پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 دی 1397 - 17:16

تنش های دموکرات ها با رئیس جمهور ترامپ

پس از هشت سال بالاخره دموکرات ها سکاندار مجلس نمایندگان آمریکا شدند. این می تواند خبر بدی برای شخص رئیس جمهور دونالد ترامپ و کابینه اش باشد
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2064
تنش‌های دموکرات‌ها با رئیس جمهور ترامپ
پس از هشت سال بالاخره دموکرات‌ها سکاندار مجلس نمایندگان آمریکا شدند. این می‌تواند خبر بدی برای شخص رئیس جمهور دونالد ترامپ و کابینه اش باشد و بدتر از آن انتخاب نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان است. کسی که با ۷۹ سال سن برای دومین بار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شده است. ریاست قبلی خانم پلوسی به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد. بهتر است در ادامه پیرامون اتفاقات هفته گذشته آمریکا بیشتر بخوانید:
۱- از سوابق نانسی پلوسی مشخص است که وی شخصی است که ترامپ او را نژادپرست، بالاتر از قانون و فریبکار توصیف کرده است. این در حالی است که طی دو سال گذشته دو طرف با تنش‌های زیادی علیه یکدیگر مواجه بوده اند. البته نانسی پلوسی سابقه درگیری با جورج بوش رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا را نیز دارد. این اختلاف نظر به دخالت نظامی واشنگتن در عراق بر می‌گردد. حالا به نظر می‌رسد پس از یکه تازی‌های آقای رئیس جمهور، با انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان، ترامپ با سد محکمی رو به رو شده است. البته نباید هم زیاد سطحی به ماجرا نگاه کرد و فکر کنیم پس از این انتخاب، کلک ترامپ کنده شده است! همانطور که می‌دانید کنگره آمریکا شامل مجلس سنا و نمایندگان است و اصل ماجرا اینجاست که هنوز هم اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان است و در ادامه نیز مطمئناً با رئیس جمهور همراهی خواهند کرد. همین یکدست نبودن کنگره و اختلاف بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه باعث اختلال خواهد شد البته طبیعی است که دموکرات‌ها نمی‌توانند آنطور که باید و شاید نظرات خود را به کابینه ترامپ تحمیل کنند. اما حالا با انتخاب نانسی پلوسی دموکرات با پیشینه ضد ترامپی که از وی در ذهن دارند، دموکرات‌ها امیدوارند که از تندروی‌های رئیس جمهور کاسته شود.
۲- اختلاف بعدی نانسی پلوسی و دونالد ترامپ به ماجرای کشیدن دیوار مرزی بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک بر می‌گردد جایی که آن‌ها بر سر موضوع ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا به توافق نرسیده اند و دولت آمریکا عملاً بعد از ضرب الاجل تعیین شده تعطیلی خود را اعلام کرد. همین جا بود که پلوسی به ترامپ پیشنهاد کرد بخاطر هزینه بر بودن این طرح از این ماجرا صرف نظر کند و بر این تصمیم پافشاری نکند و رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که اگر این طرح به تصویب نرسد ممکن است تعطیلی دولت در این کشور بیشتر از این‌ها هم طول بکشد. ترامپ در اقدامی عجیب و بخاطر اینکه ثابت کند که این طرح چقدر با حمایت‌های گسترده همراه است، در کنفرانسی غیر منتظره حضور یافت و شماری از مأموران گشت مرزی آمریکا را همراه خود به یک کنفرانس خبری برد و پیرامون این طرح مصاحبه کرد و از همراهانش خواست در مورد آن صحبت کنند! آن‌ها نیز از زحمات ترامپ برای احداث دیوار مرزی تشکر کردند! البته پلوسی پس از در دست گرفتن ریاست مجلس نمایندگان به ترامپ هشدار داده است، هشدار‌هایی در مورد تعطیلی دولت وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما دیوار نمی‌سازیم. آیا کسی به این موضوع شک دارد که ما دیوار نمی‌سازیم؟» وی در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیز با لحنی تهدید آمیز گفت:: «این سؤال همواره وجود دارد که چگونه می‌توان رئیس جمهوری را استیضاح کرد.»
۳- به نظر می‌رسد اوضاع سیاست داخلی آمریکا همانند سیاست خارجی اش روز‌های خوشی را سپری نمی‌کند. پس از تهدید‌های نانسی پلوسی، برد شرمن نماینده دموکرات روز چهارشنبه رسماً طرح استیضاح رئیس جمهور را به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرد. تایید طرح استیضاح ترامپ مستلزم رأی اکثریت مجلس نمایندگان است، اما باید منتظر ماند و دید در صورتی که طرح شرمن به رأی گذاشته شود، احتمال تایید این رأی وجود دارد یا خیر؟ آنچه که مسلم است روز‌های پیش رو روز‌های پرتنشی بین رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان خواهد بود. همه از دشمنی‌های پلوسی با ترامپ خبر دارند. پلوسی لحظاتی پس از ادای سوگند، از لحظه‌ای تاریخی در آمریکا سخن گفت و بصورت شفاف و واضح از دشمنی دموکرات‌ها در دو سال آینده با رئیس جمهور و حزب جمهوری خواه سخن گفت. البته او در نطق اول پس از ریاست خود بر ضرورت همکاری بین دو حزب بزرگ آمریکا تاکید کرد و چندین بار نیز اعلام کرد که مجلس نمایندگان با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مکزیک موافقت نخواهد کرد. واقعیت این است که آغاز سال ۲۰۱۹ شروع خوبی برای ترامپ نبوده و مسلم است که ترامپ سال را با نحسی خاصی به نام نانسی پلوسی آغاز کرده است و از این به بعد باید منتظر مچ گیری‌های دموکرات‌ها باشد. ترامپ دیگر تنها سیاستگذار اصلی در سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا نخواهد بود و روز‌های چالش برانگیزی پیش روی آقای رئیس جمهوری طی دو سال آینده خواهد بود.
سید فرشید کاظمی پیرسرا

ارسال نظرات