دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
15 شهريور 1403 - 12:47

زلزله سیاسی در لانه ژرمن‌ها

موفقیت حزب آلترناتیو برای آلمان در دو انتخابات ایالتی، چالش جدیدی را برای دولت ائتلافی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ایجاد کرد و احتمال قدرت‌گیری این حزب دست‌راستی را در آینده بیش از پیش تقویت کرد.
کد خبر : 17193

تبیین:

جریان ملی‌گرای افراطی در سرتاسر اروپا مشغول یارگیری اجتماعی و کسب کرسی‌های سرنوشت‌ساز سیاسی است. در چنین شرایطی، احزاب میانه‌رو بیش از پیش محبوبیت خود را از دست داده و سزای ناکارآمدی اجرایی و عدم استقلال سیاسی خود را به بدترین نحو ممکن پرداخت می‌کنند. این به معنای حرکت اتحادیه اروپا و منطقه یورو به سمت فروپاشی است. این فروپاشی احتمالا زودتر از حد تصور برلین و پاریس (دو قدرت اصلی اتحادیه اروپا) رقم خواهد خورد. در تازه‌ترین بحران ایجاد شده در اروپا، حزب افراطی آلترناتیو برای آلمان پیروزی تعیین کننده‌ای را در انتخابات ایالتی زاکسن و تورینگن به دست آورد.

چالشی برای شولتس
موفقیت حزب آلترناتیو برای آلمان در دو انتخابات ایالتی، چالش جدیدی را برای دولت ائتلافی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ایجاد کرد و احتمال قدرت‌گیری این حزب دست‌راستی را در آینده بیش از پیش تقویت کرد.

آلترناتیو برای آلمان (AfD)، اولین حزب راست افراطی آلمان است که از بعد از جنگ جهانی دوم توانسته در یک انتخابات ایالتی در این کشور به پیروزی برسد. حزبی که رهبری آن را در تورینگن، یکی از سرسخت‌ترین چهره‌های راست آلمان یعنی «بیورن هوکه» برعهده دارد. این موفقیت برای حزب دست راستی در حالی شکل گرفته رای‌دهندگان آلمانی هر سه حزب حاضر در ائتلاف دولتی را مجازات کردند و این احزاب تنها توانستند حدود ۱۵ درصد از آرا را کسب کنند. نارضایتی عمیق از دولت آقای شولتس به موضوعاتی، چون تورم، اقتصاد آسیب دیده، افزایش تعداد پناهجویان غیرقانونی و کمک اقتصادی برلین به اوکراین باز می‌گردد. سیاست‌های مهاجرتی آلمان خشم و نفرت زیادی را نزد مردم این کشور نسبت به خارجی‌ها و مهاجران ایجاد کرده و همین مساله فضا را برای قدرت گرفتن بیشتر راست‌ها در آلمان هموار ساخته است. مسئله دیگر نیز معطوف به سیاست خارجی جنگ‌طلبانه دولت شولتس است. بسیاری از شهروندان آلمانی تصور می‌کردند حضور شولتس و حزب سوسیال دموکرات در راس معادلات سیاسی و اجرایی برلین منتج به تسلط آلمان بر بحران‌های بین‌المللی و حتی تلاش برای فروکش کردن آنها خواهد شد. اما در جریان وقوع جنگ غزه و جنگ اوکراین، آلمان تبدیل به یکی از طرف‌های بحران شد! حمایت‌های اولاف شولتس و دولت ائتلافی وی از تشدید جنگ در اوکراین و همچنین حمایت‌های وقیحانه ژرمن‌ها از نتانیاهو و رژیم کودک‌کش صهیونیستی در کشتار کودکان غزه، پرده از چهره واقعی صدراعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات آلمان برداشت. ضمن آنکه دو حزب سبز و دموکرات‌های آزاد نیز ماهیت تروریستی خود را طی مدت زمان سپری شده از حضور در مسند قدرت نشان داده‌اند.

