موشک استارشیپ شرکت آمریکایی اسپیس ایکس روز سهشنبه از تگزاس به فضا پرتاب شد، اما در نیمهراه پرواز بدون دستیابی به مهمترین اهداف خود، از کنترل خارج و منفجر شد.
تبیین:
شکست پرتاب موشک شرکت استارشیپ موانع مهندسی جدیدی را برای برنامه پرتاب موشک ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت به مریخ، به وجود خواهد آورد. موشک استارشیپ با ارتفاع ۱۲۲ متر که ابزار اصلی ماسک برای فرستادن انسان به مریخ است، از مقر اسپیس ایکس در استاربیس تگزاس، به فضا پرتاب شد و فراتر از دو پرتاب قبلی در زمستان سال قبل در فضا بالا رفت. این نهمین مأموریت استارشیپ از زمان اولین تلاش برای پرتاب آن در فروردین دو سال قبل بوده که سی دقیقه پس از پرواز به شکست انجامید. آخرین بار فضاپیمای استارشیپ در اسفند سال قبل مدت کوتاهی پس از پرواز منفجر شد. قبل از اینکه موشک حامل این فضاپیما مذکور به دریا سقوط کند، ارتباط خود را با بوستر پایینی از دست داد و فرود کنترلشده آن ناممکن شد. استارشیپ تا مدتی به حرکت خود ادامه داد، اما تقریباً ۳۰ دقیقه پس از شروع مأموریت، شروع به چرخش غیرقابلکنترل کرد و منفجر شد. قرار بود ماسک پس از انجام این مأموریت سخنرانی کرده و اطلاعاتی را در مورد جاهطلبیهای فضایی خود ارائه دهد. عنوان این سخنرانی مسیر ایجاد حیات چندسیارهای بود. اما این سخنرانی بدون ارائه هیچ توضیحی انجام نشد و حتی لغو آن به طور رسمی اعلام نشد.
ماسک پس از مدتی با ارسال مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، از خاموش شدن برنامهریزیشده موتور استارشیپ در فضا، که در پروازهای قبلی هم رخ داده بود، تمجید کرد، اما افزود: نشتی در مخزن سوخت اصلی استارشیپ منجر به از دست رفتن کنترل آن شد. دادههای خوب زیادی برای بررسی وجود دارد. آهنگ پرتاب برای ۳ پرواز بعدی سریعتر خواهد بود، تقریباً ۱ پرواز در هر ۳ تا ۴ هفته.
اسپیسایکس اعلام کرده مدلهای استارشیپ که امسال به فضا پرواز کردهاند، نسبت به نمونههای اولیه قبلی، ارتقای طراحی قابلتوجهی داشتهاند، زیرا هزاران کارمند شرکت برای ساخت یک موشک چندمنظوره که قادر به انتقال دستههای عظیمی از ماهوارهها به فضا، حمل انسان به ماه و در نهایت انتقال فضانوردان به مریخ است، تلاش میکنند. درعینحال مشخص نیست علیرغم این تلاشهای گسترده چرا مأموریتهای اخیر اسپیس ایکس به شکست منجر میشود.
به دنبال شکست این مأموریت و سقوط قطعات فضاپیمای استارشیپ به سمت زمین، اداره هوانوردی فدرال آمریکا وسعت منطقه پروازممنوع را تقریباً دوبرابر کرد و آن را تا ۲۹۶۳ کیلومتر در شرق محل پرتاب گسترش داد تا از وقوع هرگونه سانحه هوایی برای هواپیماهای در حال پرواز جلوگیری شود.
ارسال نظرات