04 اسفند 1403 - 11:15

ورود هوش مصنوعی به آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار دارد.
کد خبر : 18487

تبیین:

علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش در اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» ضمن ادای احترام برای تلاش‌های معلمان برای اعتلای نظام آموزشی کشور، گفت: با مرور تاریخ کشور‌های توسعه‌یافته درمی‌یابیم که توجه به آموزش‌و‌پرورش، شروع توسعه‌یافتگی است و هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری در این حوزه حیاتی، موفق نبوده است.
کاظمی ادامه داد: تمام شرایط خوب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور در گروی تغییر آموزش‌وپرورش است و «معلم» نقطه آغاز تحول آن است. معلم رکن رکین و اساسی و بدون جایگزین در توسعه یک کشور به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: میزان رشد و توسعه یک کشور، در گروی میزان توجه و قدردانی از مقام و منزلت معلم در جامعه است.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: زمانی آموزش‌وپرورش از کوچک‌انگاری رنج می‌برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش‌وپرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت‌ها باشد و امروز این اتفاق بی‌نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزش‌و‌پرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.
کاظمی با اشاره به این که پس از ۴۵ سال، اقدامات ارزنده و توجه ویژه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به‌نظام تعلیم‌وتربیت شده است، افزود: رئیس‌جمهور راهبرد اساسی دراین‌خصوص دارد و برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقای آموزش‌وپرورش در دست اجراست. ایشان با وجود همه مشکلات، این حوزه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. این نگاه، یک فرصت بی‌نظیر برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.
وی افزود: «توسعه عدالت»، کانون راهبردی نظام جمهوری اسلامی است؛ چرا که زیر ساخت عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و...، «عدالت آموزشی» است و کشور ما امروز در این نقطه مهم قرار گرفته است.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه امروز آموزش‌وپرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است، ادامه داد: رئیس‌جمهور تاکنون ۲۱ جلسه ویژه آموزش‌وپرورش در ۶ ماه اخیر برگزار کرده و تمام ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور را پای کار آموزش‌و‌پرورش آورده است و این موضوع در تاریخ این کشور بی‌نظیر است.
وی با اشاره به اینکه آموزش‌و‌پرورش دو مسیر «سخت‌افزاری» و «نرم‌افزاری» با رویکرد «محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی» و «کیفیت‌بخشی به آموزش» در حرکت هستیم، افزود: این اقدام، نقطه کانونی تحول آموزش‌وپرورش است. ما در پی ارتقای سطح کیفی نظام تعلیم‌وتربیت هستیم و برای این ارتقا، هیچ تکیه‌گاهی جز «معلم» نداریم.
کاظمی با تأکید بر ضرورت توانمندسازی معلمان، تصریح کرد: باید معلمان خلاق و توانمند، سفیران آموزش کشور شوند و به‌عنوان الگو‌های نظام تعلیم‌وتربیت به جامعه معرفی شوند تا از هنر ذاتی آنها سایر معلمان نیز بهره‌مند شوند.
وی افزود: آموزش‌وپرورش از خلاقیت‌ها و اقدامات نوآورانه معلمان در تدریس، حمایت همه‌جانبه خواهد کرد و در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ما در پی ایجاد تعلیم‌وتربیت تمام ساحتی هستیم تا معلم در کنار انتقال داده‌های علمی و آموزشی، تمام آموزه‌های تربیتی و مهارت‌های زندگی برای برخورداری از یک زندگی خوب را به دانش‌آموزان منتقل کند.
وی به‌ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش‌وپرورش تأکید کرد و افزود: در اغلب کشور‌های دنیا ابتدا سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های لازم را آماده کرده‌اند و سپس به آموزش معلمان پرداخته‌اند؛ اما معتقدم اگر آموزش معلمان در اولویت قرار گیرد، می‌توان به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز دست‌یافت.
کاظمی ادامه داد: برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار دارد و هدف نهایی ما ایجاد تحول در نظام تعلیم‌وتربیت با کمک تمام افراد مرتبط و متخصص است.

منبع: فارس

ارسال نظرات