پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 آبان 1397 - 11:01
رونویسی ترامپ از اوباما

تشت رسوایی ترامپ با طبل تو خالی تحریم

دو طیف مشهور جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده آمریکا و سياستمداران مشهور این دو طیف، از ترامپ و بوش گرفته تا اوباما و كلينتون و کری پمپؤ و تيلرسون يك هدف مشترك را در جامعه ايرانی دنبال کرده اند.
نویسنده :
علی رضایی
کد خبر : 1714

پایگاه رهنما :

دو طیف مشهور جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده آمریکا و سیاستمداران مشهور این دو طیف، از ترامپ و بوش گرفته تا اوباما و کلینتون و کری پمپؤ و تیلرسون یک هدف مشترک را در جامعه ایرانی دنبال کرده اند، «سقوط نظام اسلامی» و «بازگشت ایران به دوران خودکوچک بینی قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی». در حالی هدف مشترک دو طیف آمریکایی فروپاشی نظام اسلامی یا دست‌کم تضعیف قدرت کشور است که طیفی در داخل کشور همچنان با تفکیک گذاری میان دموکرات و جمهوری خواه از ضرورت تغییر رفتار کشورمان در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی سخن به میان می‌آورد. کسب چند کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات اخیر این کشور فرصتی را فراهم کرده است که جماعت غربزده داخلی، خروج رئیس جمهور فعلی آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه کشورمان در سال ۱۳ آبان را عاملی برای تطهیر باراک اوباما و همفکران وی بدانند. طیف مورد اشاره اعتقاد دارند که با دموکرات‌ها بهتر می‌توان تعامل داشت در حالی که چنانچه بخواهیم میزان شدت و ضعف فشار‌ها به کشورمان از سوی آمریکا را بسنجیم به تحریم‌ها و فشار‌های بیشتر در دوره دموکرات‌ها و بویژه همان اوبامای مودب و باهوش می‌رسید. حتی ترامپ جمهوری خواه نیز که ادعای افزایش تحریم‌ها را دارد تنها هنرش این است که تحریم‌های طراحی‌شده توسط اوباما را پیگیری و اجرایی کند. اعمال تحریم‌های جدید آمریکا هم در واقع اعمال مجدد تحریم‌هایی است که در دوره اوباما وضع شده بود و با توافق برجام به حالت تعلیق درآمد. کپی برداری تحریم‌های جدید از روی دست اوباما به قدری ناشیانه صورت گرفته است که کشتی سانچی و بانک تات که در زمان اوباما فعال بوده اند و امروز نمی‌توان از آن‌ها نام و نشانی گرفت هم در لیست دولت آمریکا ذکر شده است، اتفاقی که با تمسخر کاربران فضای مجازی نیز روبرو شده است. نکته جالب دیگر اینکه باراک اوباما وجان کری در طول هفته‌های اخیر و در مصاحبه‌های جداگانه‌ای به صراحت تاکید می‌کنند که آن‌ها توافق نامه هسته‌ای را به شکلی تنظیم و نگارش کرده اند که بتوانند با کمترین هزینه‌ای از آن خارج شوند و هدف قطعی آن‌ها نیز خروج از برجام بوده است و تنها با زمان خروجش با رئیس جمهور فعلی آمریکا اختلاف نظر دارند! این بخش از سخنان اوباما وکری طی هفته‌های اخیر به شدت از طرف رسانه‌های وابسته به جریان غربگرای داخلی مورد سانسور قرار گرفته است تا چهره مودب و آلترناتیو گونه‌ی وی برای بدنه اجتماعی آن‌ها همچنان باقی بمانند! غافل از اینکه با ده‌ها دلیل و سند و به آسانی می‌توان اثبات کرد که ضربات باراک اوباما و طیف دموکرات کمتر از جمهوری خواهان بر منافع جامعه ایرانی نبوده است.
استفن والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در مطلبی که فارین پالیسی از وی منتشر کرده است می‌گوید: «در کارزار انتخاباتی، ترامپ وعده داد در عرصه سیاست خارجی «خانه‌تکانی» کند. با این حال امور مربوط به سیاست ایالات متحده با همان ترتیب همیشگی پیش رفته است. شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون هم قبلا در مصاحبه‌ای تحلیل کرده بود که آمریکای جمهوریخواه یا دموکرات در روابط با ایران تأثیری ندارد. وی در لوبلاگ، اظهارات جان‌کری مبنی بر منتظر بودن ایران تا برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا را ناخوشایند معرفی کرده و تأکید کرده بود: «اگر ایران بخواهد تا آمدن دولت بعد صبر کند، وضعیت اقتصادی و سیاسی‌اش وخیم‌تر می‌شود و واشنگتن را به این سمت سوق می‌دهد که محدودیت‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.» هانتر همچنین همچنین این مساله را گوش‍زد کرده بود که: «دولت جورج بوش ایران را محور شرارت خواند و این سیاست حتی با آمدن باراک اوباما و وزیر خارجه او هیلاری کلینتون تغییری نکرد.»
