با اشاره به اینکه در راستای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، برنامهریزی گستردهای برای افزایش تعداد اتوبوسهای برقی و دیزلی در دست اجراست، اظهار کرد: تاکنون ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران شده است و حدود ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در گمرک منتظر ترخیص هستند.
وی با بیان اینکه هدف ما این است که تا پایان سال، تعداد این اتوبوسها به بیش از ۵۰۰ دستگاه برسد، ادامه داد: قرار است ناوگانی که وارد پایتخت میشود در وهله اول در مناطق مرکزی و پرتردد پایتخت بهکار گرفته شود تا نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک ایفا کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران با اشاره به احداث زیرساختهای لازم برای بهبود حمل و نقل عمومی در تهران، تصریح کرد: ایستگاههای شارژ اتوبوسهای برقی در حال احداث و خطوط موردنظر برای بهرهبرداری از این ناوگان نیز آمادهسازی شده است تا بهمحض ورود اتوبوسها، بهرهبرداری عملیاتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ویژه خطوط بی آر تی نهایی شده است، اعلام کرد: این اتوبوسها با همکاری شرکتهای داخلی و خارجی تولید شدهاند و بخش مهمی از آنها در خطوط پرتردد بهکار گرفته خواهند شد. طراحی اتوبوسها بهگونهای است که باعث کاهش چشمگیر زمان جابجایی مسافران و افزایش ظرفیت حمل مسافران در سیستم تندرو خواهد شد و در سال جاری تحویل آنها انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در مجموع، نوسازی ناوگان شامل ورود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی جدید نیز میشود که تا پایان سال وارد چرخه حملونقل خواهند شد، یادآور شد: این اتوبوسها جایگزین ناوگان فرسوده میشوند و در خطوط مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره بازسازی ناوگان فعلی نیز گفت: ۳۷۲ دستگاه اتوبوس قابل بازسازی شناسایی شدهاند و در حال بازسازی هستند؛ این اتوبوسها پس از بازسازی به استانداردهای روز نزدیک میشوند و میتوانند تا ۱۰ سال آینده مورد استفاده قرار گیرند.
قیومی در ادامه گفت: بهسازی و نوسازی ایستگاههای اتوبوس نیز متناسب با نیازهای مناطق مختلف در دستور کار قرار دارد؛ در این راستا برخی ایستگاهها از نو طراحی و ساخته میشوند و برخی دیگر با بهروزرسانی تجهیزات بهبود مییابند.
برقیسازی اتوبوسها در ۱۱ خط در دستور کار قرار گرفته است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه سیستمهای هوشمند در حال گسترش هستند، اظهار کرد: همه اتوبوسها در حال تجهیز به کارتخوانهای الکترونیکی هستند؛ این اقدام علاوهبر کاهش پرداخت نقدی و تسریع فرآیند ورود و خروج مسافران کمک میکند و هم به ما امکان میدهد دادههای دقیقی برای برنامهریزی بهتر داشته باشیم.
اصلاح مبادی و مقاصد اتوبوسها
وی با اشاره به همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی با پلیس راهور تهران نیز خاطرنشان کرد: با هماهنگیهای صورتگرفته، برخی از مبادی و مقاصد اتوبوسها اصلاح میشوند تا همراستا با تسهیل در سفرهای شهری، به کاهش حجم ترافیک نیز کمک شود.
قیومی تصریح کرد: ابتدای دوره مدیریت فعلی، ناوگان فعال اتوبوسرانی تهران کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بود، اما اکنون این تعداد به بیش از ۳۳۰۰ دستگاه رسیده و طبق برنامهریزی انجامشده، تا پایان سال ۱۴۰۴ تامین ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس پیش بینی شده است و این روند بیسابقه در توسعه و نوسازی ناوگان شهری، با هدف ارتقای کیفیت خدمات و رضایت عمومی شهروندان ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات