پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 اسفند 1396 - 11:47

گذری بر ویژگی‌های عاشورایی "پاسداران اسلام"

نگهبانی و پاسداری از حریم اسلام و مسلمین که از ویژگی‌های مکتب عاشوراست، از عالی‌ترین مفاهیم در آموزه‌های دینی مسلمانان به خصوص شیعیان محسوب می‌شود.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 207

به گزارش رهنما به نقل از تسنیم ، نگهبانی و پاسداری از حریم اسلام و مسلمانان یکی از عالی‌ترین مفاهیم در آموزه‌های دینی مسلمانان به خصوص شیعیان است؛ زیرا این مفهوم همواره همنشین آموزه‌هایی مثل جهاد، ایثار و شهادت است. در واقع فرد مؤمنی که با نیت دفاع از حریم اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و دفاع از حریم مردم مسلمان قلم می‌زند، کار فرهنگی می‌کند و یا در میدان نبرد علیه باطل جان خویش را در معرض خطر قرار می‌دهد، پاسدار اسلام شناخته می‌شود. از این منظر نیاز است به جایگاه والای مقام پاسداری از حریم اسلام بیشتر توجه شود. رهبر معظم انقلاب در بیاناتی با تأکید بر همین موضوع خطاب به پاسداران فرمودند: «من اصرار دارم که شما عزیزان پـاسـدار در هـر جـا کـه هـسـتـیـد، روح و حـقـیـقت مسئله پاسداری و سپاه را مورد توجه قرار دهید.» (فرمایشات به مناسبت روز پاسدار،78/8/22)

حال به مناسبت شهادت جانگداز تنی چند از پاسداران و بسیجیانی که در دفاع از حریم انقلاب اسلامی و حریم مردم مسلمان کشورمان در خیابان پاسداران دل به آتشِ فتنه فتنه‌گران زدند و در این مسیر جان خویش را تقدیم کردند، به برخی ویژگی‌های عاشورایی پاسداران اسلام بر مبنای روایات اشاره می‌کنیم. 

آرزوی شهادت در راه خدا
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک پاسداران راه خدا، داشتن انگیزه شهادت است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمودند: بـهـترین مردم کسی است که خویشتن را در راه خدا وقف می‌کند و با دشمنان او به نبرد بر می‌خیزد و مرگ یا شهادت در میدان نبرد را آرزو می‌کند؛ خَیْرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نَفْسَهُ فی سَبیلِ اللّهِ یُجاهِدُوا اَعْداءَهُ یَلْتَمِسُ الْمَوْتَ اَوِ الْقَتْلَ فی مُصافِّهِ» (مستدرک الوسائل، ج11، ص17)
 این عنصر مقدس به قدری کارساز و تأثیرگذار است که برترین خوبان بشریت در آرزوی دستیابی به ثواب بالای آن، از جان و مال و خانواده خویش گذشتند؛ زیرا معتقدیم خداوند به برکت خون شهیدان بسیاری از معضلات و مفسده‌های فرهنگی و اجتماعی را برطرف می‌کند و این خون باعث بیداری امت‌ها می‌شود. ماجرای شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان از جمله مصادیق بارز این بیداری است؛ زیرا پس از شهادت امام(ع) و اصحابشان شاهد بیداری مجدد مسلمانان به ویژه محبان اهل‌بیت(ع) بودیم و اکنون نیز امتداد خون اباعبدالله(ص) را در قالب ماجرای عظیم اربعین حسینی(ع) مشاهده می‌کنیم. 

فدا کردن جان در راه دین
ایثار و فداکاری در مسیر دین، از دیگر ویژگی بارز پاسدار حریم اسلام است؛ زیرا کسی که در این مسیر گام بر می‌دارد، به طور حتم از خطرات جانی آن آگاهی دارد. امام صادق(ع) در اهمیت فدا کردن جان در راه دین در روایتی می‌فرماید، امیرالمؤمنین(ع) در وصیتی به یاران خود فرمود: «هـرگاه بلایی فرا رسد، اموال خود را سپر جانتان سازید، ولی اگر حادثه‌ای (مربوط بـه دیـن ) رخ دهـد (کـه جـز بـا دادن جـان بـرطرف نشود) جان خود را فدای دینتان کنید و بـدانـیـد کـه هـلاک شـده کـسـی اسـت که دینش تباه شود و غارت‌زده کسی است که دینش را بربایند؛ اِذا حـَضـَرَتْ بـَلِیَّةٌ فـَاجـْعـَلوُا اَمـْوالَکـُمْ دُونَ اَنـْفـُسـِکـُمْ، وَ اِذا نَزَلَتْ نازِلَةٌ فَاجْعَلُوا اَنْفُسَکُمْ دُونَ دینِکُمْ؛ وَاعْلَمُوا اَنَّ الْهالِکَ مَنْ هَلَکَ دینُهُ وَالْحَریبُ مَنْ حُرِبَ دینُه» (الکافی، ج2، ص216)

برخورداری از غیرت دینی
پاسداران حریم اسلام نسبت به میهن خود غیور هستند؛ همان خصلتی که برترین انسان‌ها یعنی پیامبران و رسولان(ع) و نیز معلمان بشریت یعنی اهل‌بیت(ع)  واجد آن بودند و نسبت به آن تقید خاصی داشتند. در واقع کسی که واجد این خصلت نیست، از نظر اسلام جایگاهی در بین مسلمانان ندارد. امیر مؤمنان(ع) برخی یاران خود را که در پاسداری از مرزهای کشور اسلامی کوتاهی کردند، مورد سرزنش قرار داد و فرمود: «زشـت بـاد روی شـمـا و از انـدوه رهـایی نیابید که آماج تیر بلا شدید، به شما حمله می‌کـنـنـد، شما حمله نمی‌کنید؟! با شما می‌جنگند، شما نمی‌جنگید؟! این گونه معصیت خدا می شود و شما رضایت می‌دهید؟» از این رو می‌توان گفت خصلتی به نام غیرت دینی باعث شد مدافعان حرم پا را فراتر از مرز وطنِ خود گذارند و در دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) جان خویش را تقدیم کنند. 

عدم رویگردانی از دشمن هنگام ترس
عدم ترس از دشمن از ویژگی‌های برتر مردان خداست که در آموزه‌های دینی با عنوان شجاعت از آن یاد می‌شود. امام صادق(ع) در روایتی در اهمیت شجاعت فرمود: «خدای عزوجل پیامبرانش را به مکارم اخلاق، مخصوص کرد. شما خود را بیازمایید، اگر آنها در وجود شما بود، پس خدا را سپاس بگویید و بدانید که بودن آنها در وجود شما خیر است و اگر در شما نبود، آنها را از خدا بخواهید و نسبت به آن رغبت جویید. سپس آنها را ده چیز شمرد: یقین و قناعت و صبر و شکر و خویشتن‌داری و خوشرویی و سخاوت و غیرت و شجاعت و جوانمردی.» (اصول کافی، ج 2، باب مکارم، ص 56) این ویژگی به صورت ذاتی در پاسداران حریم اسلام وجود دارد؛ یعنی زمانی که دین و شعائر دینی مورد خطر واقع می‌شود و یا آن هنگام که جان و مال مسلمانان در معرض خطر قرار می‌گیرد، این پاسداران هستند که با شجاعت بی‌مثال خود وارد میدان نبرد می‌شوند و حافظ دین و جان و مال مردم می‌شوند. 

سعید شیری

 

منبع: تسنیم

ارسال نظرات