در آخرین روز ماه سپتامبر نشریه آمریکایی "Responsible Statecraft " در گزارشی که اتفاقا در لیست پربازدیدهای این نشریه قرار گرفته است، از پروژهای با عنوان «استر» خبر داد؛ برنامهای تبلیغاتی که با هدف ارائه تصویر قابل قبول از رژیم اسرائیل به مخاطبان آمریکایی خبر داد، آن هم از طریق محتوایی که اینفلوئنسرهای فضای مجازی با هدف حمایت از سیاستهای این رژیم جعلی در شبکههای اجتماعی ازجمله «تیکتاک»، «اینستاگرام» و «یوتیوب» تولید و منتشر میکنند؛ پلتفرمهای محبوب جوانان آمریکایی که اغلب آنها نسبت به سیاستهای حمایتی دولت ایالاتمتحده از کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط رژیم اسرائیل و جنگ نابرابر نظامیان این رژیم علیه باریکه نشینان «غزه» منتقد بوده و انزجار خود را با این سیاستها اعلام داشتهاند.
· کشورگشایی سایبری
طبق وعده متولی اجرای این پروژه یعنی شرکت خصوصی «بریجز پارتنرز» مورد حمایت مستقیم نهادهای اسرائیلی، قرار است مبلغ ۹۰۰۰۰۰ دلار یعنی چیزی حدود ۷۰۰۰ دلار به ازای هر پست منتشر شده در فاصله زمانی ماه ژوئن تا نوامبر به این گروه 18 نفره پرداخت شود که تولید و انتشار ۷۵ تا ۹۰ پست در این بازه زمانی با حداقل 50 میلیون بازدید ماهانه مورد انتظار این شرکت است.
صرفنظر از ایرادات حقوقی مترتب بر این طرح ازجمله نقض قانون «ثبت عوامل خارجی آمریکا» مبنی بر الزام اعلام هویت فعالان تبلیغاتی دول خارجی در خاک کشور آمریکا توسط اینفلوئنسرهایی که نام و نشانی از خود ثبت نکردهاند، آنچه در این مجال مهم مینماید؛ بهرهبرداری رژیم صهیونیستی از فرصت شبکههای اجتماعی برای جابه جا کردن مرزهای نفوذ سیاسی و تبلیغات و به معنای بهتر کشورگشایی سایبری این رژیم است. موضوعی که میتوان آن را پیوستی به جلسه «بنیامین نتانیاهو» با جمعی از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی دانست؛ نشستی که نخستوزیر رژیم صهیونیستی در آن از تغییر اسلحهها با گذشت زمان گفت و با تأکید بر شبکههای اجتماعی به عنوان مهمترین ابزار جنگی عصر کنونی برای پیشبرد اهداف اسرائیل، نسبت به خرید شبکه اجتماعی «تیکتاک» و سپس «ایکس» و بهرهبرداری از پیامدهای این خرید ابراز امیدواری کرد.
· از نیمبوس تا دستاندازی به هوش مصنوعی
البته این شکل از دیپلماسی رژیم صهیونیستی نه تازگی دارد و نه تمامشدنی است، پس از توافق گوگل و آمازون با اجرای پروژه «نیمبوس» در سال 2021 مبنی بر ارائه خدمات محاسبات ابری به کابینه و ارتش اسرائیل، با گسترش فعالیت رسانههای اجتماعی، صهیونیسم جهانی کنترل جریان اطلاعات را مورد توجه قرار داد و تلاش کرد تا در جنگ روایتها دست برتر را در روایتهای جهانی از سیاستهای اشغالگرانه و تهاجم نظامی خود داشته باشد. بیش از یک دهه پیش، وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی، با تشکیل شبکهای از فعالان و سازمانهای حامی این رژیم، تولید و ترویج محتوای تبلیغاتی در راستای مخالفت با جنبشهای ضد اسرائیلی را در دستور کار قرار داد و در سالهای پس از آن یگان اطلاعاتی ارتش اسرائیل موسوم به «8200» با مأموریت جاسوسی، ساخت انواع بدافزارها، رمزگشایی از کدهای رایانهای، شنود و ... در خط مقدم جنگ سایبری قرار گرفت و اکنون شاهد آن هستیم که ارتش اسرائیل اولین استفاده غیر صلحآمیز از ابزارهای هوش مصنوعی را نیز به نام خود زده و با طراحی و اجرای پروژههایی نظیر قرارداد ۶ میلیون دلاری با شرکت «کلاک تاور ایکس» با هدف دستاندازی به موتورهای هوش مصنوعی نظیر «چتجیپیتی» از طریق ساخت محتوا و بهینهسازی آن در وب در حال استفاده از این فناوری در راستای تغییر افکار عمومی و سفیدشویی جنایات جنگ غزه، بیاعتبارسازی صدای حامیان فلسطین، محدود کردن جریان اطلاعات در مورد نسلکشی و توجیه تجاوزهای وحشیانه خود و ارائه تصویری مطلوبتر از اسرائیل است.
· نبرد برای ذهن نسل Z
زنگ خطر این دست پروژهها وقتی بلندتر میشود که بدانیم افکار و اندیشه نسل جوان امروز حساسترین مراکزی هستند که دیپلماسی الگوریتمی اسرائیل آن را نشانه رفته و بر اساس همین سیاست خارجی است که مقرر نموده حداقل ۸۰ درصد محتوای تولیدی این پروژهها باید «ویژه نسل Z» منتشر شود؛ «سید عبدالمجید زواری» دانشآموخته روابط بینالملل در تازهترین مقاله منتشره «اندیشکده روابط بینالملل» این نسل را با ویژگیهایی ازجمله شهروندانی نقاد، واقعگرا و دیجیتال بومی توصیف کرده که از کودکی با اینترنت، گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی بزرگ شده و فناوری بخشی از هویت و شیوه تعامل آنان با جهان است.
جوانان نسل z اکنون بخش عمده موج مخالفت با سیاستهای تجاوزکارانه، جنگطلبانه و ضد انسانی رژیم اسرائیل در سرزمینهای اشغالی را تشکیل میدهند و دیپلماتهای سایبری رژیم صهیونیستی با علم بر اینکه این دست پروژهها و تلاشها در مصادره به مطلوب نمودن فضای مجازی حتماً میتواند بر افکار نسل عصر فناوری و تصمیمگیریهایشان تأثیر بگذارد، عزم خود را جزم کردهاند تا برای بازگرداندن مشروعیت ازدسترفتهشان، زبان قابل فهم این نسل یعنی زبان دیجیتال را برگزینند و از رسانههای اجتماعی برای تضمین پیروزی در مهمترین میدان نبرد بهرهبرداری کند.
· نتیجه
ارسال نظرات