جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 دی 1397 - 14:08

درس‌های شکست امریکا در سوریه

جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه، همچنان شکست دومینو وار را تجربه می‌کند و رهبران اصلی تروریست‌ها، از اینکه تنها شاهد نابودی منافع و اهداف خود باشند و در مقابل شاهد شکل‌گیری یک ائتلاف و موازنه قدرت جدید در غرب آسیا باشند، رنج می‌برند.
نویسنده :
امیر عباس رسولی
کد خبر : 1986

جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه، همچنان شکست دومینو وار را تجربه می‌کند و رهبران اصلی تروریست‌ها، از اینکه تنها شاهد نابودی منافع و اهداف خود باشند و در مقابل شاهد شکل‌گیری یک ائتلاف و موازنه قدرت جدید در غرب آسیا باشند، رنج می‌برند. دلایل فراوانی که ریشه‌های آن در دوره بوش پسر و سیاست‌های نظامی‌گری وی قرار دارد، موجب شده آمریکا و شرکای غربی، عربی آن و رژیم‌صهیونیستی قادر نباشند، نقاب جنگ نیابتی را کنار زده و وارد درگیری مستقیم شوند و از سوی دیگر هزینه‌های حضور در سوریه برای آن‌ها رو به افزایش است.

تمام طرح‌های آمریکا در سوریه با شکست مواجه شده است و امروز پس از گذشت بیش از ۶ سال از آغاز بحران سوریه، خبر‌های رسمی حکایت از تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج کامل نیرو‌های آمریکا از سوریه دارد، خبری که نمایانگر تثبیت قدرت جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در مقابل ایالات متحده آمریکا و شرکای این کشور است. چندی پیش بود که روز‌های پایانی خلافت داعش در البوکمال و شمال آن، آغاز شد و همه امید‌های میدانی برای به چالش کشیدن دمشق و حتی یک اقدام ضربتی برای اشغال دمشق در غوطه شرقی به نفس‌های آخر رسید و نابودی جیش‌الاسلام پذیرفته شد و در نهایت دولت بشار اسد توانست سایر بحران‌های دست ساز ایالات متحده و متحدانش را مدیریت کند.
 
در چنین شرایطی منابع آگاه چهارشنبه به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند ارتش این کشور شریکانش در شمال شرق سوریه را از برنامه‌های خود برای خروج کامل از این منطقه مطلع کرده‌اند. منابع آگاه روز چهارشنبه به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند ارتش این کشور در تدارک خارج کردن نیروهایش از شمال شرق سوریه است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که این خبر را گزارش داده نوشته این اقدام موجب خواهد شد راهبرد آمریکا در خاورمیانه دچار آشفتگی شود. این منابع می‌گویند مقام‌های آمریکایی شریکانشان در شمال شرق سوریه را از برنامه‌های واشنگتن برای خارج کردن نیرو‌های خود از این منطقه مطلع کرده‌اند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد حمله به نیرو‌های هم‌پیمان آمریکا در سوریه را دارد. رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا «شرق فرات از [حضور]گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد]آزاد شود.» «عمر اوسی» عضو پارلمان و رئیس «طرح ملی» کُرد‌های سوریه گفت: تهدید‌های ترکیه برای عملیات در شرق فرات با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود. او گفت: آمریکا در واقع «کُرد‌ها را به ترکیه فروخته است.» در حالی که وال‌استریت‌ژورنال نوشته ارتش آمریکا در تدارک برای خارج کردن نیرو‌های خود از شمال شرق سوریه است دیگر رسانه‌های آمریکا گفته‌اند این کشور «خروج کامل» از سوریه را بررسی می‌کند.
 
وب‌سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی در پنتاگون نوشت مقدمات خروج «فوری» و «کامل» نیرو‌های آمریکایی از سوریه در جریان است. این تصمیم توسط شخص «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ شده است. شبکه خبری فاکس‌نیوز هم گزارش داده آمریکا قصد دارد تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند. دونالد ترامپ در توئیتر به طور تلویحی گزارش‌ها درباره احتمال خروج دست‌کم برخی از نیرو‌های آمریکایی از سوریه را خارج کرد. وی نوشت: «ما به داعش در سوریه غلبه کرده‌ایم. این تنها دلیل من برای ماندن در آنجا در دوران ریاست‌جمهوری‌ام بود.» جالب است به یاد بیاوریم با شروع بحران سوریه بسیاری از افراد و جریانات داخلی کشور، با بزرگ نمایی قدرت آمریکا و متحدانش تلاش می‌کردند حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه را یک اشتباه استراتژیک و پرهزینه القاء کرده و محور مقاومت را در رویارویی با غرب محکوم به شکست بدانند، اما تحولات ۶ سال اخیر سوریه و حتی عراق و یمن نشان داده که با حفظ روحیه مقاومت و ایستادگی می‌توان در برابر بزرگترین قدرت‌های دنیا نیز پیروز شد و از منافع ملی کشور حفاظت عقلانی ومنطقی کرد. کمااینکه بیش از ۸۰ کشور در شکست دادن محور مقاومت و سرنگون کردن دولت قانونی بشار اسد با آمریکایی‌ها هم پیمان شده و با گسیل دادن تروریست‌های خارجی به سوریه تلاش کردند مرز‌های معنوی و جغرافیایی کشورمان را ناامن کنند، اما صدای ترک برداشتن طرح‌های آمریکا یکی پس از دیگری نشان داد که هیبت وهیمنه آمریکایی‌ها بیشتر از انکه حقیقی باشد، ناشی از ترس و احساس خودکوچک بینی گروه‌ها و احزابی است که حفظ امنیت کشور را در پرتو تعدیل مواضع انقلابی در برابر آمریکا تفسیر می‌کنند.
 
جالب است بدانیم دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیرو‌های خود را در این کشور مستقر کرد. استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر سیا را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود و با تمام این مصادیق اعلام خروج رسمی نیرو‌های آمریکا از سوریه نمایانگر این مسئله است که گفتمان انقلابی و حفظ روحیه انقلابی دستاوردساز بوده و تعدیل مواضع در برابر نظام سلطه نه تنها امنیت زا نیست بلکه منافع ملی را نیز حراج می‌کند.

ارسال نظرات