جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 آذر 1397 - 11:17

وحدت؛ اصل رهایی بخش برای غلبه بر نظام سلطه

استراتژی «ایجاد تفرقه» توسط نظام سلطه زمانی اوج می‌گیرد که شاهد تحولات رو به رشد و هم افزا در جهان اسلام و برعلیه منافع بیگانگان هستیم.
نویسنده :
احمد حاجیان
کد خبر : 1795

استراتژی «ایجاد تفرقه» توسط نظام سلطه زمانی اوج می‌گیرد که شاهد تحولات رو به رشد و هم افزا در جهان اسلام و برعلیه منافع بیگانگان هستیم. آخرین نمونه آن شکل‌گیری خیزش و بیداری اسلامی در مصر و تونس و لیبی و بحرین و یمن بود که می‌رفت این سونامی دیگر کشور‌های مرتجع منطقه را نیز در بر گیرد. در این حین بود که بار دیگر استراتژی قدیمی «تفرقه بینداز و حکومت کن» با شدت بیشتری در خدمت بیگانگان قرار گرفت و جریان تکفیری با محوریت ایجاد درگیری و جنایت‌ورزی در منطقه زاده شد. وحدت را می‌توان یکی از مهمترین اصول و ارکان نظام اسلامی دانست که مویدات فراوانی برای اهمیت آن در متون دینی و کلام بزرگان برشمرده اند.
 
اسلام به مسأله وحدت و اتحاد از دیدگاه اجتماعی آن نگریسته و بر اهمیت این مقوله میان انسان‌ها، مسلمانان و ادیان الهی تأکید کرده است. اتحاد و یگانگی در سایه وحدت عقیده، محکم‌ترین نوع اتحاد است که قرآن بر آن تأکید ورزیده است. قرآن، بر اساس همین وحدت عقیده، مؤمنان را برادران یکدیگر خوانده است: «انما المؤمنون اخوه» (حجرات/۱۰) قرآن مجید از تفرقه، اختلاف و دو دستگی به کرانه گودال آتش جنگ یاد کرده که وحدت، اتحاد و یک دستگی خطر فرو افتادن در چنین گودالی را برطرف می‌سازد. اما جریان‌های واگرا و تفرقه‌افکن در جهان اسلام همواره با حمایت بیگانگان و استکبار جهانی شکل گرفته و ریشه دوانده است که آخرین آن جریان سلفی نوظهوری است که از دهه ۷۰ در قالب طالبان شناخته شد و سپس با عنوان القاعده ادامه حیات یافت و در تخریب چهره اسلام کوشید و در نهایت تحت لوای داعش و النصره و ... به کشتار مردم مسلمان سوریه و عراق مشغول شد و بذر تفرقه و نفاق را در منطقه پاشید.
 
در پشت پرده این جریانات، مثلث استکبار- صهیونیسم- ارتجاع قرار دارد؛ این جریان که در ادبیات حضرت امام (ره) باید از آن با عنوان «اسلام آمریکایی» یاد کرد، مهمترین خط عملیاتی خود را ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمین و دوقطبی کردن جهان اسلام و نابود کردن استراتژی وحدت قرار داده است.
 
مصائب ایجاد شده در چند سال اخیر در منطقه خاورمیانه به خوبی اهمیت راهبرد اساسی آن حکیم بزرگ انقلاب اسلامی را مبنی بر ضرورت وحدت شیعه و سنی برای مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل آشکار می‌کند. به واقع وضعیت بغرنجی که در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه امروز با آن مواجه هستیم، کاملا محصول بی‌توجهی به استراتژی است که در قالب هفته وحدت توسط بزرگانی، چون حضرت امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب و بسیاری از بزرگان اهل سنت مورد تاکید قرار گرفته است که اگر همین راهبرد با فهمی عمومی همراه می‌شد، بدون شک امروز اوضاع جهان اسلام ازالجزایر، مراکش، تونس، مصر تا افغانستان و پاکستان و... اینچنین نبود!

واقعیت آن است که هر چه زمان می‌گذرد ضرورت «دکترین وحدت» در جهان اسلام بیش از پیش آشکار می‌گردد. صف‌بندی‌های ناصواب، برخواسته از سناریوی چندین سده‌ی استعمارگران و بیگانگانی است که صد‌ها سال است چشم طمع به منابع و ثروت‌های سرزمین‌های اسلامی دوخته‌اند!
سناریوی انگلیسی «اختلاف بینداز و حکومت کن»، حربه‌ای نیست که تنها جهان اسلام زخم خورده آن باشد، تمام سرزمین‌های استعمارزده از قاره سرخ و سیاه و زرد، با تمام وجود این داغ را بر پیکره خود احساس می‌کند و بسیاری از این جوامع هنوز نتوانسته‌اند از این گرداب رهایی یابند! جامعه انسانی بدون صف بندی و تکثر حیات نمی‌یابد، اما جبهه‌بندی‌های ساختگی- که ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی از جمله آن است- با این هدف دنبال می‌شود که صف بندی‌های حقیقی در جهان شکل نگیرد. جبهه‌بندی حقیقی این عالم تقابل اردوگاه بندگان خدا و اردوگاه بندگان شیطان و نفس اماره است که در قالب دوگانه‌هایی، چون جبهه عدالت خواهان و جبهه زیاده خواهان، اردوگاه استضعاف و اردوگاه استکبار، جبهه اسلام ناب محمدی (ص) و جبهه اسلام آمریکایی، ... قابل تشریح است. اما شیطان صفتان با اغوای آدمیان در تلاشند تا نظم جهان را آنطور که منافعشان تامین می‌شود، چینش کنند! قلب‌های سلیم و عقل‌های تربیت یافته در مکتب نبوی (ص) در پس نقش‌آفرینی «تسنن آمریکایی» و «تشیع انگلیسی» که تکفیر و انتحار و جنایت و اختلاف را به ابزاری برای تخریب مکتب پیامبر اعظم (ص) بدل ساخته‌اند، دست‌های آلوده صهیونیسم بین‌الملل و الیگارشی یهود را مشاهده می‌کنند و فریب تصویرسازی فریبنده رسانه‌های غربی را نخواهند خورد!
 

بنابراین، امروز راهبرد وحدت جهان اسلام، همچنان به مثابه ستاره درخشانی، راه اسلام ناب محمدی (ص) را از اسلام آمریکایی و انگلیسی جدا می‌سازد و همه آنان که مشتاقان و شیعیان حقیقی پیامبر اعظم (ص) و امیرالمومنین علی (ع) هستند، بر تداوم این راه اصرار دارند و با چشمانی باز دست‌های پشت پرده تفرقه افکنان در جهان اسلام را می‌بینند که تلاش دارند تا با رودر رو قرار دادن مسلمانان، همچنان سلطه خود بر خاورمیانه را تداوم بخشند. میلاد با سعادت اشرف مخلوقات بهانه‌ای است تا همه مسلمانان زیر چتر وحدت و همدلی به عنوان دکترین رهایی بخش جهان اسلام بر استکبار جهانی، گرد هم آیند.

ارسال نظرات