دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

رکوردسازی مالیاتی در دولت سیزدهم

بی‌شک تحولات مثبت و رکوردهای بی‌سابقه و موثر در حوزه مالیاتی از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در بخش اقتصاد کلان و بخش عمومی مربوط به مردم بود
کد خبر : 17155

تبیین:

بی‌شک تحولات مثبت و رکوردهای بی‌سابقه و موثر در حوزه مالیاتی از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در بخش اقتصاد کلان و بخش عمومی مربوط به مردم بود. برای مثال یکی از رویدادهایی که در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم رخ داد، همکاری مثبت سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در راستای عمل به ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی بود که درنهایت منجر به ساماندهی ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار پذیرنده‌های بانکی از جمله کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی شد.

دستاوردهای دولت سیزدهم

به واسطه همکاری مثبتی که در دولت سیزدهم میان سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در راستای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و کلیه پذیرنده‌های بانکی صورت گرفت که تا پیش از آن سابقه جدی نداشت بخش قابل توجه و عجیبی از مودیان مالیاتی در سازمان مالیات شناسایی شدند.

 از ابتدای تاریخ سازمان امور مالیاتی تا ابتدای دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پرونده مالیاتی مربوط به صاحبان مشاغل وجود داشت که به واسطه این ساماندهی‌ها که از اواخر ۱۴۰۰ در راستای عمل به بند م تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ و همچنین عمل به ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان شکل گرفت، یک میلیون و ۴۵۰ هزار مودی جدید شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و همین امر به افزایش ۵۰ درصدی مودیان ما نسبت به مودیانی که تا قبل از دولت سیزدهم شناسایی شده بودند، منجر شد. همچنین این فرآیند‌ها باعث افزایش مالیات ابرازی مودیان هم شد که رشد ۳ برابری را تجربه کرد و با افزایش ۱۹۳ درصدی مواجه شد.

رکورد‌های تاریخی سازمان امور مالیاتی چیست؟

همچنین در ادامه باید از چند رکورد بسیار خوب در سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم صحبت کنیم. اولین مورد میزان تحقق درآمد مالیاتی وصولی سال ۱۴۰۰ نسبت به میزان درآمد مالیاتی مصوب سال ۱۴۰۰ است که ۱۱۳ درصد تحقق داشته و در تاریخ مالیات ستانی کشور بی‌سابقه بوده است. همچنین ۳۰۶ هزار میلیارد درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۰ وصول شد که رشد ۵۹ درصدی را ثبت کرد که دومین رکورد نظام مالیاتی ایران به حساب می‌آید.در سومین رکورد سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم، وصول ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در ۶ ماهه نخست سال جاری رشد بیش از ۶۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ثبت کرد.

 ساماندهی عوارض پرداختی قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چهارمین رکورد دولت سیزدهم در این حوزه بود. در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۴۸ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک شد که رشد ۷۲ درصدی نسبت به سال قبل از خود داشت. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۵ هزار میلیارد پرداخت عوارض به شهرداری و دهیاری‌ها را شاهد بودیم که بیش از ۸۰ درصد رشد را به ثبت رساند.

 تمام این مسائل در کنار کاهش فشار بر تولید و ۵ درصد کاهش مالیات بر اشخاص حقوقی تولیدی بوده است. در این راستا سازمان امور مالیاتی کمک بسیار خوبی به تولید داشته که می‌تواند کارنامه مثبتی را برای این سازمان نشان دهد.

تامین ۴۸ درصد هزینه‌های دولت از طریق وصول درآمد مالیاتی ظرف ۳ ماه

 حدود ۴۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال ۱۴۰۱ مشخص و در ۳ ماهه نخست همان سال ۴۸ درصد از مجموع هزینه‌های دولت از قِبل وصول درآمد مالیاتی تامین شد که در دولت‌های قبلی سابقه نداشت. اما اینکه بخواهیم وابستگی به درآمد‌های نفتی را کم کنیم و استقلال نسبی از درآمد‌های نفتی پیدا کنیم نیاز به زمان داریم. مهم‌تر از زمان توجه ویژه‌ای است که دولت چهاردهم باید در ادامه مسیر دولت شهید رئیسی به وصول درآمدهای مالیاتی داشته باشد.

شاید درآمد‌های مالیاتی این یکی دو سال اخیر کفاف ۱۰۰ درصدی برای تحقق این میزان درآمد‌ها را نداشته باشد، اما خدمت بزرگ نظام مالیاتی شهید رئیسی این بود که با عدد و رقم اثبات کرد که ظرفیت بالقوه‌ای برای مالیات ستانی در کشور وجود دارد. حرکت به سمت استقلال نسبی و وابستگی به درآمد‌های پایدار مالیاتی مستلزم این است که تغییراتی در نهاد سازمان ایجاد شود و از لحاظ رویکردی و تحولی ساختار‌ها باید به گونه‌ای تغییر پیدا کند که ظرفیت را فراتر از ظرفیتی که امروز وجود دارد ایجاد کند. این نگاه ساختاری در وزارت اقتصاد دولت جدید ضروری است.

در نهایت باید گفت دولت چهاردهم باید تلاش کند این وصول مالیات فشار کمتری را برای تولید و کسب و کار بگذارد و بیشتر فشار برای بخش‌های غیررسمی باشد تا بخش مولد و رسمی اقتصاد و مالیات ستانی کمک به تولید کند به جای اینکه مانع باشد. در این راستا نیازمند تغییرات جدی در عرصه نهادی و فناورانه هستیم و باید به سمت هوشمند سازی مالیاتی برویم و وصول مطالبات را داده بنیان کنیم تا بتوانیم عدالت مالیاتی را نیز محقق سازیم.

ارسال نظرات