پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 آذر 1397 - 18:31

یلدای امسال، گرانتر از پارسال

با توجه به تورم و افزایش قیمت سرسام آور کالا‌ها بخصوص در حوزه خوراک و خشکبار و... هزینه‌های معیشتی مردم سر به فلک کشیده و نشستن بر سفره یلدا را سخت‌تر از گذشته کرده است.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 1957
پایان فصل پاییز مقارن است با طولانی‌ترین شب سال؛ یعنی شب یلدا. خانواده‌های ایرانی طبق رسوم گذشته در این شب گردهم جمع شده و با شب نشینی و خوردن آجیل، شیرینی و میوه اولین شب زمستانی خود را در کنار اقوام و دوستان سپری می‌کنند. شب یلدا پای ثابت خانواده‌های ایرانی در سرمای زمستان است و طی دهه‌های گذشته خانواده‌های ایرانی در چند روز مانده به شب یلدا برای خرید اقلام و خوراکی‌های مورد نیاز شب یلدا به تکاپو می‌افتند. میوه (انار، هندوانه)، آجیل و شیرینی گل سر سبد سفره شب یلدا است. معمولاً بزرگان خانواده در چنین مراسمی میزبان هستند و از آشنایان و فرزندان برای شب نشینی دعوت می‌کنند. اما نکته مهم اینجاست که در سال‌های گذشته به دلیل اینکه بازار از تلاطم کمتری برخوردار بود، خانوار‌ها کمتر متحمل فشار اقتصادی می‌شدند. اما امسال به موازات افزایش نرخ ارز و سوء تدبیردستگاه‌های اجرایی قیمت کالا‌ها و اقلام خوراکی، سفره شب یلدای امسال را کوچک‌تر و گرانتر کرده و شب نشینی‌ها را برای خانواده‌های کم درآمد سخت کرده است.
اگر سری به بازار خشکبار بزنیم، متوجه قیمت افسار گسیخته اقلام و خوراکی‌های سفره یلدا نسبت به سال گذشته خواهیم شد. در بین خوراکی‌ها آجیل و خشکبار پرچمدار افزایش قیمت‌ها هستند. البته میوه و شیرینی هم از موج گرانی بی نصیب نمانده اند. برای مثال پسته کله قوچی نسبت به سال گذشته (۶۵۰۰۰ تومان) ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و رقم ۲۶۰۰۰۰ هزار تومان را تجربه می‌کند! یا برای خرید یک کیلو موز باید امسال حدود ۱۲۰۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این قیمت به نسبت مشابه پارسال (۵۳۰۰ تومان) حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. سایر اقلام و میوه‌ها اعم از فندق (۱۸۰ هزارتومان،۳۷۴%افزایش قیمت)، تخمه کدو (۵۳ هزارتومان،۱۹۴%افزایش قیمت)، بادام هندی (۲۲۰ هزارتومان،۲۱۴%افزایش قیمت) نیز وضعیت مشابهی دارند و خرید این اقلام برای بخش عمده‌ای از خانوار‌های ایرانی به‌ویژه اقشار کم‌درآمد مقدورنیست؛ چرا که یک کارگر با حقوق ماهانه یک‌میلیون و صد هزار تومان و یک کارگر در سایر سطوح؛ مزدی ماهانه یک‌میلیون و پانصد هزار تومان حقوق دریافت می‌کند که قادر به تهیه حداقل اقلام خوراکی برای شب یلدای خانواده خود نخواهند بود.
سخن آخر اینکه سبد معیشتی مردم بخصوص کارگران، کارمندان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و به طور کلی کسانی که درآمد کمتر از ۳ میلیون دارند (خط فقر) بیش از هر زمان دیگری خالی است. با توجه به تورم و افزایش قیمت سرسام آور کالا‌ها بخصوص در حوزه خوراک و خشکبار و... هزینه‌های معیشتی مردم سر به فلک کشیده و نشستن بر سفره یلدا را سخت‌تر از گذشته کرده است.

ارسال نظرات