- جنگ تنها عامل "گرانی" نیست/ حمایت قضات کهنهکار از رویکرد اقتصاددانهای نخبه
- آتشی که جنگ ایران بر بازار دستمزدها و کسب و کار اروپا زد!
- جنگ خاورمیانه صنعت هوایی چین را وارد بحران تازه کرد
- مذاکره، صحنه دیگری از کارزار میدان نبرد است/ لزوم استمرار حضور مقتدرانه وپشتیبانی از افسران عرصه دیپلماسی تا کسب پیروزی نهایی
- اعتراف آمریکاییها به فشار اقتصادی ناشی از جنگ علیه ایران
- راه تامین مالی پروژههای زیرساختی هموار شد
- افت بازارهای بورس اروپا با تهدید تعرفهای جدید ترامپ
- "گرانی بیقاعده"؛ به نفع فروشندگان، به نفع هیچکس!/ شرط خروج بازار مسکن ایران از رکود
- رقابت اقتصادی یا خیانت ملی؟
- انفجار در فجیره | چرا تنش ایران و امارات شدت گرفته است؟
- دومینوی رکوردزنی قیمت گازوئیل در آمریکا شروع شد
- ردپای جنگ ایران در بازار بنزین ۱۲۸ کشور جهان
- پزشکیان چه زمانی میتواند گرانی را کنترل کند؟/ یارانه اعطایی دولت اینگونه غارت میشود
- صفر تا صد تغییرات کالابرگ؛ از اضافهشدن اقلام جدید تا مشخصشدن زمان پایان اعتبار
- صعود دستمزدها همراه با تورم
۲۲ خرداد ۱۴۰۵ کاهش ۴۳ درصدی ورودی مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری
ایران بیش از ۲۰ سال است که در دوره خشک قرار گرفته است
قاسمزاده با بیان اینکه آثار این اتفاق در کشور ایران در سالهای اخیر مشهود بوده است، گفت: براساس شاخص خشکسالی بلندمدت، کشور ایران بیش از ۲۰ سال است که در یک دوره خشک قرار گرفته است و در ۵ سال اخیر نیز با کاهش بارش جدی نسبت به شرایط نرمال مواجه بوده است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور اضافه کرد: آنچه که شرایط را سخت کرده، وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی است؛ به طوری که بهدلیل کاهش بارش، رواناب رودخانهها و نفوذ به آبخوانهای زیرزمینی کاهش یافته، رودخانهها خشک شدهاند و تراز آب زیرزمینی به طور مداوم در حال کاهش است و به نوعی کاهش بارشها منجر به کاهش در آب تجدیدپذیر شده است.
قاسمزاده، کاهش ذخایر سدها و کاهش آبدهی آبخوانها را از جمله نتایج خشکسالی هیدرولوژیکی خواند که منجر به وقوع تنش در بخشهای مختلف مصرف از جمله شرب، کشاورزی و محیط زیست شده است.
وی افزود: به عنوان یک شاخص، مقایسه ورودی به مخازن سدهای کشور نشانگر این است که در سال آبی جاری تاکنون، ورودی مخازن نسبت به متوسط ۵ سال گذشته دارای ۴۳ درصد کاهش است. این در شرایطی است که سالهای گذشته نیز سالهای خشکی محسوب میشوند.
مدیرکل دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور با تأکید بر اینکه خروج از شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی منوط به جبران نقصان ایجاد شده در پیکرههای آبی است، خاطرنشان کرد: این اتفاق زمانی میافتد که چندین سال متمادی، بارشهای نرمال و فرانرمال اتفاق بیفتد و از طرفی برداشت از منابع آبی از طریق مدیریت مصرف در بخشهای مختلف کاهش یابد.
قاسمزاده تأکید کرد: در چنین شرایطی، سازگاری با شرایط کم آبی و کاهش مصارف امری ضروری است، تا در کنار نزولات آسمانی مناسب، باعث بهبود شرایط آب در کشور شود.
ارسال نظرات