دوروی یک سکه
دموکرات و جمهوری خواهان آمریکایی روی سناریوی دوگانه سازی مردم با حاکمیت اسلامی نیز حساب ویژه‌ای باز کرده اند به طوری که رؤسای جمهوری این کشور همواره تلاش کرده اند با ایجاد تعارضات میان خواسته‌های اقتصادی – معیشتی مردم با اهداف نظام اسلامی دوگانه «حاکمیت – مردم» را عینیت ببخشند. بر همین اساس امریکایی‌ها تلاش می‌کنند با تکرار گزاره‌ای یکسان به‌نام «مردم ایران از حاکمیت اسلامی ناراضی و مستعد ایجاد جنبش‌های مدنی برای مقابله با حاکمیت هستند» شکاف‌های اجتماعی – سیاسی در بیان اقشار مختلف جامعه ایجاد کنند. اینکه باراک اوباما در گفت‌وگو با شرق‌الاوسط چند هفته قبل از اعلام متن نهایی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌گوید‌: «با وجود این، در صورت تعامل موفقیت‌آمیز با پرونده هسته‌ای و دستیابی ایران به بخشی از دارایی‌های خود به سبب کاهش تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در اقتصاد ایران صورت می‌گیرد و فرصت‌های بیشتری برای مردم این کشور فراهم می‌شود، این مسئله ممکن است رهبران میانه‌رو ایران را تقویت کند. ایرانی‌ها نیز می‌توانند ببینند که تعامل مثبت با جامعه جهانی، نه مقابله با آن، بهترین راه است» یا جان برنن رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا چند ماه قبل از انتخابات سال ۹۶ می‌گوید‌: «به نظر من توافق هسته‌ای کار درستی بود که انجام شد، زیرا جلوی ایران را از دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای گرفت. این توافق به تقویت رئیس‌جمهور روحانی کمک کرد. از نظر ما روحانی از بسیاری از عناصر داخل حکومت ایران میانه‌روتر است. در داخل حکومت ایران میان تندرو‌ها و میانه‌رو‌ها تنش وجود دارد. وقتی ما درباره ایران صحبت می‌کنیم برخی فکر می‌کنند این یک کشور یکدست است، اما اینطور نیست» نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و بویژه دموکرات‌ها روی کارآمدن جریان غربگرای داخلی را برای سرکوب انقلاب اسلامی یک فرصت قلمداد می‌کنند. آنچه مهم می‌نماید این مسئله است که انتخابات میاندوره‌ای آمریکا هیچ تغییری در رویکرد ایران ستیزانه آمریکایی‌ها ایجاد نخواهد کرد و دادن امید واهی به مردم برای تغییر ترامب، تکرار مان اشتباهی است که در مورد برجام و برداشتن شدن بالمره تحریم‌ها به جامعه ایرانی داده شد.
اوباما رکورددار اعمال تحریم‌های ضدایرانی
آمریکا از آغاز انقلاب تاکنون ۳۵ بار ایران را تحریم کرده که ۲۴ بار آن توسط دموکرات‌ها و ۱۱ بار بوسیله جمهوری‌خواهان بوده است. در نتیجه اوباما با اعمال ۱۱ تحریم علیه ایران رکورددار است. در ادامه می‌توان مهمترین تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در زمان باراک اوباما وضع شده را مرور کرد؛ تحریمی‌های که نشان می‌دهد ذوق زدگی از کسب چند کرسی بیشتر توسط دموکرات‌ها در انتخابات امریکا نمی‌تواند سطح و گسترده اقدامات ضدایرانی آمریکایی‌ها را کاهش دهد.
لغو u-turn در سال ۲۰۰۸
وزارت خزانه‌داری نیز با صدور بیانیه اعلام کرد لغو مجوز U-TURN، از ۲۰ آبان ۱۳۸۷ (۱۰ نوامبر ۲۰۰۸) اعمال می‌شود. پیش از این عمل موسسات مالی آمریکا می‌توانستند پروسه انتقال پول مشخص را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای ایرانی‌ها انجام دهند، در صورتی که این پرداخت‌ها به وسیله موسسات مالی غیرآمریکایی در فراساحل (غیرآمریکایی) آغاز شده باشد و تنها از طریق سیستم مالی ایالات متحده در مسیر یک موسسه مالی غیرایرانی دیگر برود. در پی این اقدام این مجوز لغو شد.
دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ در سال ۲۰۱۰
