جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 دی 1397 - 13:28

لاف های تمام نشدنی آمریکایی ها

حدود سه هفته پیش بود که خبر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک سوریه از طرف دونالد ترامپ اعلام شد. ولی پس از گذشت چند روز اکنون اخبار ضد و نقیضی از سوریه به گوش می رسد.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2110
حدود سه هفته پیش بود که خبر خروج نیرو‌های نظامی ایالات متحده از خاک سوریه از طرف دونالد ترامپ اعلام شد. ولی پس از گذشت چند روز اکنون اخبار ضد و نقیضی از سوریه به گوش می‌رسد. خبر‌هایی که وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو اعلام کرده: آمریکا خاک سوریه را ترک خواهد کرد، اما تا آخرین پوتین‌های ایران را از سوریه بر نچیند، دست به اقدامی مبنی بر ترک سوریه نخواهد زد. اظهار نظری که در تضاد با اقدام آمریکا به نظر می‌رسد. از سوی دیگر دولت سوریه در حال مذاکره با کرد‌های سوریه است. نیرو‌هایی که با خروج آمریکا از سوریه به خطر افتاده اند و ترکیه تلاش دارد تا آن‌ها را از مناطق شمالی سوریه به عقب براند. اینجا در مورد اتفاقات اخیر در سوریه و اظهارات پمپئو بیشتر بخوانید.
خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه
به گفته مقامات پنتاگون، آمریکایی‌ها حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی نظامی در خاک سوریه دارند که طبق جدول زمان بندی تعیین شده قرار است به مرور خاک سوریه را ترک کنند. البته پنتاگون اعلام کرده، در حال خارج کردن تجهیزات نظامی خود از خاک سوریه است. از روند این عملیات‌ها به نظر می‌رسد، خروج تجهیزات از سوی آمریکایی‌ها نشانگر آغار خروج آن‌ها از خاک سوریه است. این در حالی است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرده بود، عقب نشینی آمریکا از سوریه حتماً انجام خواهد شد. جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید نیز در سفرش به سرزمین‌های اشغالی گفته بود: خروج از سوریه باید با تضمین برای دفاع از هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه باشد. در حال حاضر ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه هستند که بیشترشان به آموزش نیرو‌های محلی می‌پردازند که با داعش می‌جنگند. به نظر می‌رسد تا اینجای کار هیچ چیز در برنامه خروج آمریکا از سوریه تغییر نکرده است.
خروج واشنگتن و واکنش مسکو
مسکو به عنوان متحد دمشق در جنگ علیه داعش، اعتقاد دارد که خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی موردی است که دیر یا زود باید اتفاق بیفتد، ولی کرملین معتقد است، با خروج نظامیان آمریکایی مناطق تحت اشغال آمریکایی‌ها به دمشق سپرده شود تا مدیریت درست در آن مناطق انجام پذیرد. در همین راستا ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده: «خروج نیرو‌های آمریکایی از مناطق سوریه باید تحت نظارت دولت سوریه باشد. دولت سوریه باید کنترل مناطقی را که نیرو‌های آمریکایی از آنجا خارج می‌شوند در دست بگیرد.» زاخارووا تاکید کرده: «ما فکر می‌کنیم که آمریکا می‌خواهد در سوریه بماند. ما نمی‌توانیم به حرف‌های آمریکا درباره خارج کردن نیروهایش از سوریه اعتماد کنیم چرا که شاهد استراتژی رسمی از سوی این کشور نبوده ایم.»
مذاکرات کرد‌ها با سوریه
از سوریه نیز خبر‌هایی به گوش می‌رسد که ظاهراً دولت سوریه از برقراری تماس رسمی خود با کرد‌ها در شمال شرق سوریه استقبال می‌کند. این در حالی است که کرد‌ها شدیداً از سوی ترکیه احساس خطر می‌کنند. دمشق و کرد‌ها در شمال شرق سوریه با یکدیگر تماس گرفته اند تا در سایه تهدیدات آنکارا مبنی بر حمله جدید به خاک سوریه با یکدیگر متحد شوند. در همین راستا مقامات سوری از گروه‌های سیاسی خواسته اند تا با یک اتحاد ملی در حمایت از دولت سوریه یکرنگ و صادق باشند تا خطری خاک سوریه را تهدید نکند. از طرفی کرد‌ها نیز چاره‌ای ندارند جز اینکه با طرح‌های دولت سوریه هماهنگ شوند تا در امان بمانند.
پمپئو و برچیدن آخرین پوتین‌های ایران از سوریه!
سه هفته پیش بود که دونالد ترامپ اعلام کرد: نیرو‌های نظامی آمریکایی خاک سوریه را ترک خواهند کرد. حال وزیر امور خارجه آمریکا در سفری که به مصر داشته تاکید کرده، واشنگتن آماده اقدام نظامی مجدد در سوریه است. پمپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره گفته است: «تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه اتخاذ شده و آن را اجرایی خواهد کرد و در عین حال به مبارزه با داعش ادامه خواهد داد. پمپئو گفته است: «ما آماده ایم یک بار دیگر اقدام نظامی در سوریه انجام دهیم، اما امیدواریم که مجبور به این کار نشویم.» پمپئو به متحدانش اعلام کرده تا آخرین پوتین‌های ایران را از سوریه برنچیند خاک سوریه را ترک نخواهد کرد و ایران باید بصورت کامل خاک سوریه را ترک کند و تا زمانی که این عمل انجام نشود ایالات متحده آمریکا هیچ گونه کمکی برای بازسازی سوریه نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در شرایطی این سخنان را به زبان می‌آورد که بیش از ۸۰۰ هزار کارمند آمریکایی ۲۲ روز است که چشم به دهان دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب خود دوخته اند تا دولت را از تعطیلی خارج کند. این در حالی است که وی نتوانسته چشم‌های منتظر آنان را حتی امیدوار به سروسامان دادن به اوضاع معیشتی شان نگهدارد و نزدیک است در آمریکا اعلام وضعیت اضطراری ملی اعلام شود. اکنون در حالی که خود آمریکایی‌ها درگیر هزار و یک مسئله ریز و درشت داخلی هستند و از حل آن عاجز مانده اند با سفر به خاورمیانه و دیدن شرکای عرب خود، وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند، هیجان زده می‌شوند و جملاتی را بکار می‌برند که در سایز و قواره آن‌ها نمی‌گنجد. به نظر می‌رسد ادعا‌های وزیر خارجه کاخ سفید با این وضعیت و مشکلات، لافی بیش نبوده و واشنگتن توان لازم برای حضور در یک درگیری تازه را ندارد.

سید فرشید کاظمی پیرسرا
برچسب ها: سوریه ایران پمپئو

ارسال نظرات