاسی است و به خط کشی‌های سیاسی و جناحی بین دولت مستقر و اکثریت حاکم بر نهاد قانونگذاری آمریکا برمی‌گردد.
یعنی یک حزب مخالف در کنگره اکثریت و یا اقلیتی قوی دارد و می‌خواهد از موقعیت سیاسی خود  به عنوان اهرم فشار جهت گرفتن امتیازات مختلف از دولت، استفاده کند.
در قوانین آمریکا، تعطیلی دولت وضعیتی است که در آن دولت ارائه همه خدمات جز خدمات حیاتی را متوقف می‌کند.بیشتر نهادها و ادارات دولتی تعطیل می‌شوند به جز نهادهایی چون: پلیس، نیروهای مسلح، سازمان زندان‌ها، مدیریت ترافیک هوایی، خدمات پزشکی فدرال، آتش‌نشانی، پست و سرویس ملی آب و هوا.بقیه ادارات و سازمان ها خدماتی به مردم ارائه نمی دهندعلاوه برآن،این تعطیلی اجباری مرخصی بدون حقوق برای کارمندان محسوب می گردد.
طی 4 دهه گذشته یعنی از سال1976 به این طرف 18 بار اختلاف  بین قوه مجریه (کاخ سفید) و قوه مقننه آمریکا (کنگره) ، سبب تعطیلی موقت دولت آمریکا شده است.
طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا در دوره "بیل کلینتون" و در فاصله سال‌های 1995 و 1996 به مدت 21 روز بود و قبل از آن نیز یک بار در دوره جیمی کارتر در سال 1978 دولت فدرال را  به مدت 18 روز تعطیل کرد.
در سال جدید میلادی نیز تعطیلی دولت فدرال به دلیل اختلاف بین ترامپ و دموکرات‌های کنگره بر سر بودجه 5 میلیارد دلاری جهت احداث دیوار در مرز مکزیک  باعث شده است، که هم دموکرات‌های کنگره و هم ترامپ تا اینجای کار محکم سر حرف و موضع خود ایستاده‌اند و هیچ کدام از طرفین از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.
ترامپ بارها تاکید کرده تا بودجه احداث دیوار را نگیرد تعطیلی دولت ادامه خواهد داشت و "نانسی پلوسی" رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است: بودجه‌ای برای دیوار اختصاص نخواهد یافت.
 
- نویسنده: موسی رشیدحفظ آباد


ارسال نظرات