مسدود کردن اموال برخی افراد در مورد حقوق بشر دولت ایران/ بنابر این دستور تعداد زیادی از بانک‌ها، افراد و نهاد‌های ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.
دستور اجرایی ۱۳۵۷۴ در سال ۲۰۱۱
اختیارات رئیس‌جمهور برای اجرای تحریم‌های گفته‌شده در قانون تحریم‌های ایران ۱۹۹۶ (ISA)، با اصلاحات طبق برجام لغو شده است.
دستور اجرایی ۱۳۵۹۰ در سال ۲۰۱۱
اختیارات اعمال تحریم مربوط به ارائه محصولات، خدمات، فناوری یا حمایت از بخش‌های انرژی و صنایع پتروشیمی ایران طبق برجام لغو شده است.
قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲
بلوکه کردن همه دارایی‌های موسسات مالی ایرانی و تراکنش در دارایی‌ها و سود حاصل از آن برای این موسسات، ممنوعیت انجام تراکنش موسسات مالی دنیا با بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی، ممنوعیت انجام تراکنش برای خرید نفت توسط بانک‌های مرکزی کشور‌ها و موسسات مالی وابسته به آن‌ها مگر در صورت کاهش خرید نفت از ایران، بر اساس این قانون فروش نفت ایران کاهش یافت. بخش مربوط به موسسات مالی خارجی و کاهش فروش نفت ایران طبق برجام صرفا برای افراد خارج‌شده از لیست تحریم متوقف شده است.
دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ در سال ۲۰۱۲
اجرای بلوکه کردن اموال دارایی‌های ایران، بانک مرکزی ایران و همچنین موسسات مالی ایرانی طبق قانون NDAA این دستور در برجام متوقف شد، اما ممنوعیت‌های آن در خود آمریکا پابرجا ماند.
دستور اجرایی ۱۳۶۰۶ آوریل ۲۰۱۲
مسدود کردن اموال و جلوگیری از ورود افراد خاص به ایالات متحده در رابطه با نقض حقوق بشر توسط دولت‌های ایران و سوریه
دستور اجرایی ۱۳۶۰۸ می ۲۰۱۲
ممنوعیت تراکنش موسسات مالی با دورزنندگان تحریم‌های ایران و سوریه
دستور اجرایی ۱۳۶۲۲ جولای ۲۰۱۲
محدودیت در تراکنش‌های موسسات مالی دنیا با شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش و اجرای قانون NDAA و محدودیت در تراکنش‌های مربوط به بخش پتروشیمی طبق برجام لغو شده است.
قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه ۲۰۱۲ (ITRSA۲۰۱۲)
توسعه محدودیت‌های قانون NDAA و محدود کردن تسویه پول نفت با نگه داری آن در کشورخریدار و نهایتا گرفتن کالا‌های مجاز از آن کشور و توسعه بخش‌هایی از قانون تحریم‌های ایران به محصولات پتروشیمی و حمل و نقل نفت و اعمال محدودیت‌های بانکی بر خرید فرآورده‌های نفتی توسط ایران و فروش نفت ایران و تحریم‌های حقوق بشری.   اجرای بخش ۲۱۲ و ۲۱۳ این قانون مربوط به بیمه متوقف شده است. قسمت‌های مربوط به قانون NDAA نیز صرفا برای افراد خارج‌شده از لیست تحریم متوقف شده است.
دستور اجرایی ۱۳۶۲۸ اکتبر ۲۰۱۲
اختیارات اجرای قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه ۲۰۱۲ (ITRSA۲۰۱۲) و تحریم‌های اضافی. بخش‌هایی از این دستور طبق برجام لغو شده است.
دستور اجرایی ۱۳۶۴۵ ژوئن ۲۰۱۳
اختیارات اجرای قانون ایفکا و تحریم‌های اضافی از جمله تراکنش‌های بانکی برای صنعت خودرو در ایران طبق برجام لغو شده است.
قانون ویزا دسامبر ۲۰۱۵
نیاز به اخذ ویزای مجدد آمریکا برای کسانی که در پنج سال اخیر به ایران سفر کرده‌اند.
سرنوشت اوباما در انتظار ترامپ
آنچه که در اینجا مهم می‌نماید این مسئله می‌باشد که باراک اوباما همانند روسای جمهور سابق خود، با حجم انبوهی از تحریم‌ها (که به بخش‌هایی از آن اشاره شد) و در قالب دستکش مخملی دنبال می‌شد نیز نتوانست اندک تغییر یا مانعی در جهت اعتلای گفتمان انقلاب اسلامی و حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی ایجاد کند، حال چگونه ممکن است رئیس جمهور فعلی این کشور بتواند با اعمال تحریم‌های اخیر، در مسیر توسعه و رشد روز افزون جمهوری اسلامی ایران موانعی را ایجاد کند؟ یقینا سیاست‌های خصمانه رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز محکوم به شکست است و نمی‌تواند کمترین مانعی در مسیر شتابنده ملت ایران ایجاد کند.

ارسال نظرات