جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 دی 1397 - 16:16

کشاورزی ، شا خص مهم رشد و توسعه اقتصاد

صـنعت کشـاورزی در سال‌های بعد از پـیـروزی انقلاب اسلامی جزء مهمترین شاخص‌های توسعـه اقـتصادی و اجتماعی بوده است و می‌توان براحتی اثبات کرد که پیشرفت‌ها و تحولات صورت گرفته در عرصه کشاورزی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
نویسنده :
خدیجه پرندار
کد خبر : 2046

صـنعت کشـاورزی در سال‌های بعد از پـیـروزی انقلاب اسلامی جزء مهمترین شاخص‌های توسعـه اقـتصادی و اجتماعی بوده است و می‌توان براحتی اثبات کرد که پیشرفت‌ها و تحولات صورت گرفته در عرصه کشاورزی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست. در سال‌های گذشته برخی سـیاست‌هـا و مـوانع از جـمـلـه خـشکـسـالـی، سـیـل و مـدیـریـت ناکارآمد در بخش کشاورزی بـاعـث شد دو وزارتخـانه‌ی جـهاد سـازنـدگی و کـشـاورزی با هـم ادغام شوند. این تصمیم نخست در دی ماه ۱۳۷۹ به تصویب مجلس رسید و چند روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید و با نام سازمان جهاد کشاورزی شروع به کار کرد. هـدف از تشکـیل این وزارتخانه رفع نابسامانی و نارسایی در حوزه‌هـای مختلف کـشاورزی و کاهـش تصدی‌هـای غیرضروری و بالا بردن سطـح بهره‌وری در حـوزه‌هـای مختـلف اجرایی بود. جهاد کشاورزی با الهـام از کلمه‌ی جهاد (که به معنی کار و تلاش شبانه‌روزی برای رسیدن به هدف – خدمت به خلق- می‌باشد) با هـدف محرومیـت زدایـی و عمران و آبادانی روستا‌های کشور کار خود را آغاز کرد.
 
پوزارت جهاد کشاورری دارای زیر مجموعه‌هایی از جمله: بخش عمران و صنایع روستایی، بخش منابع طبیعی، بخش امور دام و شیلات، بخش آبخیزداری، بخش مشارکت مردمی و بخش آموزش و تحـقـیـقـات و ... می‌باشد. طی سال‌های اخیری که جهاد کشاورزی تشکیل شده است، در حوزه‌ی آموزش و تحـقـیقـات رشد قابـل تـوجهی داشتـه‌ایم که کمک به حوزه‌ی کشت و صنعـت و ارتقاء دانش کشاورزان یکی از نمود‌های آن می‌باشد. البته در سایر بخش‌ها نیز به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم که نمی‌توان براحتی آن را انکار کرد؛ کمااینکه در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با سیاست‌های اعمالی موفق توانسته‌ایم در بسیاری از اقلام غذایی خودکفا شویم و از واردات بسیاری از کالا‌های خارجی در امان مانده‌ایم. البته مجموع اقداماتی نظیر احـداث راه‌های روستایی، بالا بردن سطـح دانش کشاورزی، دامداری و شیلات و همچنین تولـیـد کود و سم‌های کشاورزی در رسیدن به چنین ترازی مهم و اساسی بوده است. از دیگر حوزه‌هایی که پـیــشرفـت قابـل توجهی داشـته است، در زمـیـنـه‌ی تحـقـیـق و دستیابی به تولید واکـسـن و ارقام جدید غلات، خاک‌شناسی، گیـاه پزشکی است که در منطقه دارای بالاترین رتبه می‌باشیم. در زمیـنـه‌ی تولید کود شیمیایی دارای بیش از ۶۵۰۰ برند می‌باشد. همچنین درتولید راه‌های بهینه روستایی به بالاترین دستاورد رسیده است. این خود زمینه‌ساز تولید محصولات فراوان و با کیفیت کشاورزی شده کمااینکه در تولید برخی محصولات از جمله تولیـد گنـدم به خودکفایی رسیده ایم. در زمینه‌ی محصولات باغی از جمله مرکبات، خرما، زردآلو، سیب، در رتبه‌ی بهترین‌ها قرار داریم. در حوزه‌ی شیلات کار‌های بسیار خوبی برای تکثیرگونه‌های مختلف آبزیان شده است. اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره‌ی لزوم خودکفایی و توانمندی صادرات در محصولات استراتژیک کشاورزی می‌فرمایند: «البته گندم یکی از چیز‌های لازم ماست. در بقیه مواد لازم مثل لبنیات، روغن و گوشت هم باید کشور کاملا خودکفا و غنی شود و بتواند این محصولات را صادر کند. این به نظر ما کاملا ممکن است، زیرا ما دشت‌های وسیع و خوبی جهت این کار داریم.» معظم‌له بار‌ها با ادبیات اینچنینی نسبت به ضرورت توسعه و پیشرفت در عرصه کشاورزی و مصون ماندن کشور در برابر سیل تحریم‌ها مطالب مهمی را مطرح نموده‌اند.
 
حال اگر امروز آمریکا با اعمال تحریم‌های بین المللی تلاش کرده اقتصاد داخلی کشورمان را در همه‌ی حوزه‌ها از جمله کـشاورزی که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد به اصطلاح فلج کند، اقدامات جهادی در عرصه کشاورزی می‌تواند بسیاری از اهداف تحریمی آمریکا را به بن بست برساند. اقدامات جهادی (به تعبیر رهبرمعظم انقلاب) در عرصه کشاورزی یک هدف رویایی و دست نیافتنی نیست چرا که در برخی از حوزه‌های مهم از جمله حوزه نظـامی نه تنها به خودکفـایی رسیده‌ایم و تحریم‌ها عملا هیچ‌گونه اثری روی آنهـا نداشته‌است بلکه عامل اقتدار کشور نیز به شمار می‌رود و عامل اصلی امنیت داخلی و منطقه‌ای شده است. خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی با هدف بی‌اثرکردن تحریم‌ها می‌تواند رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم را نیز به دنبال داشته باشد و چنین هدفی دور از دسترس نیست .

ارسال نظرات