دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

تبیین:

 سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، صبح امروز، شنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که در دیدار نخست‌وزیر "نارندرا مودی" با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، موضوع اصلی مذاکرات، راه‌های حل و فصل درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بوده است.

وزیر خارجه افزود: «بخش عمده‌ای از مذاکرات مودی و زلنسکی به موضوع درگیری نظامی در اوکراین اختصاص داشت. نخست‌وزیر مودی مواضع اصولی دهلی‌نو که مبتنی بر گفتگو و دیپلماسی بعنوان کلید اصلی حل این درگیری است و راه‌حل‌های صلح‌آمیز در میدان جنگ به دست نمی‌آیند، را برای زلنسکی تشریح کرد.»

جایشانکار یادآور شد که دولت هند خواستار  این است که درگیری کنونی با گفتگو میان طرفین حل و فصل شود. همچنین، مودی نگرانی‌های کشورهای جنوب جهانی درباره تأثیرات این درگیری بر این مناطق را با رئیس‌جمهور اوکراین در میان گذاشت. به گفته وزیر خارجه هند، مودی در طول مذاکرات از زلنسکی خواست تا ارزیابی خود از وضعیت در منطقه جنگی و «جنبه‌های دیپلماتیک وضعیت پیرامون این مناقشه» را برای او توضیح  دهد.

نخست‌وزیر هند روز جمعه بعد از سفر یک روزه به ورشو وارد کی‌یف شد. در جریان این سفر، او از طرفین درگیری خواست تا راه‌حلی برای پایان دادن به آن پیدا کنند. مودی تأکید کرد که او با پیام صلح به اوکراین آمده  و یادآور شد که هند آماده است در هر تلاشی برای حل مسالمت‌آمیز درگیری فعالانه شرکت کند. او اضافه کرد که خودش نیز نقش مهمی در اجرای ابتکارات صلح ایفا خواهد کرد.

نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور اوکراین پس از مذاکرات دوجانبه بیانیه‌ مشترکی صادر کردند که در آن، این سفر را تاریخی توصیف کردند. زلنسکی همچنین تأکید کرد که پایان دادن به درگیری و دستیابی به صلح عادلانه، اولویت اصلی طرف اوکراینی است.

این نخستین سفر نارندرا مودی به اوکراین پس از آغاز درگیری نظامی در این کشور بود. روزنامه "هندوستان تایمز" چند روز قبل گزارش داد که هند نقش میانجی مستقیم بین روسیه و اوکراین را نخواهد داشت، اما ممکن است پیام‌هایی را بین این دو کشور انتقال دهد.

ارسال نظرات