پنجشنبه ؛ 22 خرداد 1404
به مناسبت دهه امامت و عید سعید غدیر؛

غدیر؛ چشمه جوشان هدایت

امام صادق (ع) نیز از پدر بزرگوارش نقل می‌کند که‌ پیامبر (ص) فرمود: «برترین عید امت من، عید غدیرخم است.
کد خبر : 19204

تبیین:


عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است. به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد (ص) گفته می‌شود. در رابطه با این روز بزرگ احادیث زیادی وارد شده است. حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند؛ «به خدا سوگند اگر مردم به فضیلت این روز شناخت صحیح و کامل داشتند، فرشتگان روزی ۱۰ مرتبه با آنان دست می‌دادند».
امام صادق (ع) نیز از پدر بزرگوارش نقل می‌کند که‌ پیامبر (ص) فرمود: «برترین عید امت من، عید غدیرخم است. روزی که خداوند تعالی دستور داد تا برادرم علی‌بن‌ ابیطالب (ع) را به عنوان پرچم برای امت نصب کنم تا پس از من به واسطه او هدایت شوند، روزی که خدا دین را کامل و نعمتش را بر امت من تمام و اسلام را به عنوان دین آنها پسندید».
همچنین امام صادق (ع) در روایتی دیگر در رابطه با این عید بزرگ می فرمایند؛ «عید غدیر، بزرگترین عید خدا است، خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است. نام این روز در آسمان «عهد معهود» و در زمین روز پیمان گرفته شده و جمع مشهود است».
و امام رضا (ع) می فرمایند؛ «اگر از طولانی شدن کلام کراهت نداشتم، از فضیلت این روز و عطای الهی برای کسانی که معرفت به آن دارند، آنقدر بیان می‌کردم که به شمارش درنیاید».
* الغدیر؛ سند حقانیت امیرالمومنین (ع)
در دعای عید غدیر به روایت شیخ مفید می خوانیم؛ بار الها! همان‌گونه که این روز را بزرگترین عید خویش قرار داده‌ای، آن را در آسمان «عهد بسته شده» و در زمین «پیمان گرفته شده» و «اجتماع مورد سؤال» نامیدی، بر محمد و خاندانش درود فرست و چشم ما را به آن روشن نما و ما را به آن سامان بخش و ما را از سپاسگزاران بر نعمت‌هایت قرار ده، ای مهربانترین مهربان‌ها.
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در بیانات خود درباره این عید می فرماید؛ مسئله غدیر، مسئله‌ای نیست که به نفسه برای حضرت امیر یک مسئله‌ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد مأمور می‌کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این‌طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده‌اند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئله‌ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می‌گوید که به قدر این کفش بی‌قیمت هم پیش من نیست.
آنکه هست اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر - سلام الله علیه - و اولاد او می‌توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، اینها هستند، اما فرصت نیافتند. زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته، باید روش ملت ها و دست‌اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الّا مقامات معنوی قابل نصب نیست یک چیزی نیست که با نصب آن‌ مقام پیدا بشود؛ اما آن مقامات معنوی که بوده است و آن جامعیتی که برای آن بزرگوار بوده، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند.
اینکه حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می‌خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر یا یک شأنی برای حضرت امیر درست کند نیست. حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد».( صحیفه امام، ج20، صفحه 113) 
* میراث ماندگار علامه امینی (ره)
یکی از مواریث مهم شیعه، کتاب ارزشمند «الغدیر» اثر علامه عبدالحسین امینی (ره) است که در آن، به اثبات و استدلال در باب ولایت و خلافت امیرالمومنین امام علی (ع) می‌پردازد. 
علامه امینی برای تألیف این اثر بدیع، همه منابع مورد نیاز موجود در کتابخانه‌های عمومی و خصوصی نجف اشرف را بررسی کرده، سپس برای تکمیل گستره کار خود، به ایران، سوریه، هند و ترکیه مسافرت می‌کند و مصادر مربوط به این موضوع را با کوششی بی وقفه و حیرت انگیز، مطالعه و بررسی می‌کند. او خود در این باره می گوید: «من برای نوشتن الغدیر، ده هزار کتاب را خوانده ام و به صد هزار کتاب مراجعه مکرر داشته ام».
منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یک‌سونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. در کتاب «الغدیر» نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتابهای مسلمین در رشته های مختلف به میان آورده شده و براساس ملاکها و مآخذ خود اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. 

ارسال نظرات