هشداری که شولتس جدی نگرفت 
در انتخابات پارلمان اروپا که در ماه ژوئن برگزار شد نیز اوضاع نابسامان برای حزب شولتس و احزاب ائتلافی و حتی حزب دموکرات مسیحی (حزب اپوزیسیون دولت) مشخص بود و حالا این دومین انتخابات پیاپی به شمار می‌رود که راست‌های افراطی توانسته‌اند به توفیق قابل توجهی در آلمان دست یابند. این در حالی است که ۲۲ سپتامبر هم قرار است انتخابات دیگری در ایالت براندبورگ برگزار شود؛ جایی که در حال حاضر سوسیال دموکرات‌های چپ میانه به رهبری شولتس قدرت را در دست دارند. نتایج نظرنسجی‌ها، اما می‌گوید که راست‌ها در آنجا هم به پیروزی خواهند رسید و در آن صورت شرایط برای میانه‌رو‌ها از این هم بدتر خوهد شد. این شکست‌ها در حالی برای احزاب حاضر در دولت رقم می‌خورد که در اکتبر سال ۲۰۲۵ آلمان شاهد برگزاری انتخابات سراسری خواهد بود و مشخص نیست در فاصله حدود یک سال ائتلاف حاکم قصد دارد در این مدت تغییراتی را در بدنه و ساختار خود ایجاد کند یا خیر. کارشناسان بر این باورند نتایج این انتخابات بیش از همه نشان می‌دهد که رای دهندگان قصد دارند این سیگنال را به برلین ارسال کنند که آنها دیگر به صدر اعظم اعتماد ندارند. حالا مشخص نیست در فاصله یک سال مانده تا زمان برگزاری انتخابات سراسری چه اتفاقی در فضای سیاسی آلمان رخ خواهد داد. در چنین شرایطی دولت شولتس تبدیل به نماد شکست و ناکارآمدی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو شده است.

آتش در لانه اتحادیه اروپا
حرکت رو به رشد ملی گرایان افراطی در آلمان، زنگ خطری برای اروپای واحد نیزمحسوب می‌شود. حتی تصور به قدرت رسیدن راست‌ها در آن انتخابات نگرانی‌های بسیاری را برای بروکسل و اتحادیه به همراه داشته چرا که آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد در اتحادیه اروپا و یکی از ستون‌های اصلی شکل‌گیری این مجموعه است و در صورتی که راست‌های ملی‌گرا به قدرت برسند مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار اتحادیه اروپا خواهد بود. ضمن آنکه در کشور فرانسه نیز جبهه ملی به رهبری مارین لوپن قدرت مضاعفی را نسبت به یک دهه قبل به دست آورده و تبدیل به اصلی‌ترین آلترناتیو مکرون و همراهانش درکاخ الیزه شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند بهترین انتخاب برای شولتس و همراهانش، کناره گیری از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام است. در هر صورت، شرکای فعلی در دولت ائتلافی آلمان متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، دموکرات مسیحی، سبز‌ها و لیبرال‌ها در این انتخابات متحمل شکست تلخی شدند. اما برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند شکست سهمگین‌تر احزاب موسوم به راست میانه و چپ میانه را در سرزمین ژرمن‌ها رقم بزند. 

اذعان به شکست 
اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نتایج انتخابات ایالتی را "تلخ" توصیف کرده و از احزاب در ایالات زاکسن و تورینگن خواسته است تا بدون حزب جایگزینی برای آلمان، ائتلاف کنند. شولتز گفت: اکنون همه احزاب دموکراتیک ملزم به تشکیل دولت‌های باثبات بدون افراط‌گرایان راست هستند. صدر اعظم آلمان تاکید کرد که نتایج به دست آمده در زاکسن و تورینگن او را نگران خواهد کرد. شولتز تاکید کرد: کشور ما نمی‌تواند و نباید به این وضعیت عادت کند. این نتایج به آلمان آسیب می‌زند. اقتصاد را تضعیف می‌کند، جامعه را تقسیم می‌کند و اعتبار کشور ما را از بین می‌برد. اما این سخنان شولتس با استقبال مخاطبان مواجه نشده است! عملکرد منفی دولت کنونی آلمان نقش به سزایی در تقویت جریان راست افراطی و حزب جایگزینی برای آلمان داشته است. از این رو شولتس نه به عنوان یک تحلیلگر، بلکه باید به عنوان یک بازنده به این معادله بنگرد! فرار از شکست دردی را از دوست از هم گسیخته آلمان دوا نمی‌کند.محمد علیزاده

منبع: مشرق

ارسال نظرات